خبرنگاران 6 اثر فرهنگی ناملموس ثبت ملی شده در شهرستان کمیجان رونمایی شد

به گزارش وبلاگ تحصیل، اراک- خبرنگاران- 6 اثر فرهنگی ناملموس کمیجان که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده عصر روز پنجشنبه با حضور جمعی از مسئولان استان مرکزی در این شهرستان رونمایی شد.

خبرنگاران 6 اثر فرهنگی ناملموس ثبت ملی شده در شهرستان کمیجان رونمایی شد

فرماندار شهرستان کمیجان در حاشیه این آیین رونمایی در گفت و گو با وبلاگ تحصیل گفت: کمیجان بعد از اراک در صندلی دوم آثار ملی ثبت شده ناملموس استان قرار گرفته که این مهم نشان از غنای فرهنگی و صندلی والای تاریخی و هنری این خطه است.

ابراهیم رستمی گفت: قالی بزچلو با قدمت 150ساله از داشته های فرهنگی این شهرستان است که سبقه صادرات به کشورهای اروپایی و همسایه را دارد و نمونه ای از آن در موزه های عظیم بین المللی نیز نگهداری می گردد.

وی اضافه کرد: این شهرستان دارای ظرفیت های بالایی در حوزه میراث فرهنگی،جاذبه های تاریخی و طبیعی است که باید در صیانت و حفاظت از آن بیش از پیش کوشا بود تا بتوان این میراث گرانبها را به نسل آینده سپرد.

فرماندار شهرستان کمیجان گفت: یکی از آثار ثبت ملی فرهنگ ناملموس این شهرستان داستان گورجو قیزی و بالاممد در ساز عاشیق های بزچلو است که روایتی عاشقانه بوده و در قرن های متمادی توسط عاشیق های شهرستان کمیجان نقل می شده است و روایت آن تا لحظه کنونی نیز ادامه دارد.

رستمی شرح داد: روایت عاشقی فردی از دیار بزچلو یا شهرستان کمیجان با دختری اهل گرجستان است که در بخش های مختلف آن صحنه های غم و شادی و وصال و فراق را به تصویر می کشد و با درونمایه طنز خود خنده به لبان مخاطبان خود می نشاند که این داستان زمستان سال 96 به ثبت ملی رسیده است.

وی ادامه داد: آیین مونجوق سالماق در شهر کمیجان و مراسم سوت آشی در منطقه فرهنگی بزچلو نیز از دیگر آثار ثبت ملی این خطه است که مراسم سوت آشی در شهرستان کمیجان هرسال در نیمه دوم اردیبهشت یا نیمه اول خرداد برگزار می گردد.

فرماندار کمیجان اظهار داشت: این مراسم مفرح مربوط به تعطیلات آدینه است که خانواده های این منطقه در کنار آب های جاری گرد هم آمده و دیگ های سوت آشی یا آش شیر را که مرکب از بلغور گندم و شیر تازه دام است برپا می نمایند و این مراسم که سال 97 به ثبت ملی رسیده از جهات گوناگون بسیار مورد توجه است، به صورتی که در این روز توجه ویژه ای به افراد تهی دست می گردد و تعاون و همکاری و سرزندگی از ویژگی های شاخص آن است.

رستمی گفت: کاربرد ماماتَک در طب سنتی منطقه بزچلو نیز یکی دیگر از آثار ناملموس ثبت شده این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور است و ماماتک ضماد یا خمیر تشنه سفتی است که از ترکیب آرد گندم، خاکه قند و بزاق دهان حاصل می گردد و در شهرستان کمیجان از آن برای سربازکردن دمل های دردناک زیرپوستی و تخلیه عفونت آن استفاده می گردد، به شکلی که بعد از تهیه ضماد آن را با پارچه بر روی محل عفونت می بندند و این ضماد به علت تشنه بودن، به صورت آرام آرام آغاز به مکیدن عفونت کرده و منجر به سربازکردن و تخلیه عفونت می گردد.

وی اضافه کرد: این شیوه کاربردی ماماتک در طب سنتی منطقه بزچلو در تسال 98 به ثبت ملی رسیده است.

فرماندار کمیجان در مورد اثر ناملموس داستان تیلیم خان و مهری در ساز عاشیق های منطقه ساوه نیز گفت: اگرچه حکیم تیلیم خان متولد روستای مراغه شهرستان ساوه است و داستان عاشقانه تیلیم خان و مهری که در حدود 2 قرن است توسط عاشیق های این منطقه روایت می گردد، اما با توجه به اینکه وی در هنر عاشیقی شهرستان کمیجان نیز دارای نقش تاریخی و بسیار پررنگی داشته با کوشش های مؤسسه آرمان بهادران بزچلو این داستان در تیرماه سال 98 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

رستمی اظهار داشت: برگزاری مراسم مونجوق سالماق در شهر کمیجان به فهرست آثار ناملموس ملی پیوسته و به عنوان یک داشته فرهنگی با ارزش مطرح است.

وی با بیان اینکه فرهنگ به عنوان هویت و اصالت قومی اهمیت زیادی دارد، گفت: کلیت فرهنگ از خرده فرهنگ ها و اجزای بومی متعددی تشکیل شده که باید ضمن شناساندن و حفظ آن ها در حوزه کارویژه هایی که این رسوم و ایین ها در رفتارشناسی و انسجام قومی دارند بیشتر تعمق گردد.

استان مرکزی با 12 شهرستان و یک میلیون و 414 نفر جمعیت در قلب ایران واقع شده که کمیجان یکی از شهرستان های تابع آن است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 6 اثر فرهنگی ناملموس ثبت ملی شده در شهرستان کمیجان رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 6 اثر فرهنگی ناملموس ثبت ملی شده در شهرستان کمیجان رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید