بازسازی حمام المشیر قائمشهر آغاز شد

به گزارش وبلاگ تحصیل، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، بازسازی حمام المشیر قائمشهر آغاز شد.

بازسازی حمام المشیر قائمشهر آغاز شد

محمد آرمان ارشادی گفت: با توجه به کوشش های بسیار اداره کل میراث فرهنگی، از سوی سازمان برنامه و بودجه استان، در سال اقتصادی 1400، 22 هزار و 500 میلیون ریال اعتبار برای بازسازی این اثر تاریخی اختصاص یافت.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه رطوبت صعودی و نزولی، اندود نامناسب و عایق رطوبتی در بام و حبس رطوبت باعث تخریب آجر و بدنه شده این بنا است، اضافه نمود: در راستای آنالیز های اجرا شده، شواهد تاریخی و سونداژ بنا رطوبت به بدنه آجری رسیده که بر همین اساس بدنه و بام حمام تاریخی پس از برداشت اندود سیمانی و عایق رطوبتی آجر کاری با آجر ختایی 20×20 با بندکشی بازسازی شد.

او توضیح داد: حمام المشیر با توجه به المان های موجود از جمله طاق های پنج و هفت، طاق چشمه و کلاه فرنگی، متعلق به دوران قاجار (احتمال ضعیف صفویه) است و در حال حاضر در دو نوبت صبح و عصر از سوی روستاییان مورد استفاده قرار میگیرد.

ارشادی با اشاره به مساحت 193 متری این بنا گفت: پلان این بنا مستطیل شکل است و وجود تمام اجزای حمام شامل گرمخانه، بینه، راهروی پیچ در پیچ که برای جلوگیری از خروج گرما استفاده میشد، اتاق نظافت، دستشویی و تون حمام از مهمترین شاخص های این اثر تاریخی است.

حمام المشیر روستای المشیر شهرستان قائمشهر در دی سال 1385 به شماره 16642 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی

به "بازسازی حمام المشیر قائمشهر آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی حمام المشیر قائمشهر آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید