آیا شرایط به نفع ترامپ است؟

به گزارش وبلاگ تحصیل، در روزهای اخیر و در آستانه انتخابات سوم نوامبر شرایط سیاسی آمریکا بار دیگر متشنج و مبهم تر شده است.

آیا شرایط به نفع ترامپ است؟

برای اولین بار ایالات متحده آمریکا با پدیده ای روبرو شده است که طی آن همه چارچوب های اصولی و قانونی زیر پا گذاشته می شود. ترامپ نیز برای تحقق آنچه که در ذهن دارد از منافع ملی آمریکا خرج می کند و در راستای تأمین منافع نظام سرمایه داری که خود جزئی از آن محسوب می شود گام بر می دارد.

ترامپ با شعار اول آمریکا جهانی شدن و جهانی سازی را زیر سوال برد و ساختار تازه ای که پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد را نادیده گرفت و آمریکا را در جهت بی اعتنایی به هم پیمانان، خروج از معاهده های بین المللی گوناگون و یکجانیه گرایی قرار داد. ترامپ اگرچه ادعای تامین منافع مردم را دارد اما در واقع او در جهت تامین منافع سرمایه داری حرکت می کند و بر این باور است که این سرمایه داری آمریکا است که اشتغالزایی می کند. البته در شرایطی هستیم که با وجود همه گیری ویروس کرونا این ادعا نیز زیر سوال رفته است و شاهد پیامدهای این بیماری بر اقتصاد ایالات متحده هستیم. با این شرایط اگر انتخابات ریاست جمهوری همین امروز برگزار شود به نظر می رسد ترامپ در آن شانسی برای پیروزی ندارد.

در این بین باید منتظر بود و دید تمهیداتی که دونالد ترامپ در سر دارد تا زمان برگزاری انتخابات می تواند او را از این مهلکه نجات دهد یا خیر. ضمن اینکه باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که سیستم انتخاباتی آمریکا تنها بر مبنای آرای مردمی نیست و آرای الکترال نقش مهمی در پیروزی یک نامزد ایفا می کند. در این سیستم انتخاباتی آرای نمایندگان ایالت ها مشخص کننده و سرنوشت ساز خواهد بود. از نظر مجلس نمایندگان 50 ایالت وجود دارد که با هم مساوی هستند و هر ایالت دو نماینده دارد. مجلس نمایندگان همچنین 435 نماینده عادی دارد که مبنا بر حسب بزرگی و کوچکی ایالات و تعداد نمایندگان آن و همچنین جمعیتش است. در این راستا اگر نامزدی اکثریت آرای الکترال ایالتی را بدست آورد کل آرا از آن او می شود. نقطه ضعف مهم این سیستم (الکترال کالج) که ابزار اصلی منتقدان هم هست اینکه، ممکن است یک نامزد اکثریت آرای مردم را به دست نیاورده باشد اما اکثریت آرای الکترال را به دست بیاورد و برنده انتخابات شود.

البته در ایالت های بزرگ و کلیدی ترامپ از شرایط خوبی برخوردار نیست و از همین رو شاهد مطرح کردن بحث تقلب از سوی او هستیم تا ماهیت انتخابات پستی زیر سوال رود. این بدین معناست که ترامپ از قبل اعلام کرده که نتایج این انتخابات را نخواهد پذیرفت. در این گیر و دار دو مرجع اصلی این موضوع را رسیدگی می کند. یکی مجلس سنا است که اکثریت آن جمهوری خواه هستند. مرجع بعدی نیز دادگاه عالی آمریکا است که به تازگی ترامپ نامزد جدید آن را به نام ایمی برت معرفی کرده و قرار است جلسه تاییدیه وی به زودی برگزار شود. این بدان معناست که اگر شکایتی صورت گیرد چه به سنا برود و چه دیوان عالی ترامپ آسوده خاطر خواهد بود چرا که در نهایت رای به نفع وی صادر خواهد شد. این مسائل سبب شده تا آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ابهام روبرو شود.

آنچه که در آمارها معین بوده این است که تا به این لحظه جو بایدن در آرای مردمی شرایط بسیار بهتری نسبت به ترامپ دارد. اگر شاهد اتفاق عجیبی و غیرمنتظره ای هم نباشیم بایدن می تواند پیروز انتخابات باشد؛ اما به دلیل نقشه ها و بازی هایی که ترامپ در سر دارد، اوضاع به سمت و سویی حرکت می کند که انتخابات مخدوش اعلام شود. با مثبت شدن تست کرونای ترامپ نمی توان انتظار داشت که انتخابات به تعویق بیفتد چرا که اساسا دلیل موجهی نیست و قوانین ایالات متحده آمریکا اجازه چنین اتفاقی را نخواهد داد؛ مگر در شرایط بسیار اضطراری که منافع ملی در خطر باشد مانند جنگ و یا رویدادهای تاثیرگذار دیگر که در این شرایط هیچ کدام از بهانه ها وجود ندارد.

310311

منبع: خبرآنلاین

به "آیا شرایط به نفع ترامپ است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شرایط به نفع ترامپ است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید