جنجال بر سر دلیل برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران

به گزارش وبلاگ تحصیل، آخرین بار 15 روز قبل بود که کیوی های ایران از هند برگشت خوردند. اما رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در نخستین روز هفته جاری، مدعی برگشت خوردن سیب زمینی صادراتی از ترکمنستان شد. او گفته که سیب زمینی ها به علت وجود سموم به جامانده در این محصول کشاورزی برگشت خورده است. اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می گویند که سیب زمینی ها را پست قرنطینه ایران برگشت داده و نه ترکمنستان.

جنجال بر سر دلیل برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران

به گزارش وبلاگ تحصیل، فلفل دلمه ای، کیوی، هنداونه و سیب زمینی از جمله محصولات کشاورزی برگشت خورده ایران در طول 40 روز اخیر بودند. اغلب این محصولات طبق اخبار منتشر شده به علت وجود سموم به جامانده برگشت خورده بودند، اما علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تغییر شیوه نامه های بهداشتی کشور های مقصد را، عامل اصلی برگشت محصولات کشاورزی صادراتی می داند.

آنالیز ها نشان می دهد که کشور های برگشت دهنده این محصولات روسیه، هند، امارات و ازبکستان بوده اند. مورد سیب زمینی های اخیر هم ابتدا ادعا شده بود که از ترکمنستان برگشت خورده است.

بازار داغ تایید و تکذیب برگشت خوردن سیب زمینی ها

با بالا گرفتن جنجال ها بر سر برگشت خوردن محصولات کشاورزی، بازار تایید و تکذیب برگرداندن سیب زمینی ها از ترکمنستان حسابی داغ شد. در این رابطه نائب رئیس اول اتاق مشترک ایران و ترکمنستان برگشت خوردن سیب زمینی ها را تکذیب کرد و گفت که سیب زمینی صادراتی ما از کشور ترکمنستان برگشت نخورده و چنین چیزی صحت ندارد.

البته او برگشت خوردن 3 هزار و 500 تنی سیب زمینی های برگشتی از ازبکستان به علت سموم به جامانده را هم رد کرد. او مدعی شده که سیب زمینی ها فقط یک کامیون بوده اند و به خاطر خاک زیاد برگشت خورده اند.

در این میان رئیس هیات مدیره انجمن فراوری کنندگان سیب زمینی هم ابراز بی خبری نموده و گفته که جزییات این ماجرا هنوز تعیین نیست. اما او برگشت خوردن 3 هزار و 500 تنی سیب زمینی های برگشتی از ازبکستان را تایید نموده است.

محمد رحیم نیازی می گوید که معلوم نیست این محصولات بعد از قرنطینه به کشور برگردانده شده اند یا قبل از آن و علت آن چه بوده است. اما علت اش هر چه باشد در روز های آینده خبرش را به مردم می دهند.

در نهایت هم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد که این محموله سیب زمینی را پست قرنطینه ایران برگشت داده و نه ترکمنستان.

در نهایت ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت بدون اشاره به کشور خاصی، به برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران واکنش نشان داد. او معتقد است که بدخواهان در پی خرابکاری در روابط ایران با همسایگان اش هستند. رئیسی بعلاوه احتمال سیاسی بودن مسئله را طرح نموده است. او گفته که آیا واقعا مشکل در کالا های صادراتی بوده است یا مساله سیاسی وجود دارد؟

شاپور علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور سموم به جامانده روی محصولات کشاورزی ایران را تایید نموده است. البته او در عین حال می گوید که محصولات کشاورزی ایران جزو سالم ترین محصولات هستند.

محمد درویش، فعال حوزه محیط زیست بلافاصله پس از انتشار خبر بازگشت سیب زمینی ها از ترکمنستان نوشت: تنها فایده عودت شرم آور محصولات صادراتی کشاورزی ایران، شاید این باشد که نشان داد چه سمومی را سال هاست مصرف می کنیم و تا چه میزان نهاد های نظارتی و بهداشتی کشور حالت مترسک دارند.

منبع: فرارو

به "جنجال بر سر دلیل برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال بر سر دلیل برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید