خبرنگاران ادامه اختلافات بین عبدالله و غنی بر سر اجرای کامل توافقنامه سیاسی

به گزارش وبلاگ تحصیل، کابل - خبرنگاران - رئیس جمهوری افغانستان با اینکه روز گذشته (دوشنبه)پس از سه ماه تاخیر نام 10 وزیر پیشنهادی را برای دریافت رای اعتماد به مجلس معرفی کرد ولی همچنان بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر اجرای کامل توافقنامه سیاسی اختلاف وجود دارد.

خبرنگاران ادامه اختلافات بین عبدالله و غنی بر سر اجرای کامل توافقنامه سیاسی

به گزارش وبلاگ تحصیل،افراد معرفی شده از سوی رئیس جمهوری افغانستان برای دریافت رای اعتماد از مجلس در چارچوب توافقنامه سیاسی 28 اردیبهشت ماه بین غنی و عبدالله اجرا شده است.

صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه در نشست خبری گفت که رئیس جمهوری این کشور اعضای به جامانده کابینه دولت را معین نموده است.

وی اضافه نمود افراد پیشنهاد شده برای دریافت رای اعتماد به مجلس شامل بشیر احمد ته ینجوزارت کار و امور اجتماعی، نثاراحمد غوریانی وزارت صنعت و تجارت، قدرت الله ذکین وزارت حمل و نقل، معصومه خاوری وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات، انوارالحق احدی نامزد وزارت کشاورزی، محب الله صمیم وزارت مرزها و قبایل، فضل احمد معنوی وزارت دادگستری، نورالرحمان اخلاقی نامزد وزارت مهاجرین، عباس بصیر وزارت تحصیلات عالی و سید سعادت منصور نادری به عنوان وزیر دولت در امور صلح معرفی شده اند.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله 28 اردیبهشت امسال با امضای توافقنامه دولت مشارکتی به جنجال های چندین ماهه انتخاباتی انتها دادند.

شماری دیگر از وزیران پیشنهادی پیش از این به مجلس نمایندگان برای دریافت رای اعتماد معرفی شده بودند اما پیش از تکمیل کابینه و شروع رای اعتماد به وزیران پیشنهادی، مجلس افغانستان برای 45 روز به تعطیلی تابستانی رفتند که قرار است در 15 شهریور ماه دوباره به کار خود شروع نمایند.

هرچند با معرفی کابینه جدید اختلاف عملی شدن توافقنامه سیاسی بین کاخ ریاست جمهوری و سپیدار کاهش می یابد اما گزارش رسانه های افغانستان و موضع گیری های جدید عبدالله عبدالله نشان می دهد که هنوزهم اختلاف بین دو تیم وجود دارد.

با اعلام نام های اعضای شورای عالی مصالحه ملی افغانستان طی فرمان اشرف غنی که واکنش های سیاستمداران و احزاب سیاسی این کشور روبرو شد، شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در اعلامیه ای موضع خود را چنین گفت:

بر اساس بند ب موافقتنامه سیاسی 28 اردیبهشت 1399، در مورد رسمیت و ایجاد این شورا رییس شورای عالی مصالحه ملی در مشوررت با رئیس جمهوری طرف ها و رهبران سیاسی، رییسان مجلس شورای ملی، جامعه مدنی و نخبگان کشور، این شورا را تشکیل می دهد.

در ادامه این موافقتنامه این علامیه آمده است که ایجاد این شورا از صلاحیت های رییس شورای عالی مصالحه ملی می باشد.

در بخش دیگری از این موافقتنامه اضافه شده است ترکیب شورای عالی مصالحه باید ملی، جامع و همه شمول باشد و در این راستا مشورت با رهبران و جریان های مختلف سیاسی- مدنی از قبل شروع و در حال نهایی شدن است.

این موضع عبدالله عبدالله نیز بیانگر آن است که هنوزهم برسر انتخاب و چگونگی اعضای شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اختلاف نظر وجود دارد و فهرستی که در فرمان رئیس جمهوری آمده برای عبدالله عبدالله قابل قبول نیست .

روزنامه هشت صبح افغانستان نیز در این رابطه نوشته است که براساس ادعای عبدالله ترکیب و تشکیل شورای عالی مصالحه ملی در صلاحیت وی است.

محمدکریم خلیلی رییس سابق شورای عالی صلح و از اعضای رهبری تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله نیز در سخنرانی روز عاشورا از اشرف غنی رییس جمهوری خواست که توافقنامه سیاسی را بطور کامل عملی کند.

وی از رییس جمهوری غنی انتقاد کرد که در این راستا تنها به تیم دولت ساز که خود رهبری آن را برعهده دارد، فکر می نماید و این شرایط نمی تواند منجر به ثبات و صلح دایمی در کشور گردد.

روزنامه هشت صبح از احتمال دستکاری لیست ارسال شده از سوی عبدالله عبدالله برای عضویت در شورای عای ملی نوشت که با واکنس رئیس جمهوری روبرو شد.

صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته در گفت وگوی مطبوعاتی هرگونه دستکاری در لیست شورای عالی مصالحه توسط رئیس جمهوری را رد کرد و گفت که پیش از صدور فرمان گفت وگو با سیاستمداران و به ویژه عبدالله عبدالله به عنوان رئیس شورا اجرا شده است.

وی تاکید نمود که تکمیل شورای عالی مصالحه یکی از اهداف اساسی حکومت بوده و همیشه کوشش شده تا ما بتوانیم به همکاری یک دیگر پیشرفت هایی در فرایند صلح داشته باشیم.

صدیقی با اشاره به سخنان کریم خلیلی که گفته بود اشرف غنی فرصت های صلح را در سال های گذشته از دست داده و نباید فرصت کنونی را از دست بدهد، گفت: رییس جمهوری از سال 2014 تا کنون برای صلح کوشش نموده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ادامه اختلافات بین عبدالله و غنی بر سر اجرای کامل توافقنامه سیاسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ادامه اختلافات بین عبدالله و غنی بر سر اجرای کامل توافقنامه سیاسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید