ایران در رتبه پانزدهم جهانی فراوری مقالات علمی نهاده شد

به گزارش وبلاگ تحصیل به نقل از معاونت علمی و فناوری، بر اساس آخرین داده های پایگاه استنادی اسکوپوس در سال 2019 رتبه ایران در تعداد مقالات منتشر شده علمی یک پله صعود کرد. ایران در رتبه پانزدهم جهانی نهاده شد. این بالاترین رتبه کشور تا امروز است. فعالان علمی کشور 67 هزار و 744 مقاله در سال 2019 فراوری کردند که 13 درصد رشد را نسبت به سال 2018 تجربه کرد.

ایران در رتبه پانزدهم جهانی فراوری مقالات علمی نهاده شد

این خود نشان دهنده جهت درستی است که فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور پیش گرفته اند. چند سالی از شکل گیری این زیست بوم در کشور می گذرد و نقش آفرینان آن با تکیه به نیروی انسانی نوآور و خلاق قدرتمند به میدان آمدند.

آخرین داده های این پایگاه استنادی حرف های دیگری نیز برای گفتن دارد. چین برای نخستین بار با گذر از آمریکا در رتبه نخست جهان نهاده شد. اتفاقی مهم که معادلات علمی و ساختار قدرت جهانی را در هم ریخت. با این اتفاق جهش عظیم چین به رتبه نخست فراوری مقالات علمی جهان را شاهد هستیم.

چین با انتشار 684 هزار مقاله علمی سال 2019 در صندلی نخست جهان نهاده شد و از آمریکا با 678 هزار مقاله پیشی گرفت. در سال 2018 آمریکا 699 هزار مقاله علمی منتشر کرد که در سال 2019 با کاهش 21 هزار عددی همراه شد.

اسکوپوس عظیم ترین پایگاه داده چکیده و استنادی برای تجزیه و تحلیل پژوهش های گوناگون است. یکی از ویژگی های این پایگاه دارا بودن اطلاعات علم سنجی نویسندگان و دانشگاه ها است که امکان جستجوی کلیدواژه در فیلدهای مختلف جستجو به وسیله نام نویسنده، جستجو به وسیله وابستگی سازمانی و جستجوی پیشرفته را فراهم می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ایران در رتبه پانزدهم جهانی فراوری مقالات علمی نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در رتبه پانزدهم جهانی فراوری مقالات علمی نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید