بازتولید خط بریل در هوا با فناوری

به گزارش وبلاگ تحصیل، دستگاهی ابداع شده که با استفاده از اولتراساوند نشانگرهای خط بریل را روی هوا ایجاد می نماید تا افراد نابینا بتوانند آن را درک نمایند.

بازتولید خط بریل در هوا با فناوری

برای نابینایان که به خط بریل اتکا دارند، خواندن محتوای نمایشگرها و علائم در محیط های عمومی کاری چالش برانگیز است. اما سیستمی جدید می تواند این فرایند را ساده تر کند.

دستگاه HaptiRead ابداع شده است که با استفاده از پالس های اولتراساوند متون بریل را در هوا بازتولید می نماید. این پالس ها به شکل الگوهایی از پیش معین شده منتشر می شوند.

بیشتر اوقات در اماکن عمومی نشانگرهای بریل به عنوان نشانه هایی ثابت بر روی علامت ها دیده می شوند یا در نمایشگرها به شکل خطوطی از نقاط دیده می گردد که این نقاط برجسته و فرورفته می شوند تا تغییر متن را نشان دهند.

اما در خصوص هر دوی این روش ها چالش های زیادی وجود دارد. در درجه اول با این روش به سختی می توان با کاربر ارتباط برقرار و اطلاعات محدودی را می توان عرضه کرد. بخش های متحرک با گذر زمان دچار اختلال می شوند. در کنار این موارد نکته بهداشتی نیز وجود دارد زیرا افراد مختلفی این سطوح را لمس می نمایند.

دستگاه HaptiRead به گونه ای طوری طراحی شده تا تمام مسائل مربوط به استفاده از خط بریل در اماکن عمومی را رفع کند. این سیستم در حقیقت پنلی شامل 256 مبدل اولتراساوند است که فرکانس هایی تا 200 هرتز منتشر می نمایند. این سیگنال ها به اندازه ای قدرتمند هستند که کاربر فشار را روی پوستش احساس می نماید. این نوع فناوری قبلا برای ساخت هولوگرام هایی قابل لمس به کار گرفته شده است.

این دستگاه 8 نقطه لمسی در هوا و در فاصله 70 سانتیمتری کاربر ایجاد می نماید که نحوه قرار دریافت آنها کاراکترهای مختلف در خط بریل را نشان می دهد.

یک دوربین Leap Motion که قابلیت درک عمق را دارد دست کاربر را ردیابی و امواج اولتراسونیک را به سمت آن ارسال می نماید. این روش به کاربر یاری می نماید دستگاه را شناسایی کند. علاوه بر آن دستگاه هیچ قطعه متحرکی ندارد و نیازی نیست کاربر سطح را لمس کند، بنابراین چالش بهداشت نیز رفع می گردد.

این سیستم را می توان طوری تنظیم کرد تا اطلاعات پیچیده مانند جداول و گرافیک ها را نیز نمایش دهد.

محققان این دستگاه را روی 18 فرد بینا و 11 نابینا آزمایش کردند و از آنها خواستند تا نشانه های بریل را احساس نمایند و تشخیص دهند چه کاراکترهایی را نشان می دهند.

در هر دو گروه شرکت نماینده، این سیستم نتایج مثبتی داشت. شرکت نمایندگان نابینا با یاری این سیستم علائم را با دقت 94 درصد تشخیص دادند. دقت تشخیص گروه نابینا نیز 88 درصد بود.،مهر

منبع: ایران آنلاین

به "بازتولید خط بریل در هوا با فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازتولید خط بریل در هوا با فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید