هزینه عقد محضری بر عهده عروس است یا داماد؟

به گزارش وبلاگ تحصیل، هنگامی که طرفین عقد ازدواج، اعم از ازدواج دائم یا ازدواج موقت، قصد ثبت آن را داشته باشند، باید با داشتن مدارک مورد نظر قانون گذار، به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق یا همان محضر، مراجعه کرده و با پرداخت هزینه عقد محضری، اقدام به ثبت آن کنند.

هزینه عقد محضری بر عهده عروس است یا داماد؟

بدون پرداخت هزینه عقد محضری به وسیله مسئول پرداخت آن ثبت عقد دائم و موقت ممکن نخواهد بود. از این رو در این مطلب از وبلاگ تحصیل قصد داریم بگوییم که مسئول پرداخت هزینه عقد محضری در سال 1401، چه کسی است؟

هزینه عقد محضری با کیست؟

عقد دائم و عقد موقت ازدواج از جمله عقود پیش بینی شده در قانون مدنی هستند که به آن ها، عقود تشریفاتی نیز می گویند و سبب ایجاد رابطه زوجیت، میان طرفین عقد می گردند. در واقع این امر از جمله آثار حقوقی این عقود است. بعلاوه، این عقود به قدری اهمیت داشته که در شرع مقدس بسیار بر آن توصیه شده و زنان و مردان را به آن تشویق می نماید.

پس از عقد نکاح دائم طرفین حقوق و تکالیفی در قبال یکدیگر پیدا نموده و مرد موظف است بعضی از هزینه ها نظیر هزینه نفقه زن را بپردازد. در واقع این امر تکلیف قانونی وی است. در مقابل زن نیز باید از او تمکین عام و خاص نماید. پرداخت این هزینه، در ازدواج موقت، درصورتی که شرط شود نیز وجود خواهد داشت.

اما هزینه صیغه موقت یا عقد دائم صرفا مربوط به بعد ازدواج نبوده و پیش از عقد ازدواج نیز باید هزینه هایی پرداخت شود که یکی از مهم ترین آن ها هزینه عقد محضری و ثبت واقعه ازدواج است. سوالی که در این خصوص، مطرح می شود، آن است که پرداخت هزینه عقد محضری با کیست؟ یا به عبارتی، چه کسی باید، قیمت محضر برای ازدواج دائم یا موقت را بپردازد؟

در پاسخ این سوال که مسئول پرداخت قیمت محضر برای ازدواج دائم یا موقت کیست؟ باید گفت، قانون گذار در این خصوص شخص خاصی را پیش بینی و تعیین ننموده است. برای این موضوع باید به عرف رجوع کرد که عرف، پرداخت این هزینه را بر عهده مرد می داند اما طرفین، می توانند بر مسئول پرداخت آن توافق نموده یا آن را بالمناصفه یعنی به صورت نصف نصف، بپردازند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، پس گرفتن جهیزیه پس از طلاق چه مراحلی دارد؟ مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا

به "هزینه عقد محضری بر عهده عروس است یا داماد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه عقد محضری بر عهده عروس است یا داماد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید