آمریکا با متحدان خود در اروپا برای حکمرانی فضای مجازی متحد می گردد

به گزارش وبلاگ تحصیل، وبگاه خبری اروپایی Euractiv، اخیراً طی گزارشی از ابتکار ایالات متحده آمریکا برای ارائه پیشنهادی در خصوص آینده حکمرانی فضای مجازی به بعضی از متحدان خود، اطلاع داد.

آمریکا با متحدان خود در اروپا برای حکمرانی فضای مجازی متحد می گردد

بر اساس این گزارش، واشنگتن از اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ژاپن، کانادا، بریتانیا و استرالیا دعوت نموده است تا در راه اندازی اتحادی نو برای تصمیم گیری در خصوص آینده اینترنت و حکمرانی فضای مجازی شرکت نمایند.

بر اساس اطلاع رسانی انجام شده از سوی اداره کل شبکه های ارتباطی، محتوا و فناوری کمیسیون اروپا، این طرح برای توسعه منظرهی مشترک میان آمریکا و متحدانش در راستای دستیابی به اجماع در آینده حکمرانی اینترنت در نظر گرفته شده است. با این حال، بسیاری از افراد و نهادهای دعوت شده، هنوز اطلاعات مشخصی از ابعاد مختلف این اتحاد، همانند نحوه عملکرد طرح، ضمانت اجرایی تصمیمات اتخاذ شده، اطمینان از اجرای مصوبات به وسیله اعضا و نحوه پیوستن دیگر ذی نفعان به اتحاد، ندارند.

با این وجود، به نظر می رسد که این تصمیم آمریکا، نشان دهنده تغییر رویکرد این کشور به سمت تدوین و اجرای مجموعه ای از قوانین کلی است. این پیشنهاد قرار است در جریان برگزاری نخستین دوره اجلاس مجازی دموکراسی که به ابتکار دولت بایدن در تاریخ 9 و 10 دسامبر امسال برگزار می گردد، ارائه گردد. به عقیده کارشناسان، علت اصلی این تغییر راهبرد از سوی دولت آمریکا، ظهور گفتمان های تازه در خصوص حکمرانی اینترنت به عنوان ابزاری برای بسط قدرت، به وسیله چین و روسیه است.

علاوه بر این، به نظر می رسد که متولیان حوزه فضای مجازی و فناوری در ایالات متحده، به این نتیجه رسیده اند که منظره حکمرانی اینترنت پس از گذشت بیش از دو دهه از ظهور فضای مجازی، نیازمند بازنگری و ارزیابی مجدد است. این در حالی است که تحولاتی چون توسعه بازار آنلاین، افزایش تهدیدات سایبری و توسعه چرخه تبادل اطلاعات نامعتبر، نیز در این زمینه مؤثر است.

حکمرانی جهانی اینترنت، به واسطه ماهیت فضای مجازی، غیرمتمرکز و مبتنی بر همکاری چند ذی نفع است، با این وجود، به علت تجمع زیرساخت ها و متخصصین در کشور آمریکا، همچنان کلید معماری آن در این کشور واقع شده است. علاوه بر این، نهادهایی حاکمیتی چون آیکان نیز عمدتاً به وسیله دولت ایالات متحده تأسیس شده و اداره می شوند.

این واقعیت که بخش بزرگی از زیرساخت سخت افزاری، محتوایی و نهادی اینترنت تحت تسلط آمریکا است، به واشنگتن قدرت زیادی برای اعمال حاکمیت در فضای مجازی می دهد. در چنین شرایطی، حکمرانی بلامنازع آمریکا در فضای اینترنت، سبب انتقاد سایر بازیگران مانند اتحادیه اروپا، چین و روسیه شده است.

این نقدها در طول سال های اخیر، زنگ خطر را برای مسئولان آمریکا به خطر در آورده و باعث تأسیس نهادهایی چون مجمع جهانی حکمرانی اینترنت شده است. به عقیده متخصصان، این طرح نو نیز تلاشی در راستای ایجاد مشارکت میان متحدان آمریکا در زمینه حکمرانی فضای مجازی است، که هدف نهایی آن، کاهش نقدها موجود در خصوص انحصار ایالات متحده در زمینه حکمرانی اینترنت، محسوب می گردد.

بر اساس پیش بینی های موجود از نتیجه نشست یاد شده، ایجاد استانداردهای بالای حریم خصوصی و امنیت، همکاری در مقررات پلتفرم ها، یکپارچگی اطلاعات، عدم تبعیض، امکان جریان آزاد داده ها و هماهنگی در خصوص استانداردهای امنیت سایبری، از مهم ترین مسائل مورد بحث در طرح نو خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آمریکا با متحدان خود در اروپا برای حکمرانی فضای مجازی متحد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا با متحدان خود در اروپا برای حکمرانی فضای مجازی متحد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید