مرگ عزیزان، فراموشی می آورد

به گزارش وبلاگ تحصیل، در یک جمعیت طبیعی، با افزایش سن، عملکرد حافظه کاهش می یابد. سالمندان طبیعی در آزمون های استاندارد حافظه و فراگیری در مقایسه با گروه جوانان ضعیف تر عمل می نمایند. کاهش حافظه در سالمندان طبیعی در بعضی وجوه نمایان تر است.

مرگ عزیزان، فراموشی می آورد

مرگ عزیزان، فراموشی می آورد

نویسنده:دکتر احمد علی اکبری کامرانی*

در یک جمعیت طبیعی، با افزایش سن، عملکرد حافظه کاهش می یابد. سالمندان طبیعی در آزمون های استاندارد حافظه و فراگیری در مقایسه با گروه جوانان ضعیف تر عمل می نمایند. کاهش حافظه در سالمندان طبیعی در برخی وجوه نمایان تر است.

توانایی ذخیره سازی لغات و کلمات حتی تا سن 80 سالگی می تواند افزایش یابد اما گروهی هم هستند که فرا گرفتن موضوعات تازه و زبان خارجی با افزایش سن در آنها به مشکل می خورد و در مهارت های سه بعدی، نامیدن اشیا و روان بودن گفتار با نقایصی روبرو می شوند. برای نمونه، در آنالیز مهارت های سه بعدی می توانید از سالمند بخواهید از 20 به طور معکوس رو به پایین بشمارد. یا اگر تحصیلات بهتری دارد، بخواهید از عدد 100 در هر مرتبه 7 تا کسر کند تا بفهمید آیا نقص در توجه دارد یا نه. اگر با موردی روبرو شدید، باید با پزشک در میان بگذارید تا مبادا به دلیل بیماری های متابولیک یا مغز و اعصاب یا مسمومیت ها و عفونت ها روی توجه اثر سوء گذشته باشد. برای دیگر مهارت سه بعدی که جهت یابی است، می توانید نام کشور، شهر یا ساختمان محل سکونت یا اینکه اتاقش در کجای آپارتمان است را از او بپرسید. در جریان پیش آمدن زوال عقل، فراموشی یا دلیریوم، نقص جهت یابی دیده می شود.

بیمارانی که نقص بینایی دارند، البته قادر به جهت یابی نیستند. مساله بعدی، بدآوایی، گفتارفلجی یا اختلال در وضوح و مفهوم سخن و ریتم تکلم است. تحقیقات نشان داده که دلیل کاهش حافظه در سالمندان طبیعی عمدتا کاهش قدرت پردازش سلول های عصبی و کاهش سرعت پردازش آنهاست. در واقع عملکرد سلولی کاهش می یابد، نه اینکه عناصر ساختاری مغز از دست رفته باشند. یکی از نگرانی های رایج این دوران، فراموشی گذرای سالمندان است که در شرایط هوشیاری و بدون بروز علامت عصبی یا صرع رخ می دهد و معمولا در عرض 24 ساعت رفع می شود. در آنالیز این بیماران، طول مدت فراموشی 15 دقیقه تا 12 ساعت بوده و برخی از آنها واقعه بسیار پراسترسی را تجربه کردند. برای نمونه، تجربه مرگ عزیزان، مشکل اقتصادی شدید و استرس جنگ را در 24 ساعت پیش از حمله فراموشی داشته اند یا در پی یک عمل پزشکی مبتلا به فراموشی گذرا شده اند؛ برای نمونه، چند ساعت شوک الکتریکی دریافت نموده اند.

اگرچه معتقدیم که 6 تا 9 ماه پس از دریافت شوک الکتریکی کار حافظه به حال طبیعی برمی شود ولی به هرحال شکایت از کم شدن حافظه در این مدت وجود دارد. از همه اینها که بگذریم، باید گفت در 60 تا 70 درصد موارد، دلیل بروز حمله فراموشی گذرا معین نیست. در فراموشی های با منشا روانی، فرد به طور ناگهانی همه خاطرات زندگی و اتوبیوگرافی خود و هویت فردی اش را از دست می دهد. این حملات می تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. واضح ترین دلیل این فراموشی، مرگ عزیزان و داغدیدگی است.

پی نوشت ها:

* متخصص طب سالمندی

منبع:

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون

به "مرگ عزیزان، فراموشی می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ عزیزان، فراموشی می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید