انعکاس سبک بیزانس در موزه کاریه

به گزارش وبلاگ تحصیل، بنایی با معماری اصیل دوران بیزانس

استانبول بیش از سهم منصفانه خود از دوران بیزانس بنای تاریخی به یادگار دارد، اما تعداد کمی از آنها به زیبایی این کلیسای مملو از موزائیک کاری و نقاشی های دیواری (فرسکو) است. گرچه این بنا زیر سایه دیوارهای سرزمین تاریخی تئودئوس دوم قرار گرفته است و حالا موزه ای دارد که زیر نظر موزه های ایاصوفیه اداره می گردد، تعداد بازدیدکنندگانی که به خود جذب می نماید. تنها بخشی از تعداد بازدیدکنندگان خواهر بزرگش ایاصوفیه مشهور است، با این وجود آن چه که از هنر بیزانس عرضه می نماید درست به همان شگفت انگیزی ایاصوفیه است. بخش هایی از آن امکان دارد به علت بازسازی بسته باشد، قبل از بازدید چک کنید کدام یک باز هستند تا زمانی که به آنجا رسیدید، سرخورده نشوید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

انعکاس سبک بیزانس در موزه کاریه

موزاییک ها

بیشتر بخش داخلی با موزاییک هایی پوشیده شده است که زندگی حضرت مسیح و مریم را به تصویر می کشند. در پی تصویر Khalke Jesus باشید، که حضرت مسیح و مریم مقدس را به همراه دو بخشنده - پرنس ایزاک کومنوس و ملان (Prince Issac Comnenos and Melane)، دختر امپراتور بیزانس میخاییل هشتم نشان می دهد. این نقاشی زیر گنبد سمت راستی در سرسرای داخلی واقع شده است. روی خود گنبد نیز تصویر خیره نماینده ای از عیسی مسیح و پیروانش (The Genealogy of Christ) واقع شده است. بر روی گنبد سمت چپ موزاییک بسیار زیبایی از مریم مقدس و مسیح کودک است که به وسیله نیاکانش احاطه شده اند.

در سالن اصلی کلیسا سه موزاییک وجود دارد: عیسی مسیح؛ مریم و مسیح کودک؛ و Dormition of the Blessed Virgin (عروج) - برای تماشا این آخری سرتان را برگردانید ، چون بالای همان در اصلی واقع شده است که تازه از آن وارد شدید. نوزادی که در آغوش مسیح واقع شده است در واقع روح حضرت مریم است.

نقاشی های دیواری

در سمت راست سالن پاراکلسیون واقع شده است، کلیسایی جانبی که برای نگهداری مقبره موسس کلیسا و اقوام، دوستان نزدیک و دستیاران او ساخته شده است. این مکان با نقاشی های دیواری تزیین شده است که حول موضوع مرگ و رستاخیز قرار دارند، و تصاویر به نمایش در آمده از کتاب عهد عتیق گرفته شده اند. نقاشی های خیره نماینده روی برآمدگی های دیوار که به نام آناستاسیس (Anastasis) شناخته می گردد مسیح قدرتمندی را نشان می دهد که در حضور بهشتیان و پادشاهان ، آدم و حوا را از قبرهایشان بیرون می کشد. دروازه های بهشت زیر پاهای مسیح نشان داده شده است. نقاشی های دیواری که گنبد را زینت داده اند شکوه کمتری دارند اما از زیبایی چیزی کم ندارند، این نقاشی ها حضرت مریم و 12 فرشته همراه را نشان می دهند. بر روی سقف میان این گنبد و برآمدگی های دیوار ، داوری نهایی (The Last Judgment) از کتاب مکاشفات (Book of Revelation) به طرز چشم گیری این صحنه را به تصویر می کشد، با سفید خیره نماینده و تاکیدهایی به رنگ طلایی، با جمعی از بهشت که با نمادی مارپیچ احاطه شده به وسیله فرشتگان بهشتی نشان داده شده است.

نکته ای که برای تماشا این موزه باید یادتان باشد اینست که بازدید از آن همه روزه به جز چهارشنبه ها امکان پذیر است و به علت اعتلای سطح تاریخ و فرهنگ، دانش آموزان کمتر از 17 سال می توانند به صورت رایگان از آن تماشا نمایند.

منبع: الی گشت

به "انعکاس سبک بیزانس در موزه کاریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انعکاس سبک بیزانس در موزه کاریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید