اعتماد از دست رفته در بورس چگونه بر می گردد؟

به گزارش وبلاگ تحصیل، فضای بورس، کاملا غیرتحلیلی بوده و وقت آن رسیده که تاریخی برای حذف دامنه نوسان معاملات اعلام کنند تا بازار به تعادل برسد و نگاه سرمایه گذاران به سهم ها، تحلیلی تر شود.

اعتماد از دست رفته در بورس چگونه بر می گردد؟

به گزارش وبلاگ تحصیل به نقل بورس نیوز ، با وجود مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا و تمام وعده هایی که برای حمایت از بازار سرمایه داده شده، بورس تهران کماکان حال مساعدی ندارد و این هفته نتوانست از کانال 1 میلیون و 200 هزار واحدی فراتر رود.

عباس آرگون نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در گفت وگو با بورس نیوز در مورد شرایط بازار سرمایه اعلام نمود: با ریزش های اخیر، قیمت سهم ها بسیار جذاب و ارزنده شده و معتقدم اگر دامنه نوسان معاملات حذف شده و اعتماد از دست رفته هم به نوعی به این بازار برشود، بازار سرمایه خودبخود به تعادل خواهد رسید. ضمن اینکه اگر روابط بین المللی بهبود یافته و فشار تحریم ها کاهش یابد، شرکت ها و صنایع بورسی به سبب جذابیت های صادراتی، پتانسیل رشد خواهند داشت.

وی ادامه داد: آنچه در حال حاضر مانع بازگشت بازار به مدار صعودی شده و صف های فروش را شکل داده، ترس ناشی از بی اعتمادی است و در کوتاه مدت، حذف دامنه نوسان و افزایش حجم مبنا از مسائل این بازار خواهد کاست. کما اینکه اگر دامنه نوسان محدودی نداشتیم، در روزهای رونق بازار هم چنین رشدی تجربه نمی شد. محدودیت دامنه نوسان، بازار سرمایه را از تحلیل دور کرده و سهامداران تحت تاثیر رفتار هیجانی و توده ای، در صف قرار می گیرند و چندان تفاوتی ندارد که صف خرید باشد یا فروش! در ماه های قبل در نمادهای بازار، صف های خرید چند میلیاردی داشتیم و امروز همان نمادها، صف فروش هستند؛ آن هم در قیمتی بسیار پایین تر از روزهایی که صف خرید بودند. این فضا، کاملا غیر تحلیلی است و وقت آن رسیده که تاریخی برای حذف دامنه نوسان معاملات اعلام کنند تا بازار به تعادل برسد و نگاه سرمایه گذاران به سهم ها، تحلیلی تر شود.

وی در رابطه با راهکارهای حمایت از بازار سرمایه اظهار کرد: یکی از مهم ترین راهکارهای حمایت از بازار سرمایه، هدایت نقدینگی به سمت بنگاه های اقتصادی بود که البته این مهم باید در دوران رونق بورس، انجام می شد. سیاست گذاران باید شرایطی فراهم کنند که بنگاه های اقتصادی به جای اخذ تسهیلات از نظام بانکی، نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه را جذب می کردند و از طریق افزایش سرمایه ها از محل آورده نقدی، شاهد رونق تولید و افزایش صادرات، ثبات اشتغال و... باشیم.

وی افزود: همچنین دولت می توانست طرح های نیمه تمام خود را که درصد پیشرفت بالاتری داشته و تکمیل آنها توجیه اقتصادی داشت، تجمیع کرده و در بازار سرمایه عرضه اولیه میکرد تا نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه به راستا صحیح هدایت شود و سرمایه گذاران هم بازدهی مناسبی کسب کنند. (این پیشنهاد را در دوران رونق بورس در ماه های قبل هم مطرح کردم)

آرگون در رابطه با اظهار نظرهایی که در مورد افزایش نرخ سود سپرده های بانکی صورت میگیرد، گفت: افزایش نرخ سود بانکی، اصولا اتفاق مثبتی برای بخش های مولد اقتصادی نیست. حاشیه سود واحدهای تولیدی با همین نرخ تسهیلات بانکی هم، جوابگوی انتظارات تولیدکنندگان نیست و اگر نرخ سود بانکی افزایش یابد، نرخ بهره تسهیلات هم افزایش خواهد یافت و این اتفاق به نفع بخش تولید نیست و حتی در میان مدت موجب افزایش تورم هم خواهد شد. در حال حاضر هم شایعه افزایش نرخ سود بانکی تکذیب شده و به نظر می رسد دولت هم تمایلی به افزایش نرخ سود بانکی ندارد. البته باید در نظر داشت نرخ سود بانکی نسبت به نرخ تورم، پایین است.

منبع: جام جم آنلاین

به "اعتماد از دست رفته در بورس چگونه بر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتماد از دست رفته در بورس چگونه بر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید