آیا سفید شدن دائمی پوست سبزه ممکن است؟ [روش های خانگی و پزشکی]

به گزارش وبلاگ تحصیل، سفید شدن دائمی پوست سبزه یا بلیچینگ پوست فرآیندی است که در آن افراد رنگدانه ملانین (Melanin Pigment) را در پوست کاهش می دهند تا چهره سفیدتری داشته باشند. کسانی که رنگ پوست تیره دارند ملانین بیشتری دارند و اندازه ملانین، رنگ پوست افراد را تعیین می کند. ملانین از طریق سلول هایی به نام ملانوسیت ساخته می شود. اندازه ملانین پوست افراد به ژنتیک بستگی دارد و ممکن است تحت تأثیر فاکتورهایی مانند نور خورشید، آسیب دیدگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تغییر کند.

آیا سفید شدن دائمی پوست سبزه ممکن است؟ [روش های خانگی و پزشکی]

در این مقاله می خواهیم بطور کامل مبحث سفید شدن دائمی پوست سبزه را بررسی کنیم و ببینیم آیا این کار ممکن است؟ چه روش هایی برای انجام آن وجود دارد؟ آیا این روش ها دائمی هستند و در پایان ببینیم که آیا روش طبیعی و بی خطری برای سفید شدن پوست سبزه وجود دارد یا خیر.

نکات کلیدی

  • رنگ پوست افراد با میزان ملانین موجود در پوست آنها تعیین می شود.
  • استفاده از محصولات سفید کننده یا روشن کننده (Bleaching Creams)، کرمهای محو کننده (Fading Creams)، لایه بردارهای شیمیایی (Chemical Peels) و لیزر درمانی متداول ترین روش ها برای انجام این سفید کردن پوست هستند.
  • سفید کردن پوست سبزه حتما باید تحت نظر متخصص پوست انجام شود.

سفید کردن پوست سبزه چیست و چگونه انجام می شود؟

اغلب افراد برای مقابله با مسائلی مانند کک و مک، لک های ناشی از افزایش سن، جای زخم، خال، آکنه، خال های مادرزادی و همچنین افراد سبزه که مایل به داشتن پوستی روشن هستند به روش های سفید کردن پوست متوسل می شوند.

استفاده از محصولات سفید کننده یا روشن کننده (Bleaching Creams)، کرمهای محو کننده (Fading Creams)، لایه بردارهای شیمیایی (Chemical Peels) و لیزر درمانی متداول ترین روش ها برای انجام این کار هستند.

این محصولات با ایجاد اختلال در آنزیم تیروزیناز (Tyrosinase) که برای تولید ملانین مفید است، میزان آن را در پوست کاهش می دهند. سلول های ملانوسیت که ملانین را تولید می کنند در انتهای لایه اپیدرمی پوست قرار دارند. گاهی اوقات تولید بیش از حد رنگدانه ملانین می تواند منجر به مسائل مختلفی مانند هیپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation) شود.

چه چیزی رنگ پوست را سبزه می کند؟

رنگ پوست افراد با میزان ملانین موجود در پوست آنها تعیین می شود. ملانین مسئول رنگدانه پوست است و از طریق ملانوسیت ها تولید می شود. کسانی که رنگ پوست روشن تری دارند، ملانین کمتری در پوستشان نسبت به افرادی که پوست تیره تری دارند، دارند. هر چه میزان تولید ملانین در پوست بیشتر باشد، پوست شما تیره تر می شود.

ملانین در پوست وظیفه محافظت از بدن شما در برابر اشعه ماوراء بنفش را دارد. ملانین جلوی اشعه ماوراء بنفش را می گیرد و مانع از آسیب رساندن آن به DNA و سرطان پوست می شود. دو نوع ملانین در پوست وجود دارد، pheomelanin و eumelanin. فئوملانین عمدتاً در افرادی با رنگ پوست روشن تر و یوملانین در افرادی با رنگ پوست تیره تر یافت می شود. مزیت رنگ پوست تیره این است که از آنجایی که حاوی ملانین بیشتری است، مانع طبیعی بهتری در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد.

گلوتاتیون برای سفید کردن پوست سبزه

گلوتاتیون (Glutathione) برای بدن انسان بسیار مفید است زیرا آنتی اکسیدانی است که در سلول های انسان وجود دارد. گلوتاتیون با خنثی کردن رادیکال های آزاد به تقویت ایمنی و سم زدایی بدن کمک می کند. گلوتاتیون به تبدیل ملانین به رنگی روشن تر کمک می کند و با غیرفعال کردن آنزیم تیروزیناز (که آنزیمی مسئول تولید ملانین است) در تولید رنگدانه ملانین مفید است.

درمان های گلوتاتیون داخل وریدی با افزایش این ماده به روشن شدن پوست بدن کمک می کنند. هنوز هیچ مطالعه دقیقی در مقیاس بزرگ روی این روش انجام نشده و استفاده از آن در ایالات متحده، تایید FDA را ندارد. درمان های گلوتاتیون در آسیا، به ویژه فیلیپین و برخی نقاط اروپا انجام می شود. در فیلیپین گزارش هایی از اختلالات پوستی، مسائل عملکرد تیروئید و اختلالات کلیه و سرطان احتمالی ناشی از درمان های گلوتاتیون گزارش شده است.

محصولات بلیچینگ پوست چگونه کار می کنند؟

محصولات سفید کننده پوست، تولید و غلظت ملانین موجود در پوست را کاهش می دهند. ملانین رنگدانه موجود در پوست است که به پوست رنگ می دهد و از آن در برابر نور خورشید محافظت می کند.

چه موادی در محصولات روشن کننده پوست وجود دارد؟

این محصولات شامل مواد طبیعی روشن کننده پوست و مواد دارویی موثر در کاهش میزان ملانین در پوست است. از جمله:

  • آربوتین (Arbutin)
  • ویتامین سی (Vitamin C)
  • اسید کوجیک (Kojic acid)
  • نیاسینامید (Niacinamide)
  • اسید آزلائیک (Azelaic acid)
  • رینول (Reinol)
  • ترانگزامیک اسید (Tranexamic acid)
  • هیدروکینون ها (Hydroquinones)
  • آلئوزین (Aleosin)
  • عصاره شیرین بیان (Licorice extract)
  • پروتئین سویا (Soy proteins)

چه راه چارههایی برای سفید شدن دائمی پوست سبزه وجود دارد؟

گزینه های مختلفی برای سفید شدن دائمی پوست سبزه وجود دارد که حتما باید تحت نظر متخصص پوست انجام شود. از جمله این راه ها می توان به لیزر، کرم های سفید کننده یا بلیچینگ و لایه برداری شیمیایی اشاره کرد.

اگر قصد چنین کاری دارید باید حتما با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا ببیند کدام گزینه برای شما بهترین است.

بعد از استفاده از هر کدام از روش های سفیدکننده پوست باید از قرار گرفتن طولانی در معرض آفتاب اجتناب کنید و حتما چندبار در روز از کرم ضد آفتاب (SPF 30 با زینک اکسید) استفاده کنید.

آیا سفید شدن پوست سبزه دائمی است؟

بله، روش سفید کردن پوست دائمی است اما ممکن است دردناک، خطرناک و پرهزینه باشد. بنابراین باید با احتیاط کامل و تحت نظر متخصص انجام شود. بعد از انجام کار هم مراقبت از پوست جدی است و حتما باید از ضدآفتاب استفاده شود.

کرم های سفیدکننده پوست موجود در بازار نتایجی موقت به شما می دهند و ماندگار نیستند، اما لیزردرمانی و لایه برداری شیمیایی راه چاره های دائمی ارائه می دهند.

چه کسانی واجد شرایط سفید کردن پوست سبزه نیستند؟

افرادی که سابقه اختلالات قلبی، تب مکرر یا زخم و اسکار دارند باید از لایه برداری شیمیایی برای سفید کردن پوست خودداری کنند.

آیا درمان سفید کردن پوست سبزه عوارض جانبی دارد؟

اگر تحت درمان لیزر برای سفید کردن پوست هستید، ممکن است عوارضی مانند کبودی، خشکی پوست، حساسیت به نور خورشید، سفتی، تورم، جای زخم، عفونت های پوستی، تفاوت بافت پوست، رنگدانه، قرمزی و تحریک پوست را تجربه کنید. موارد شایع گزارش شده از عوارض محصولات سفیدکننده پوست شامل این موارد است:

  • سرخی پوست
  • تحریک
  • پوسته پوسته شدن
  • سوزش پوست
  • افزایش حساسیت به خورشید
  • ایجاد رنگدانه های زیرین
  • سوختگی های شیمیایی
  • عفونت های پوستی

درمان های لایه برداری شیمیایی عمیق نیز می تواند باعث آسیب دائمی مانند هایپرپیگمانتاسیون (تیره شدن پوست) یا هیپوپیگمانتاسیون (روشن شدن پوست) شود. به همین دلیل به هیچ وجه خودسرانه از محصولات سفیدکننده پوست استفاده نکنید.

بلیچینگ پوست چیست؟

بلیچینگ پوست به فرآیند استفاده از مواد شیمیایی برای سفید کردن رنگ طبیعی پوست می گویند. سفید شدن پوست با عوارض جانبی همراه است و با تشخیص پزشک انجام می شود. بطورکلی این روش مورد تایید متخصصان نیست و در موارد خاص انجام می شود.

روشن کردن پوست در نواحی خاص

برخی افراد از تیره شدن پوست در نواحی خاصی از پوست مانند زیر بغل، کشاله ران، نوک سینه ها و ناحیه تناسلی ناراحت هستند. روش های مختلفی وجود دارد که می تواند به روشن شدن پوست بدن در این نواحی کمک کند. از جمله:

  1. لایه برداری
  2. لیزر درمانی
  3. استفاده از محصولات موضعی روشن کننده

روش های طبیعی برای روشن کردن پوست سبزه

موارد زیر روش هایی است که از طریق آنها می توان تا حد خوبی پوست سبزه را بطور طبیعی سفید کرد:

  • شیر: نوشیدن شیر یکی از راحت ترین راه هایی است که می توان از آن برای سفید کردن پوست سبزه استفاده کرد. شیر تولید ملانین که رنگدانه مسئول رنگ پوست است را کنترل می کند.
  • عسل: عسل یک ماده ضد باکتری است و از ایجاد آکنه و جوش و لک در پوست جلوگیری می کند. عسل دارای خواص ضد رنگدانه است که برای محو شدن جای زخم مفید است.
  • زردچوبه: زردچوبه برای روشن کردن، جوان سازی پوست کدر و بهبود رنگ صورت استفاده می شود، زیرا منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و فاکتورهای ضد التهابی است.
  • ماست: ماست سرشار از اسید لاکتیک است که به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند. ماست سلول های تیره و مرده پوست را از بین می برد و به نمایان شدن لایه ای تازه از پوست کمک می کند.
  • سیب زمینی: سیب زمینی ماده ای پرمصرف برای سفید کردن پوست است، زیرا حاوی ویتامین C است و خاصیت سفید کنندگی ملایمی نیز دارد. همچنین لکه های تیره پوست را که به دلیل افزایش سن یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود، از بین می برد.
  • آلوئهورا: آلوئه ورا گردش سلولی را افزایش می دهد و سلول های مرده پوست را از بین می برد. همچنین خاصیت هایپرپیگمانتاسیون را کاهش می دهد که منجر به درخشندگی پوست می شود.

بهترین میوه ها برای سفید کردن پوست سبزه

موارد زیر بهترین میوه ها برای سفید کردن پوست سبزه هستند:

  1. لیمو: لیمو یک مرکبات است و به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند. برای گرفتن بهترین نتیجه می توانید هر روز صبح آب لیمو را با عسل بنوشید.
  2. پاپایا: یکی از بهترین مواد غذایی است که برای داشتن پوستی سالم می توان از آن استفاده کرد. پاپایا به صورت ماسک، لوسیون، صابون یا لایه بردار صورت استفاده می شود. همچنین می توانید پاپایا را بطور منظم میل کنید. این میوه به بازسازی سلولی کمک می کند و یک آنتی اکسیدان است.
  3. سیب: سرشار از اسید مالیک است که برای پوست مفید است و آن را سالم تر، جوان تر و محکم تر می کند. سیب به بازسازی سلول های پوست کمک می کند و به هیچ لایه ای از پوست شما آسیب نمی رساند.
  4. آووکادو: منبع غنی بیوتین و ویتامین E است که به بازسازی پوست و رشد سلولی کمک می کند و محافظ طبیعی پوست است.
  5. موز: منبع غنی پتاسیم است که برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست مفید است. موز همچنین به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش احتمال جوش کمک کرده و آن را نرم می کند و لک ها و لکه ها را از بین می برد.
  6. کیوی: منبعی غنی از ویتامین C است که به حفظ جوانی و شادابی پوست کمک می کند و ایمنی پوست را بهبود می بخشد.

کدام نوشیدنی ها پوست را روشن می کنند؟

پوست سالم و روشن نشانه سلامتی است. حفظ یک رژیم غذایی مناسب برای داشتن پوستی خوب مهم است. مصرف میوه ها و سبزیجات برای این امر ضروری هستند. سه نوشیدنی معجزه آسایی که می توانند برای پوست شما معجزه کنند عبارتند از:

  1. آب هویج و چغندر
  2. آب سیب سبز و انار
  3. آب پاپایا، لیمو و خیار

آیا یخ می تواند پوست را سفید کند؟

یخ از بسکمک جهات برای پوست مفید است چون می تواند احتمال ایجاد آکنه یا جوش روی صورت را کاهش دهد. علائم پیری را به تاخیر بیندازد، از پف دور چشم جلوگیری کند. همچنین می تواند گردش خون را در صورت بهبود بخشد و علائم التهاب را کاهش دهد؛ اما تاثیر مستقیمی بر روشن روشن رنگ پوست ندارد.

آیا گلیسیرین پوست را سفید می کند؟

گلیسیرین برای حفظ رطوبت در پوست مهم است و ماده ای مهم در بسکمک از لوازم آرایشی است. علاوه بر این، دارای خواص ضد میکروبی است که هر نوع عفونت میکروبی پوست مهار می کند و از آن در برابر اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما محافظت می کند. بنابراین این ماده در شادابی و ترمیم پوست نقش دارد اما ارتباطی به سفید کردن پوست ندارد.

سوالات متداول

آیا می توان پوست سبزه را برای همیشه سفید کرد؟

درمان پوست با لیزر، دائمی است اما باید حتما بعد از درمان مراقبت پوست به خوبی انجام شود. این روش چند مرحله دارد و باید کامل انجام شود.

چه مدت طول می کشد تا پوست کاملا سفید شود؟

بلیچینگ فرآیند سریعی نیست. بسته به میزان تیره بودن ناحیه مورد نظر در مقایسه با رنگ پوست معمولی، ممکن است تا یک سال یا حتی گاهی بیشتر طول بکشد.

آیا ویتامین C پوست را روشن می کند؟

ویتامین C با مهار تولید ملانین می تواند به محو شدن لکه های تیره و هایپرپیگمانتاسیون و روشن شدن ظاهر پوست شما کمک کند.

منبع: آچاره

به "آیا سفید شدن دائمی پوست سبزه ممکن است؟ [روش های خانگی و پزشکی]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سفید شدن دائمی پوست سبزه ممکن است؟ [روش های خانگی و پزشکی]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید