ایران باید در راستا استفاده بهتر از سرمایه های انسانی بومی و غیر بومی حرکت کند

به گزارش وبلاگ تحصیل، یکی از مهم ترین سرمایه های توسعه و رونق اقتصاد، نیروی انسانی هر کشوری به شمار می رود. موضوعی که شناخت آن به برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح در جذب و ماندگاری این سرمایه کمک می کند.

ایران باید در راستا استفاده بهتر از سرمایه های انسانی بومی و غیر بومی حرکت کند

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ تحصیل، یکی از مهم ترین سرمایه های توسعه و رونق اقتصاد، نیروی انسانی هر کشوری به شمار می رود. موضوعی که شناخت آن به برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح در جذب و ماندگاری این سرمایه کمک می کند. مهاجرفرستی و مهاجرپذیری، دو مؤلفه ای است که در شاخص سرمایه انسانی کشورها، اهمیت دارد و عمدتاً در تحلیل ها و پایش های مربوط به توانمندی کشور ها در جذب و ماندگاری استعداد ها مورد بررسی قرار می گیرد.

در حالی که آمار های مختلفی درباره شرایط ایران در این دو مؤلفه بیان شده است، سالنامه مهاجرتی ایران به بیان جایگاه واقعی کشور در این حوزه پرداخته است.

بر اساس آمار های این سالنامه، پس از بررسی جمعیت ایرانیان ساکن خارج از کشور در سال 2020 و در مقایسه با سایر کشورها، مشخص شد که ایران در مقایسه با 232 کشور، در جایگاه 54 واقع شده است. همچنین رتبه مهاجرپذیری کشور، 23 است.

جذب و ارسال دانشجویان

اما تعداد دانشجویان ایرانی غیر مقیم و دانشجویان غیر ایرانی مقیم ایران نیز دو معیار دیگری هستند که اندازه دانشجوفرستی و دانشجوپذیری ایران بر اساس آن مشخص می شود. بر اساس آخرین آمار های منتشرشده، ایران در جایگاه نوزدهم دانشجوفرستی و رتبه 31 در پذیرش دانشجویان غیر ایرانی را به خود اختصاص داده است. موضوعی که نشان می دهد ایران علیرغم ظرفیت های بالقوه در جذب نیروی انسانی و تربیت دانش آموختگان، باید در راستا استفاده هرچه بهتر از سرمایه های انسانی بومی و غیر بومی حرکت کند.

این اقدام با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب برنامه جذب و همکاری با ایرانیان متخصص خارج از کشور، ایجاد بستر حمایتی برای جذب نیروی انسانی نخبه و اشتغال در مراکز علمی، پژوهشی، کسب وکار های دانش بنیان و خلاق تحقق یافته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ایران باید در راستا استفاده بهتر از سرمایه های انسانی بومی و غیر بومی حرکت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران باید در راستا استفاده بهتر از سرمایه های انسانی بومی و غیر بومی حرکت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید