با این 6 راه حل مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال را حل کنید

به گزارش وبلاگ تحصیل، آیا هارد درایو اکسترنال شما در سیستم عامل ویندوز مورد شناسایی قرار نمی گیرد؟ در این یادداشت کوشش می کنیم ضمن شرح درباره ارور عدم شناسایی هارد اکسترنال، چند راهکار برای رفع کردن این مشکل هم ارائه دهیم.

با این 6 راه حل مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال را حل کنید

دیسک درایوهای قابل جابه جا کردن مثل فلش های USB، SD card و به خصوص هارد درایوهای اکسترنال ابزار مفیدی هستند که به راحتی به کامپیوتر یا لپتاپ متصل شده و کار می نمایند. با این حال، در بعضی از موارد ممکن است شما هارد درایو اکسترنال خود را به یک سیستم کامپیوتری متصل نموده اما پس از اتصال به وسیله کابل USB هیچ پیغامی در صفحه ویندوز مبنی بر شناسایی درایو اکسترنال ظاهر نمی شود. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق افتاده باشد: مسائل مربوط به پارتیشن بندی روی هارد اکسترنال، استفاده از فایل سیستمی اشتباه، جایگاه های USB خراب یا مسائل مربوط به درایو در ویندوز. در بدترین حالت ممکن، شاید واقعا هارد دیسک اکسترنال خراب شده باشد. در ادامه شش راه چاره را در این زمینه آنالیز می کنیم.

هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro ظرفیت 2 ترابایت

3,120,000

تومان

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport WDBYvg0010BBK-WESN ظرفیت 1 ترابایت

1,795,000

تومان

خرید هارد اکسترنال از وبلاگ تحصیل

مشاهده همه

1. مطمئن شوید هارد اکسترنال روشن است

شاید این مسئله خیلی ساده باشد اما ارزش آنالیز را دارد. تقریبا در هر فلش درایو و سایر درایوهای هارد اکسترنال احتیاج به یک منبع برق جداگانه ندارند و انرژی خود را به وسیله پورت USB دریافت می نمایند. اگرچه، بعضی از هاردهای اکسترنال دارای کابل های برق مخصوص به خود یا حداقل یک دکمه فیزیکی برای روشن شدن هستند.

اگر واقعا مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال به دلیل این موضوع باشد، شما می توانید با آنالیز کابل برق هارد، مشکل را حل کنید. کوشش کنید تا از یک کابل دیگر برای تست هارد اکسترنال بهره ببرید. به دقت هارد را برای نشانه های فعالیتش مثل نورهای چشمک زن یا صداهای مربوط به تحرک اجزای داخلی هارد آنالیز کنید.

اگر شما هیچ نشانه ای را مبنی بر روشن بودن درایو رویت ننموده اید، این احتمال وجود دارد که هارد اکسترنال تان خراب شده باشد. با تمام این تفاسیر، نگران نشوید! معمولا هارد درایوها قبل از خرابی علامت هایی دارند که اگر زود متوجه آنها شوید، احتمالا بتوانید جلوی نابودی کامل قطعه را بگیرید. اگر هم که نشانه های روشن بودن را در هارد درایو متوجه شده اید اما هنوز به وسیله سیستم عامل ویندوز شناسایی نشده، به سراغ سایر راه چاره ها بروید.

هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro ظرفیت 2 ترابایت

3,120,000 تومان

مشاهده و خرید

2. در بخش Disk Management هارد اکسترنال را آنالیز کنید

وقتی هارد درایو را به کامپیوتر متصل نموده اید اما هارد درایو شناسایی نشد، ابتدا باید آنالیز کنید آیا اصلا هارد به وسیله ویندوز شناسایی شده اما اجرا نمی شود یا خیر. پس از اتصال هارد به داخل پورت USB، مراحل زیر را انجام دهید:

شما باید ابزار Disk Management را اجرا کنید. به همین منظور، دکمه های Win + X را روی کیبورد فشار داده یا روی منوی استارت راست کلیک نموده تا منوی Power User را باز نموده و سپس در فهرست مربوطه Disk Management را انتخاب کنید. شما بعلاوه می توانید از بخش Run ویندوز که با فشردن دکمه های Win + R بالا می آید، عبارت diskmgmt.msc را تایپ و سپس اینتر کنید تا ابزار مد نظرمان اجرا شود.

همان طور که از نام این ابزار برمی آید، در استفاده از این ابزار ویندوز شما می توانید تمام هارد دیسک های متصل به کامپیوتر خود را مدیریت کنید. ابزار Disk Management به شما اجازه می دهد تا میزان ها، پارتیشن بندی و سایر اطلاعات مربوط به دیسک ها را آنالیز و حتی ویرایش کنید.

شما باید هارد اکسترنالی که شناسایی نمی شود را هم در پنجره مربوط به این ابزار تحت نام Removable مشاهده کنید. دلیل این ماجرا در پارتیشن نشدن هارد اکسترنال است.

اگر شما درایو مد نظرتان را در اینجا می بینید، به سراغ راه چاره شماره 5 این یادداشت بروید. در این بخش شما می توانید پارتیشن بندی و/یا فرمت درایو خود را به گونه ای صحیح و مطلوب انجام دهید تا ویندوز و سایر دستگاه ها بتوانند به هارد اکسترنال دسترسی داشته باشند.

اگر واقعا عدم شناسایی هارد اکسترنال همچنان پابرجاست و در Disk Management هم خبری از نام این هارد نبود، شما باید به مسائل سخت افزاری هارد درایو خود شک کنید.

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport ظرفیت 4 ترابایت

3,065,000 تومان

مشاهده و خرید

3. یک پورت USB دیگر یا حتی یک کامپیوتر دیگر را آنالیز کنید

دلیل عدم شناسایی هارد اکسترنال شاید به این موضوع برمی شود که پورت USB کامپیوتر مشکل دارد. شاید دلیل به همین میزان ساده است و شما از آن بی خبر هستید. برای اطمینان حاصل شدن از این بابت، کافی است کابل مربوط به هارد درایو خود را از پورت USB قطع نموده و به یک پورت دیگر متصل کنید. اگر در این سناریو پیروز شده اید هارد درایو اکسترنال خود را بالا بیاورید، به احتمال بسیار زیاد پورت USB اول بنا به دلایلی خراب شده و احتیاج به تعمیر دارد.

اگر شما هارد درایو اکسترنال خود را به هاب USB متصل نموده اید، کوشش کنید هارد خود را به جای هاب، به طور مستقیم به کامپیوتر متصل کنید. بعضی از هاب های USB در تامین انرژی مورد احتیاج برای اجرای هارد درایوهای اکسترنال ناتوان هستند.

هارد اکسترنال سیگیت مدل Expansion ظرفیت یک ترابایت

1,665,000 تومان

مشاهده و خرید

اگر بعد از انجام هر دو راه چاره همچنان هارد اکسترنال در بخش Disk Management نمایان نشد چه کنیم؟ در این نقطه واقعا کار سختی است که بفهمیم آیا هارد ایرادات سخت افزاری دارد یا کامپیوتری که هارد به آن متصل شده است. اگر می توانید از یک کامپیوتر دیگر بهره ببرید، بد نیست هارد درایو خود را به کامپیوتر دوم بزنید و دقت کنید آیا هارد به وسیله سیستم عامل شناسایی می شود یا خیر. مسلما اگر در این حالت هم هارد بالا نیاید، مشکل از هارد است و امکان دارد هارد سوخته باشد. در این حالت شما باید یک هارد اکسترنال تازه را بخرید.

حواستان باشد وقتی از یک کامپیوتر دوم برای آنالیز هارد استفاده می کنید، تنها به آنالیز بخش This PC بسنده نکنید. حتما بخش Disk Management کامپیوتر را هم چک کنید که در قسمت های قبلی به شما نحوه اجرای آن را شرح داده ایم. شاید با یک پارتیشن بندی و فرمت مجدد هارد بتوان این قطعه را مجدد به ویندوز معرفی کرد. هر چند با فرمت و پارتیشن بندی مجدد، تمامی اطلاعات قبلی هارد اکسترنال پاک خواهد شد.

4. مسائل مربوط به درایوهای هارد اکسترنال

اگر هارد در سایر کامپیوترها نشان داده می شود، شاید درایورهای ویندوز مشکل پیدا نموده است. شما می توانید از بخش Device Manager می توانید به درایورها دسترسی داشته باشید. بعلاوه از بخش Run ویندوز عبارت devmgmt.msc را تایپ و اینتر کنید.

در بخش Device Manager، کتگوری Disk Drivers را باز نموده و در پی هر دستگاهی باشید که یک علامت تعجب زرد رنگ در کنارش دارد. بعلاوه این ایده هم خوب است که بخش Universal Serial Bus controllers را هم آنالیز کنید.

اگر شما نشانه ارور را در هر بخش ببینید، یعنی آن دستگاه مشکل درایوری دارد. روی دستگاه مورد نظر راست کلیک نموده و سپس Properties را انتخاب کنید. به پیغام ارور تحت نام Device status نگاه کنید. این اطلاعات می تواند به شما در حل مشکل یاری کند.

به طور معمول ارورهایی که با آن روبرو می شوید را اگر در گوگل جست وجو کنید می توانید راه چاره هایی را برای رفع کردن شان پیدا کنید. اگر مطمئن شده اید این یک ایراد نرم افزاری است و اخیرا این مشکل ایجاد شده، با استفاده از System Restore تغییراتی که اواخر صورت گرفته را به حالت سالم خود در زمان گذشته برگردانید. اگر همچنان این راه چاره هم افاقه نکرد، شما می توانید روی دستگاه مشکل دار در Device Manager راست کلیک نموده و روی Update Driver کلیک کنید تا درایور به روز رسانی شود. اگرچه، معمولا آپدیت تازهی برای درایور وسایلی مثل فلش درایوها به ندرت منتشر می شود. معمولا بهتر است به جای آپدیت درایور از این طریق، از سایت سازنده هارد درایو، آخرین آپدیت درایور را دریافت کنید.

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Book Desktop ظرفیت 14 ترابایت

12,430,000 تومان

مشاهده و خرید

سربرگ Driver که در منوی Properties برای هر دستگاه در Device Manager وجود دارد چند گزینه دیگر هم دارد. Roll Back Driver موجب می شود تا آپدیت های درایور اخیر از بین برود و درایور به قبل از به روز رسانی برشود.

به عنوان آخرین راه چاره در این زمینه، شما می توانید از گزینه Uninstall Device برای حذف هارد از سیستم کامپیوتری بهره ببرید. پس از ریبوت کردن سیستم کامپیوتری، درایور مجدد به وسیله ویندوز نصب می شود. در این فرایند باید خوشبین بود تا درایور مجدد متصل شود.

5. یک Volume درایور تازه بسازید

اگر مطابق به روش دوم موجود در این فهرست توانسته اید درایور خود را حداقل در بخش Disk Management ویندوز مشاهده کنید، پس می توان امیدوار بود تا از هارد بتوان بهره برداری کرد. ابزار Disk Management جدا از نمایش اطلاعات پایه ای، می تواند بعلاوه پارتیشن بندی و مسائل سیستمی درایو شما را رفع کند.

اگر درایو شما تنها فضای Unallocated را نشان می دهد، شما احتیاج دارید تا یک پارتیشن تازه را برای هارد ایجاد کنید. این مورد به ویندوز و سایر سیستم های عامل اجازه می دهد تا از هارد استفاده نمایند. برای ساخت یک پارتیشن تازه، روی هر نقطه از فضای Unallocated راست کلیک نموده و سپس New Simple Volume را انتخاب کنید. در مرحله بعد پارتیشن تازه را به وسیله راهنماهایی که نشان داده می شود دنبال کنید. با پارتیشن بندی صحیح، شما باید نام و حجم هارد را در پنل This PC ببینید.

اگر هارد درایو شما پارتیشن بندی شده و شما هنوز نمی توانید در ویندوز آن را مشاهده کنید، اطمینان حاصل کنید که از یک حرف انگلیسی برای نام هارد استفاده شده باشد. این فرایند معمولا به طور اتوماتیک انجام می شود اما اگر شما به طور دستی حرف درایو را بنا به دلایلی حذف کنید، امکان دارد به محتوای هارد درایو نتوانید دسترسی داشته باشید.

برای تغییر نام هارد درایو، روی پارتیشن هارد خود راست کلیک نموده و سپس روی Change Drive Letter and Paths راست کلیک کنید. اگر هیچ حرفی برای هارد در حال حاضر معین نشده، روی Add کلیک و یک مورد را انتخاب کنید. اگر هم که حرفی برای هارد معین شده، روی Change کلیک و سپس یک حرف را انتخاب کنید.

حواستان باشد که انتخاب حروفی مثل C و A را برای هارد درایو اکسترنال خود انتخاب نکنید؛ چراکه این دو حرف برای سیستم عامل ویندوز تعریف مجزایی دارد. معمولا انتخاب حروف دیگر مثل G و J برای نام هارد اکسترنال مناسب است. پس از تایید این تغییر، شما احتمالا نام تمامی درایوها را در بخش This PC خواهید دید.

6. هارد درایو اکسترنال را فرمت کنید

اگر درایو به نظر می رسد که پارتیشن بندی شده اما ویندوز همچنان به آن دسترسی ندارد، احتمالا با یک فایل سیستمی متفاوت عملیات پارتیشن بندی صورت گرفته است. برای مثال، شما شاید هارد را با فایل سیستم ext4 برای لینوکس یا APFS روی مک فرمت نموده اید. ویندوز نمی تواند این دسته از فایل های سیستمی را بخواند. بنابراین، شما احتیاج دارید تا هارد را با یک فایل سیستمی که ویندوز می تواند به آن دسترسی داشته باشد مثل NTS، exFAT و حتی FAT32 فرمت کنید تا هارد به وسیله سیستم عامل ویندوز شناسایی شود. معمولا توصیه بر این است تا از فرمت NTFS استفاده شود. البته حواستان باشد به محض انجام فرایند فرمت، کل اطلاعات موجود در هارد درایو اکسترنال برای همواره پاک خواهد شد.

برای فرمت مجدد پارتیشن هارد، ابزار Disk Management را اجرا نموده روی هارد راست کلیک نموده و گزینه Format را انتخاب کنید.

ذکر این نکته الزامی است که فرمت می تواند تمامی اطلاعات را پاک کند؛ بنابراین، عاقلانه است قبل از انجام این کار، اگر هارد در سیستم دیگری شناسایی می شود، حتما یک کپی از فایل های مهم داشته باشید. اگر درایو برای استفاده در سیستم عامل های لینوکس و مک فرمت شده، باید به همان نوع کامپیوتر برای فرمت کردن مجدد هارد را متصل کنید.

هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD720 ظرفیت 1 ترابایت

2,510,000 تومان

مشاهده و خرید

وقتی که شما هارد را فرمت می کنید، می توانید به درایو یک نام تازه دلخواه بدهید. Allocation unit size را به صورت پیش فرض قرار دهید. بعلاوه تیک گزینه Perform a quick format را بزنید. از همه مهم تر شما احتیاج دارید تا file system را انتخاب کنید. این که شما باید کدام نوع درایو را انتخاب کنید بسته به نوع درایو و این که برای چه کاربردی احتیاج دارید بستگی دارد.

من باید از کدام File System برای هارد اکسترنال استفاده کنم؟

اگر شما از یک فلش درایو با حجم کمتر از 2 گیگابایت استفاده می کنید، معمولا فرمت FAT32 برای این نوع درایو مناسب است. فرمت FAT32 برای نقل و انتقال فایل های کم حجم مناسب بوده و با دستگاه های متعددی سازگار است. اگرچه، این انتخاب عالی نیست؛ چراکه اگر شما هارد درایو را با فرمت FAT32 داشته باشید، قدرت انتقال فایل ها با حجم فراتر از 4 گیگابایت را ندارید. با این حال، فرمت FAT32 روی بیشتر دستگاه ها مثل دوربین، مدیا پلیر و بازی های کنسولی کار می نماید.

exFAT یکی دیگر از فرمت هاست که در واقع نسخه مدرن تر از فرمت FAT32 محسوب می شود. این مدل فرمت تقریبا مشابه به FAT32 است اما دست کم محدودیت های FAT32 مثل چالش میزان فایل را ندارد. از طرفی، فرمت exFAT بر اساس تست های مختلف معین شده سریع تر از FAT32 است. به همین خاطر معمولا بهتر است به جای استفاده از FAT32، از فرمت exFAT برای فرمت دستگاه ها با حجم ذخیره سازی کم بهره ببرید؛ مگر این که exFAT روی بعضی سیستم ها سازگار نباشد.

NTFS گزینه مهم دیگری برای فرمت و پارتیشن بندی است. این فرمت، یک فایل سیستمی مدرن استاندارد برای ویندوز تلقی می شود اما بعضی دستگاه های قدیمی مثل مدیا پلیرهای قدیمی معمولا با فرمت NTFS سازگار نیستند. به طور معمول برای هارد درایوهای اکسترنال بهتر است از فرمت NTFS بهره ببرید؛ چراکه نقل و انتقال فایل های حجیم با این فرمت بسیار مناسب است. اگر قرار است از هارد درایو اکسترنال برای کار با سایر دستگاه ها بهره ببرید، فرمت exFAT گزینه خوبی به شمار می رود.

عدم شناسایی هارد اکسترنال؛ یک کابوس تمام عیار

با دنبال کردن راه چاره های این یادداشت به احتمال قوی توانسته اید مشکل خود را حل کنید؛ هر چند بعضی از راه چاره ها به قیمت از دست رفتن کل اطلاعات ذخیره شده در هارد اکسترنال تمام می شود. اگر تمامی راه چاره ها را انجام داده اید اما همچنان با مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال روبه رو هستید، شاید واقعا هارد درایو شما صدمه دیده است. به طور معمول سقوط از ارتفاع می تواند این بلا را سر هارد بیاورد. اگر هارد خود را با گارانتی خریده اید، پیشنهاد می کنیم اگر هیچ راه چارهی برای رفع کردن مشکل مفید واقع نشد، حتما هارد خود را به گارانتی برای تعمیر ارسال کنید. خوشبختانه کارشناس های فنی می توانند کاری نمایند تا هارد بدون هزینه بسیار هنگفت تعمیر شود.

هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro ظرفیت 2 ترابایت

3,120,000

تومان

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport WDBYvg0010BBK-WESN ظرفیت 1 ترابایت

1,795,000

تومان

خرید هارد اکسترنال از وبلاگ تحصیل

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج درباره عدم شناسایی هارد اکسترنال

چرا هارد من به وسیله ویندوز شناسایی نمی شود؟

مسائل مربوط به پارتیشن بندی روی هارد اکسترنال، استفاده از فایل سیستمی اشتباه، جایگاه های USB خراب یا مسائل مربوط به درایو در ویندوز

آیا ممکن است پورت USB در عدم شناسایی هارد اکسترنال اثر داشته باشد؟

این امکان وجود دارد. توصیه می کنیم سایر پورت های USB را تست کنید.

اگر به هیچ عنوان هارد اکسترنال به وسیله سیستم عامل شناسایی نشود باید چه کار کرد؟

احتمالا هارد سوخته است. شما باید نسبت به تعمیر آن به وسیله شرکت گارانتی یا خرید یک هارد تازه اقدام کنید.

آیا سقوط از ارتفاع می تواند هارد را خراب کند؟

بله. البته اگر از یک کیف هارد بهره ببرید، خطر خرابی هارد و بد سکتور شدن آن کاهش می یابد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "با این 6 راه حل مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال را حل کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این 6 راه حل مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال را حل کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید