معروف ترین جاذبه های گردشگری ایران از نظر گردشگر ها

به گزارش وبلاگ تحصیل، وقتی کسی در خصوص معروف ترین جاذبه های گردشگری ایران و بهترین کارهایی که می توان در این کشور تماشایی انجام داد سوال می نماید، پاسخ دادن به او سخت است. تاریخ این کشور از حافظه انسانها و تاریخی که در تصورشان دارند، قدیمی تر هست؛ مناظر این کشور فوق العاده زیبا هستند؛ بناهای باستانی و تاریخی متعددی در آن وجود دارند و مردمش نیز از مهربانترین مردمی هستند که در زندگی دیده اید. بهترین جاهای دیدنی ایران فوق العاده و شناخته شده هستند و در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته اند. خودتان را برای مواجهه با مردمی که قلبهای فوق العاده سخاوتمندی دارند، به طرز باورنکردنی گرم و پذیرا هستند، حس کنجکاوی در آنها فوران می نماید و به تاریخ طولانی و حماسی خود و کشورشان و همچنین معروف ترین جاهای دیدنی ایران غرور می ورزند، آماده کنید!

معروف ترین جاذبه های گردشگری ایران از نظر گردشگر ها

در این کشور هم به تحسین معماری زیبا و بازارهای شلوغ خواهید پرداخت و هم از تماشای مناظر طبیعی خیره نماینده لذت خواهید برد. ایران کشوری است که یک فنجان چای می تواند یک بعدازظهر کامل را به خود اختصاص دهد و نقطه ای است که تمامی تصورات قبلی شما را به چالش می کشد و در نهایت آنها را تغییر می دهد. در این نوشتار، بهترین کارهایی که می توان در سفر به ایران انجام داد را نام می بریم و معروف ترین جاذبه های دنیاگردی ایران از نظر دنیاگردان خارجی را می شماریم. با ما همراه باشید.

کاخ گلستان: به بازدید از اقامتگاهی که برای شاهان ساخته شده است، بروید

بدون شک یکی از بهترین کارهایی که در تهران می توانید انجام دهید، بازدید از کاخ گلستان، اقامتگاه سلطنتی مربوط به دوره قاجار است. گشت و گذار در یکی از قدیمی ترین و مشهورترین محدوده های پایتخت، معرف ایده آلی برای هنر ایرانی و معماری پارسی بشمار می رود. این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران که در مناطق مرکزی تهران واقع شده، حقیقتا شایستگی آن را داشته است که در فهرست میراث دنیای یونسکو قرار بگیرد.

کاخ گلستان در اواخر قرن هجدهم و با روی کار آمدن سلسله قاجار ساخته شد و در طول دوران این خانواده مورد بازسازی های مختلف نهاده شد. این کاخ دارای طاقهای باشکوه، کاشیکاری های زیبا، پنجره های ظریف و گالری های هنری پارسی است که در میان باغهای آرام و ساکت آن نهاده شده اند. این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران شامل سالن و بخشهای مختلف می شود. اما، جالب ترین بخشهای آن از نظر ما ایوان تخت مرمر، تخت مرمر، شمس العماره، تالار سلام، تالار آینه، حوضخانه، کاخ ابیض، تالار عاج، تالار الماس، عمارت بادگیر و تالار برلیان هستند.

همچنین گردش در باغهای پر آرامش این کاخ که با دیوارهای کاشیکاری شده رنگارنگ احاطه شده را توصیه می کنیم. نزدیکترین ایستگاه مترو به کاخ گلستان، ایستگاه پانزده خرداد است و بازدید از کاخ احتیاج به تهیه بلیط دارد. این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران در بعضی اوقات سال به روی عموم بسته می شود بنابراین، توصیه می کنیم قبل از بازدید، ساعت و روزهای بازدید آزاد و هزینه بازدید را در سایت این کاخ آنالیز کنید.

امامزاده صالح: بهمراه ایرانی ها از این زیارتگاه محبوب در تهران بازدید کنید

گفته می شود امامزاده صالح یکی از جذاب ترین زیارتگاه های شهر تهران است اما، از نظر ما یکی از گرمترین و محبت آمیز ترین فضاهای این شهر نیز محسوب می شود. با بازدید از این زیارتگاه، از تماشای کاشیکاری فیروزه ای رنگ زیبا که مناره های دوقلوی آن را پوشانیده و گنبد درخشان آن در زیر تابش نور خورشید در اواخر بعدازظهر لذت خواهید برد. همچنین، میدان مرمرین جلوی زیارتگاه که خانواده های تهرانی برای دعا و دیدار با دوستان و آشنایان در آن جمع می شوند، بسیار جالب توجه است.

این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران که در پس زمینه آن، رشته کوه البرز نهاده شده، یک نقطه عالی برای عکاسان بشمار می رود؛ بخصوص هنگام غروب آفتاب و زمانیکه چراغهای محوطه آن روشن می شوند. اما چیزی که بطور ویژه در خاطر هر دنیاگرد خارجی می ماند، فضای گرم و محبت آمیز این مجموعه است. اگر لحظه ای درون این مجموعه بنشینید و تامل کنید، از تماشای محیط و حس کردن فضای فوق العاده آن رضایت بسیار زیادی خواهید داشت. سپس، جریان مداومی از مردم تهران از کنارتان رد می شوند و به گرمی به شما سلام می نمایند و کنجکاو هستند بدانند چه چیزی شما را به درون این زیارتگاه زیبا جذب کرده است.

توصیه ما این است که در اواخر بعدازظهر و قبل از غروب آفتاب به بازدید از امامزاده صالح بروید و برای این کار در ایستگاه متروی تجریش پیاده شوید. حتما از اتاق آینه بازدید کنید و اگر خانم هستید، بدانید که برای ورود به این مورد از معروف ترین جاذبه های دنیاگردی ایران می بایست چادر به سر داشته باشید.

سفارت سابق آمریکا: فتنه و دسیسه موجود پشت پرده سفارت سابق آمریکا را کشف کنید

هر کسی که روابط ایران و آمریکا برایش جالب باشد، بازدید از سفارت سابق آمریکا نیز برایش جالب خواهد بود. این مکان که بین سالهای 1979 و 1980 عملیات گروگان گیری در آن رخ داد، نقطه ای جالب است که قطعا برای هر دنیاگرد خارجی جذابیت دارد. بازدید از این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران، پنجره ای است به سوی ادعای ایرانی ها در خصوص فعالیتهای جاسوسی و خرابکارانه آمریکا در ایران. برای بعضی، تور رایگان موجود در این مجموعه ممکن است خاطره هایی از فیلم آرگو Argo را زنده کند.

کلکسیون جالبی از تجهیزات قدیمی از جمله ماشینهای کاغذ خرد کن در این بنا وجود دارند؛ همچنین، کلکسیون رنگارنگ نقاشی های دیواری که باعث می شوند در خصوص سیاستهای بین آمریکا و ایران به فکر فرو بروید. تور بازدید از این مجموعه هم مانند سایر تورهایی که در ایران دارید، احتمالا با صرف چای و تبادل نظر با میزبانان به اتمام می رسد. در تبادل نظر با این مردم مهربان می توانید به شباهت و تفاوتهایی که با آنها دارید، پی ببرید و زندگی آنها را بیشتر درک کنید. سفارت سابق آمریکا در نزدیکی ایستگاه متروی دروازه دولت نهاده شده و برای ورود به این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران می بایست هزینه ورودی بپردازید.

برج آزادی: بنای یادبود مدرن از یک تمدن باستانی

اگر تصاویری از تهران را در موتورهای جستجوی اینترنتی جستجو کنید، به احتمال بسیار زیاد تصاویری از برج آزادی را خواهید دید. این برج یکی از معروف ترین جاذبه های دنیاگردی ایران محسوب می شود و باید بدانید بازدید شما از ایران و پایتختش بدون حداقل یک سلفی با این برج مرمرین سفید رنگ کامل نمی شود. برج آزادی بنای یادبودی مدرن از تمدن باستانی و گذشته پر فراز و نشیب ایران است. این بنا از دور بسیار قابل توجه و تاثیرگذار هست؛ اما با کاشیکاری های فیروزه ای رنگی که فضای بین مرمرها را پر کرده اند، از نزدیک جالب توجه تر هم می شود.

از آنجایی که برج آزادی در نزدیکی فرودگاه شهر تهران قرار گرفته است، شما می توانید به عنوان اولین یا آخرین کاری که در این کشور انجام می دهید، به بازدید از این برج بروید و سری هم به موزه داخلی آن بیاندازید یا به بالاترین نقطه آن بروید و مناظر اطراف را تماشا کنید. این بازدید می تواند یک شروع یا انتها فوق العاده برای سفرتان در این کشور باشد. چندین ایستگاه مترو در نزدیکی این برج وجود دارند؛ اما ایستگاه میدان آزادی نزدیکترین آنان بشمار می رود. اگر بخواهید این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران را از میدان تماشا کنید، می توانید این کار را به صورت کاملا رایگان انجام دهید؛ اما اگر می خواهید وارد آن شوید، می بایست هزینه ای بپردازید.

پل طبیعت: ایده آل برای تماشای غروب تهران

هیچ نقطه ای از تهران مانند پل طبیعت نمی تواند چهره مدرن و معاصر ایران را به شما نشان دهد. این پل زیبای 270 متری که توسط یک معمار زن جوان طراحی شده، بسیار جوان، مدرن و جالب است؛ دقیقا مانند بیشتر کسانی که روی آن یا در اطرافش به پرسه زدن و پیاده روی مشغول هستند. قدم زدن روی پل طبیعت در هنگام غروب آفتاب، یک روش عالی برای شناختن پایتخت ایران است. در بازدید از این پل، با بسیاری از مردم تهران آشنا می شوید و این فرصت را دارید که افق شهر تهران و چشم اندازهای کوهستانی آن را تماشا کنید و در عین حال، قدردان این حقیقت باشید که در گره های ترافیکی پیچیده شهر تهران که در اطراف پل دیده می شوند، گیر نکرده اید.

توصیه می کنیم یک یا دو ساعت از زمان خود را به گشت و گذار در این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران بگذرانید و سپس از راه پارک طالقانی که در یک سمت از پل نهاده شده، به ایستگاه متروی شهید حقانی بروید. نقطه دیگری که در این جهت خواهید دید، مسجد خرمشهر است که بویژه در هنگام غروب آفتاب دیدنی می شود.

بازار تبریز: در بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا به گشت و گذار مشغول شوید

بازار بزرگ تبریز که هزاران سال قدمت دارد و در جهت جاده ابریشم باستانی واقع شده، یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران بشمار می رود و در فهرست میراث دنیای یونسکو جای گرفته است. در بازدید از این بازار، بعید نیست که راه خود را گم کنید. بازار بزرگ تبریز با بیش از 5500 فروشگاه و نزدیک به هفت کیلومتر کاروانسرا که توسط دالانهای متعدد و پیچ در پیچ به هم متصل هستند، بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا بشمار می رود. همچنین یکی از قدیمی ترین بازارهای دنیا نیز محسوب می شود.

بازدید از کل این بازار، ممکن است چندین روز طول بکشد؛ اما مهمترین بخشهای آن که حتما می بایست به آنها سر بزنید، بخش ادویه جات رنگارنگ و بخش فرشهای ایرانی بی نظیر آن هستند. بازار فرش که مظفریه نام دارد، دارای سقفهای آجری با طرحهای فوق العاده زیباست. بازار تبریز در قلب شهر تبریز واقع شده و هر روزه به جز آدینه ها از صبح زود تا اواخر شب باز است. حتما در ورودی بازار تبریز بدنبال غرفه هایی که غذای محلی می فروشند، بگردید و آنها را امتحان کنید؛ بویژه یرالما یومورتا که ترکیبی از سیب زمینی و تخم مرغ کوبیده شده بهمراه نمک، فلفل و کره است که در نان لواش پیچیده شد. این لقمه بسیار خوشمزه و فوق العاده ارزان است.

مسجد آبی تبریز: نگاهی به شکوه گذشته

با تماشای مسجد آبی تبریز می توانید تصور کنید که این بنای فوق العاده در روزهای اولیه ساخت و دوران رونق خود و قبل از اینکه کاشیکاری های باشکوه و ظریف آن در قرن هجدهم میلادی، توسط یک زلزله تا حد زیادی خراب شوند، چه شکلی داشته است. هم اکنون بازسازی هایی بر روی این مورد از معروف ترین جاذبه های دنیاگردی ایران در حال اجرا هستند؛ اما تلاشهای طبیعت برای از بین بردن درخشندگی این اثر هنری حدودا 600 ساله موفقیت زیادی نداشته است.

کاشیکاری باقی مانده در این مجموعه بسیار زیباست و فضای پر آرامش محوطه آن از بهترین و جالب ترین ویژگی های این مسجد و عالی ترین بخشهای سفر به تبریز بشمار می رود. این مسجد که مردم محلی آن را مسجد کبود می نامند و در مرکز شهر نهاده شده، در فاصله یک پیاده روی بیست دقیقه ای از بازار تبریز واقع شده است. این مسجد هر روزه باز بوده و برای ورود به آن می بایست بلیط بخرید.

روستای کندوان: در روستایی مملو از اقامتگاه های غاری شکل وقت بگذرانید

اگر قرار است چند روز از سفرتان را در تبریز بگذرانید، حتما یک سفر نیم روزه به روستای کندوان را در برنامه سفر خود جای دهید. این خانه های غاری شکل در دامنه های کوه سهند که یک آتشفشان خفته است، بقایای فرسوده شده از فورانهای خشن آتشفشان سهند در گذشته ای بسیار دور هستند. اگر به کاپادوکیه ترکیه سفر کرده باشید، خانه های دودکش دار آن به خانه های این منطقه شبیه هستند؛ اما شباهت دیگری وجود ندارد و اصلا نمی توان این دو جاذبه دنیاگردی در کشورهای ایران و ترکیه را با هم مقایسه کرد.

گشت و گذار در خیابانهای کندوان فرصتی عالی است برای تماشای اینکه مردم این روستا چطور توانسته اند منظره باستانی و فرادنیای این صخره های آتشفشانی را به یک روستای جالب مملو از خانه های دنج دارای برق و آب لوله کشی شده تبدیل نمایند. روستای کندوان یک جاذبه دنیاگردی بسیار محبوب است؛ بنابراین بهتر هست در ساعات انتها روز به بازدید از آن بروید. چایخانه های روستا ممکن است بسته شوند اما، در آن ساعات قادر خواهید بود از گشت و گذار در سکوت لذت ببرید یا حتی دعوت مردم مهربان روستا برای صرف چای یا شام را قبول کنید. این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران در 60 کیلومتری شهر تبریز نهاده شده و پیمودن این جهت نزدیک به یک ساعت بطول می انجامد.

ماسوله: شهری که عبور از خیابانها در آن معنای جدید و متفاوتی دارد

حتی در یک روز بارانی قبل از زمستان هم روستای ماسوله در شمال غربی ایران، منظره ای خارق العاده برای تماشا بشمار می رود. این مجموعه چند طبقه ای از خانه های گلی و رنگارنگ در دامنه های مه آلود کوه های البرز واقع شده است. ماسوله شهری بوده که می بایست سعی کنید با همسایه تان روابط خوبی داشته باشید، چرا که پشت بام خانه یک همسایه، حیاط جلویی خانه همسایه دیگر است و این پشت بامها شاهراه های روستا نیز محسوب می شوند. ماسوله خالی از اتومبیل بوده و یک مکان عالی برای تنفس هوای کوهستان، لذت از تماشای معماری منحصر بفرد و میهمان شدن در منزل مردم محلی برای صرف چای و تماشای چشم اندازهای اطراف بشمار می رود.

گفته می شود در طول ماه های تابستان، این روستا کمی شلوغ می شود؛ به همین دلیل بسیاری توصیه می نمایند شب را در این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران بگذرانید و به کوهنوردی و تپه نوردی در نواحی اطراف آن بروید. ماسوله قطعا در فهرست معروف ترین جاذبه های دنیاگردی ایران قرار گرفته است و می بایست حتما از آن بازدید کنید. همچنین از آنجا که این روستا در نزدیکی رشت واقع شده، می توانید به بازدید از قلعه مشهور این شهر بروید. بعلاوه می توانید در جهتتان در فومن توقف و کلوچه های تازه و خوشمزه فومن را امتحان کنید؛ کلوچه ای بهشتی که دارچین و گردوی موجود در آن پدید آورنده طعمی خارق العاده است.

قلعه رودخان: قلعه ای در آسمان

از آنجایی که اغلب دنیاگردان خارجی ایران را با مناظر بیابانی و مسطح تصور می نمایند، اگر به مناطق کوهستانی سرسبز شمال ایران بویژه در اطراف قلعه رودخان سفر نمایند، بسیار غافلگیر خواهند شد و تصور خواهند کرد قدم به اروپا گذاشته اند. این قلعه زیبا که برای بیش از هزار سال محافظ دریای کاسپین و کشور ایران در برابر حمله اعراب بود، در ارتفاعات کوه های البرز واقع شده است. این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران با 1500 متر برج و بارو و بیش از چهل برج، امروزه نیز حقیقتا تاثیرگذار است.

در یک روز بارانی و در ماههای فصل زمستان، بالا رفتن و پایین آمدن از کوه به علت خطر سر خوردن کمی خطرناک است. بنابراین، حتما کفشهای مناسب بپوشید و در چایخانه های میان راه به وقت گذرانی و لذت از خوردن چای بپردازید. قلعه رودخان در فاصله 90 دقیقه ای از شهر رشت قرار گرفته است. یک روز کامل را به گشت و گذار در این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران اختصاص دهید یا بازدید از ماسوله را نیز با آن ترکیب نمایید و سفری لذت بخش داشته باشید.

میدان نقش دنیا اصفهان: مکانی برای دورهمی که در فهرست میراث دنیای یونسکو قرار گرفته است

در هیچ نقطه از ایران، مانند شهر اصفهان نمی توانید شکوه تاریخی ایران را لمس کنید. بسیاری از دنیاگردان خارجی این شهر را زیباترین شهر ایران می دانند و می بایست گفت نقاط کمی در اصفهان وجود دارند که زیبایی میدان نقش دنیا را داشته باشند. این میدان که 90 هزار متر مربع مساحت دارد و یکی از بزرگترین میدانهای عمومی در دنیا بشمار می رود، و بعضی از زیباترین و مهمترین مسجد و کاخهای ایران در آن واقع شده اند، نقطه کانونی زندگی در شهر اصفهان بشمار می رود.

در آن می توانید به گشت و گذار در بازار بزرگ آن مشغول شوید؛ در چایخانه های جادویی آن چای بنوشید؛ به تحسین معماری مذهبی و سلطنتی موجود در آن بپردازید و به شعرخوانی مردم علاقمند به حافظ، سعدی و فردوسی که توسط جوانان علاقمند به این شاعران مشهور ایرانی انجام می شود، گوش بدهید. این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران در طول روز بسیار زیبا و خیره نماینده است؛ اما در هنگام شب که چراغهای آن روشن می شوند، زیباتر نیز می شود.

مسجد جامع اصفهان: شگفتی باستانی و خارق العاده

قدیمی ترین و بزرگترین مسجد جامع ایران که با عبور از کوچه پس کوچه ها و رد شدن از شلوغی بازار بزرگ اصفهان می توان به آن رسید، در شهر فوق العاده اصفهان که مملو از جاذبه های دنیاگردی مهم و دیدنی های بی نظیر است، یک نقطه برجسته و عالی محسوب می شود. کار ساخت مسجد جامع اصفهان در قرن نهم میلادی شروع شد و امروزه این بنا در فهرست میراث دنیای یونسکو جای دارد و کپسول زمانی از سبکهای معماری و طراحی های هندسی شگفت انگیز با بیش از 1200 سال قدمت بشمار می رود.

سالنهای پر آرامش این مسجد، آجرهای به زیبایی چیده شده آن، گنبد درخشان آن، نورپردازی عالی و کاشیکاری ظریف و باشکوه آن شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد. این بنا یکی از معروف ترین جاذبه های دنیاگردی ایران بوده و نباید بازدید از آن را به بعد موکول کنید. این بنا در فاصله دو کیلومتر پیاده روی از میدان نقش دنیا قرار گرفته است، هر روزه به روی عموم باز بوده و تنها بین ساعتهای 11 صبح و یک و ربع بعدازظهر بسته می شود.

مسجد امام: نمایشگاه فوق العاده معماری و مکانی پرآرامش برای یادگیری

مسجد امام که در گذشته با عنوان مسجد شاه نامیده می شد، در ضلع جنوبی میدان مشهور نقش دنیا نهاده شده و جواهری دیگر بر تاج شهر اصفهان بشمار می رود. این مجموعه بزرگ متشکل از دالانهای کاشیکاری شده، ستون و سالنهای مختلف به دور یک محوطه مرکزی بزرگ سرباز و یک استخر بوده و برای بیش از 400 سال، بازدیدنمایندگان و زائران را به سوی خود جذب کرده است. در همان حال که مناره های 42 متری و گنبد بزرگ درخشان آن چشمها را به خود خیره می نمایند، می توانید به تحسین جزئیات ظریف داخلی از جمله ورودی باشکوه، محراب زیبا، خطاطی های چشم نواز و سالن اصلی مشغول شوید. این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران هر روزه به روی عموم باز بوده و تنها بین ساعتهای یازده و نیم صبح و یک بعدازظهر بسته می شود.

مسجد شیخ لطف الله: نمایشگر شکوه و ظرافت

این مسجد هم بنای فوق العاده دیگری در میدان نقش دنیا اصفهان است؛ مسجد 400 ساله شیخ لطف الله؛ شاهکاری در معماری مینیاتوری، بخصوص وقتی که اولین و آخرین شعاعهای روز باعث درخشان تر شدن گنبد طلایی آن می گردند. در همان لحظه که از درب ورودی این مسجد وارد می شوید، موزاییک های دوره صفوی را می بنید، دربهای دکوری حکاکی شده و نور درخشان و باشکوه آن را می بینید و شگفتی آن را احساس می کنید. در بازدید از این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران، هم از ایستادن در سالن اصلی زاویه دار آن و هم دیدن سالن اصلی نماز و دعا با پنجره های زیبایش لذت خواهید برد.

اگر در زاویه نوری مناسب قرار بگیرید، می توانید طاووسی که در قلب گنبد نهاده شده را با دم طلایی رنگش که از شعاع نور درست شده است، مشاهده کنید. در این مسجد اجازه عکاسی داده می شود. این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران همه روزه باز بوده و تنها بین ساعت دوازده تا دو بعدازظهر بسته می شود.

چهل ستون اصفهان: کاخی با چهل ستون

چهل ستون که به عنوان یک اقامتگاه تفریحی و به سبک ستون دار ساخته شد، عشق ایرانیان به باغ و فضاهای باشکوه داخلی را به طور کامل و ایده آلی به نمایش می گذارد. در حقیقت، تمامی این ویژگی های فوق العاده این مجموعه را در فهرست میراث دنیای یونسکو جای داده اند. ممکن است چهل ستون در برابر سایر جاذبه های دنیاگردی اصفهان جذابیت کمتری داشته یا تحت تاثیر محبوبیت بیشتر آنها نهاده شده باشد؛ اما این کاخ با 20 ستون زیبا که به سقف ظریف کاری شده آن متصل شده اند، یکی از جاذبه های دنیاگردی تماشایی اصفهان محسوب می شود و ارزش بازدید کردن را دارد.

نقاشی های دیواری جالبی در بخش داخلی این کاخ وجود دارند و تماشای آنها بهمراه موسیقی سنتی زنده ای که گاه و بیگاه در محوطه کاخ به اجرا در می آید، واقعا احساس خوبی به بازدیدنمایندگان منتقل می نماید. همانطور که گفته شد، این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران بیست ستون دارد و چهل ستون نامیده می شود. اگر دچار این کنجکاوی شده اید که بیست ستون دیگر این کاخ کجا پنهان شده اند، بهتر است به سمت دیگر استخر بزرگی که در محوطه جلوی کاخ نهاده شده، بروید.

اگر هوا آفتابی و آب تمیز و راکد باشد، می توانید انعکاس ستونها در استخر را ببینید و شاهد ظاهر شدن چهل ستون باشید. این کاخ در فاصله یک پیاده روی ده دقیقه ای از میدان نقش دنیا واقع شده است، همه روزه به روی عموم باز بوده و برای وارد شدن به آن می بایست ورودیه پرداخت کرد.

کلیسای وانک: شکوه و عظمت طلاکاری و نقاشی های دیواری

شهر اصفهان آنقدر جاذبه های دنیاگردی دیدنی دارد که اگر بعضی دنیاگردان به بازدید از محله ارمنی جلفا در جنوب غربی شهر نروند، تعجبی ایجاد نمی شود. اما اگر شما در سفر به این شهر زمان کافی دارید، توصیه می کنیم یک پیاده روی مفرح از مرکز شهر اصفهان به این گوشه شهر داشته باشید. شانزده کلیسای تاریخی ارمنی در این محله وجود دارند؛ اما مهمترین آنان کلیسای وانک یا همان کلیسای سنت جوزف است که قدمت آن به بیش از 350 سال می رسد.

وقتی به بنای تقریبا مدرن این کلیسا که بتازگی بازسازی شده نزدیک می شوید، اصلا تصورش را نمی کنید چه چیزی در داخل انتظارتان را می کشد. در همان شروع بازدید از این کلیسا و در لحظه اولی که قدم به درون آن می گذارید، کاملا شگفت زده می شوید؛ احساسی که بارها و بارها در بازدید از سایر جاذبه های دنیاگردی اصفهان نیز تجربه خواهید کرد. تمامی گوشه های دیوار و سقفهای این مورد از معروف ترین جاذبه های دنیاگردی ایران از نقاشی های رنگارنگ و صحنه های طلاکوبی شده از انجیل پوشیده شده و همه اینها با کاشی های با دست نقاشی شده سنتی ایرانی در تضادی بسیار زیبا و تماشایی هستند.

فضای داخلی این کلیسا ممکن است کوچک باشد؛ اما تاثیری که روی بازدیدنمایندگان می گذارد، شگفت انگیز است. محله جلفا یک مکان عالی برای تماشای مردم اصفهان و سبک زندگی آنها در هنگام شب نیز هست؛ بنابراین وقتی از کلیسای وانک بیرون می آیید، حتما جایی بنشینید و جوانان و میانسالان را که در میدان و کافه های مختلف دور هم جمع می شوند و به این محله زندگی می بخشند، تماشا کنید. محله جلفا در فاصله چهار و نیم کیلومتری از میدان نقش دنیا نهاده شده است. این کلیسا همه روزه به روی عموم باز بوده و برای بازدید از آن می بایست ورودی بپردازید. اگر در هنگام غروب به این بازدید بیایید، می توانید غروب زیبای آفتاب را بر فراز این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران تماشا کنید.

سی و سه پل اصفهان: پلی با 33 طاق

سی و سه پل اصفهان، پلی بسیار باشکوه و مقام است که بیش از چهار قرن قدمت دارد. این پل که دارای 33 طاق بوده و به همین دلیل 33 پل نامیده می شود، بویژه در شب بسیار زیباست و یک مکان ایده آل برای گذراندن یک شب استثنایی پس از گشت و گذار یک روزه در شهر باستانی اصفهان بشمار می رود. این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران که با طول 300 متر بر روی زاینده رود کشیده شده، یک نقطه جادویی برای وقت گذرانی با مردم و تماشای آنها محسوب می شود، چرا که خانواده ها، گروه های نوجوانان و جوانان در هنگام خنکای شب به این نقطه می آیند و دور هم جمع می شوند؛ بخصوص توصیه می کنیم به آواز جوانان بر زیر طاق های این پل گوش بسپارید و لذت ببرید.

می توانید بیشتر از یک ساعت از غروب یا شب را در اطراف یا روی این پل بگذرانید، بین طاقهای آن قدم بزنید و عکس بگیرید، با مردم گرم و صمیمی اصفهان گپ بزنید و تصاویر فوق العاده ای از این مورد از معروف ترین جاذبه های دنیاگردی ایران از زوایای مختلف ثبت نمایید.

قلعه قورتان: ارواح گذشته

شهر اصفهان آنقدر نقاط تماشایی دارد که نمی توانید به سرعت از آن بگذرید. اما اگر یک نقطه وجود دارد که بتواند شما را برای ترک این شهر وسوسه کند، سفر ماجراجویانه ای به بیابانی در جنوب شرقی این شهر و بازدید از منطقه ورزنه است. اگر با خودروی خودتان و خارج از تور به این منطقه سفر کنید، این شانس را خواهید داشت که در بین راه توقف کنید و به بازدید از قلعه قورتان بروید. فضای این قلعه بسیار جالب بوده و بنظر کمی تسخیر شده می آید.

قورتان ممکن است با گذشت زمان و بخاطر قدمت زیاد به سمت نابودی رفته باشد؛ اما چندین خانواده پراستقامت هنوز در آن به زندگی مشغول هستند. گشت و گذار در مارپیچ کوچه پس کوچه های باستانی ساکت، در کنار خانه های متروکه و دیوارها و برج های محافظتی ضخیم، تجربه ای واقعا خارق العاده است. شهر قورتان در فاصله یک ساعته و نیم رانندگی از اصفهان قرار گرفته است و نقطه ای بسیار تماشایی برای بازدید در اطراف این شهر بشمار می رود.

بیابان ورزنه: تماشای غروب آفتاب از روی بالاترین نقطه یک تپه شنی بزرگ

تماشای پایین رفتن خورشید از روی کوهی از شن و زیر نظر دریافت بیابان ورزنه یکی از جالب توجه ترین و خوشایندترین بخشهای سفر شما به ایران خواهد بود. این بیابان یکی از قابل دسترسی ترین بیابانهای ایران و یک نقطه محبوب برای گرد هم آمدن خانواده ها و جوانانی که در آخرین ساعات بعدازظهر از گرمای روز فرار می نمایند، بشمار می رود. تپه های شنی این منطقه که از مرتفع ترین تپه های شنی ایران هستند، در این بیابان گرم و مسطح به وفور دیده می شوند. بالا رفتن از این تپه ها از آنچه که بنظر می رسد سخت تر است؛ اما وقتی به بالاترین نقطه آنها می رسید، چشم اندازهای فوق العاده از موجهای شن که با غروب خورشید به دریایی نارنجی رنگ تبدیل می شوند، پاداش بسیار بزرگ و خوشایندی برایتان خواهد بود.

می توانید بعد از گشت و گذار در این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران که قدمت آن به 5000 سال می رسد، از بالای یک تپه شنی بزرگ غروب آفتاب را تماشا کنید؛ سپس به پایین تپه بازگردید، نوشیدنی و میوه های خنک بخورید و از تجربه بیابان و هوای نیمه تاریک لذت ببرید. همچنین، می توانید به تماشای ستارگان در آسمان پرستاره بیابان و لذت بردن از سکوت و زیبایی شگفت انگیز شب مشغول شوید. برای اینکه تجربه فوق العاده تان کاملتر باشد، توصیه می کنیم در روستای ورزنه اقامت کنید. مردم این روستا بسیار گرم و صمیمی هستند و قدم زدن در این روستا با مشاهدات خاطره انگیز مانند دیدن غنچه کردن گلهای زیبا در باغچه های خشک کویری و تماشای عبور کردن خانمهای روستا با چادرهای سفید از روی پل طاق دار روستا در هنگام غروب، برای همواره در خاطرتان می ماند.

یزد: شهر بادگیرها

چیزهای بسیار زیادی برای دوست داشتن در خصوص شهر یزد وجود دارند؛ شهر یزد بخاطر بناهای باستانی و سنتی خود و سیستم آبی هوشمندانه زیرزمینی خود در فهرست میراث دنیای یونسکو جای دارد. اما شهر یزد برای دنیاگردان اهمیتی بیشتر و محبوبیتی بالاتر دارد. این شهر برای بیش از 1500 سال پذیرای دنیاگردان جاده ابریشم بوده و عمق تاریخچه آن وقتی در حال قدم زدن در کوچه پس کوچه های باریک آن که مملو از خانه و فروشگاه های زیبا هستند، قابل لمس است.

در سفر به شهر یزد می بایست در مارپیچ کوچه های آن به گشت و گذار مشغول شوید تا فضای بیابانی آن را بطور کامل حس کنید؛ خودتان را در این شهر گم کنید؛ تمامی نگرانی های شهری خود را دور بریزید و خود را بطور کامل در تاریخ، فرهنگ و غذاهای ایرانی غرق کنید. در این شهر چیزهای فوق العاده بسیار زیادی برای دیدن و تجربه کردن وجود دارند؛ اما جالب ترین و برجسته ترین بخشهای آن مجموعه امیرچخماق با تقارن زیبای طاق هایش، آتشکده زرتشتی و مسجد جامع خارق العاده آن با ورودی باشکوه، کاشیکاری خیره نماینده و مناره های 48 متری آن هستند.

می توانید به بازدید از قنات باستانی شهر که در زیرزمین و پایین یک پلکان عمیق است، بروید و از زورخانه صاحب الزمان بازدید کنید. زورخانه ای با قدمت 440 سال که مردان در آن به ورزش باستانی مشغول هستند. اگر دلتان می خواهد سفرتان به شهر یزد یک انتها ایده آل داشته باشد، بهتر است در اواخر روز یک پشت بام بلند پیدا کنید یا یک کافه روی بام تا چای بنوشید؛ از تماشای افق شهر که مملو از گنبدهای کاشیکاری شده و بادگیرهای مشهور است، لذت ببرید و بطور کل به تحسین یکی از باستانی ترین شهرهای دنیا بپردازید.

سپس یک دیزی سرا پیدا کنید و خوشمزه ترین غذای سنتی ایرانی که از گوشت گوسفند، سیب زمینی و نخود و لوبیا تهیه می شود را امتحان کنید. حتی طرز خوردن، ارائه کردن و آماده کردن این غذا نیز احتیاج به یک اجرای خاص سنتی دارد. یکی از بهترین و محبوب ترین دیزی سراهای این شهر، دیزی سرای ترمه و ترنج است. دنیاگردانی که به یزد سفر می نمایند، برایشان بسیار سخت است که این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران را ترک گویند و این نکته کاملا منطقی و قابل درک است.

خرانق: روستای متروکه ای که فراموش نشده است

در 80 کیلومتری شهر یزد، مشرف به مجموعه ای از مزارع که در پس زمینه کوهستانهای خشک نهاده شده اند، روستای خرانق نهاده شد. این روستا کاملا متروکه است؛ اما به دلایل بسیار هرگز فراموش نمی شود. این روستای جذاب که گفته می شود زمانی بیش از دو هزار سال پیش توسط زرتشتی ها ساخته و برپا شده، دارای کوچه های مارپیچ و خانه های گلی آجری بی نظیر است. وقتی در این منطقه به گشت و گذار مشغول هستید و در اطراف مزارع آن قدم می زنید، بیشتر از اینکه با انسانها روبرو شوید، با حیوانات روبرو خواهید شد.

در بازدید از این شهر، تصور کردن اینکه زمانی در گذشته خانواده هایی در این خانه ها زندگی می کرده اند، بانگ اذان از مناره های هنوز سالم آن بلند می شده و زندگی در کوچه پس کوچه های باریک آن به جریان می افتاده است، اصلا سخت نیست. در همان حال که روی بام یک خانه می ایستید و ویرانه ها را تماشا می کنید، احساس می کنید که با وجود فرسایش تدریجی روستای باستانی خرانق، داستان آن تا سالها و شاید قرنها پس از آن ادامه خواهد یافت و زنده خواهد ماند. شما می توانید در یک سفر یک روزه از شهر یزد به بازدید از خرانق و زیارتگاه زرتشتیان چک چک و قلعه نارین بروید.

پیر سبز (زیارتگاه زرتشتیان چک چک): زیارتگاه باستانی کوهستانی

وقتی در سرتاسر ایران سفر می کنید و زیارتگاه های اسرارآمیز زرتشتی که مذهب باستانی پارسی بشمار می رفته را می بینید، شگفت زده می شوید. شهر یزد مرکز زرتشتی ها بشمار می رود و زیارتگاه زرتشتیان چک چک که روی کوه واقع شده، یک مکان عالی برای آشنا شدن با قدیمی ترین مذهب خداپرستی در دنیا محسوب می شود. افسانه های متعددی در خصوص این مکان باستانی موجود هستند. بعضی می گویند نام چک چک یا چک چکو از صدای قطره های آبی گرفته شده که از صخره ای در چشمه چک چک می چکند.

مردم می گویند این قطره ها اشکهای کوهستان برای دختر پادشاه ساسانی هستند؛ دختری که در قرن هفتم میلادی از دست اعراب فرار کرد و وقتی در کمال ناامیدی دعا می کرد و یاری می خواست، کوه برای او باز شد تا او بتواند پناه بگیرد. زرتشتیان هر ساله از روز 24 خرداد به مدت چهار روز در این زیارتگاه دور هم جمع می شوند و به نیایش می پردازند. زیارتگاه در غاری در بالای بیش از 200 پله واقع شده است. با اینکه این زیارتگاه از نظر مذهبی اهمیت بسیار زیادی دارد، بطور شگفت انگیزی کوچک است.

این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران در اطراف یک شعله ابدی ساخته شده و درب های برنزی بسیار زیبایی دارد که نقش زرتشت، پیامبر دین زرتشتی بر روی آنها حک شده است. قسمتهای دیگر مجموعه به هزاران زائری که هرساله در خرداد به زیارت این مکان می آیند، اختصاص داده شد. این مجموعه در این ماه بخصوص به روی بازدیدنمایندگان غیرزرتشتی بسته بوده و بهتر است قبل از سفر در خصوص تمام شدن مراسم مخصوص زرتشتیان مطمئن شوید. فضای ساده و پرآرامش این زیارتگاه و زیبایی مناظر اطراف، بازدید از این مکان را برایتان خاطره انگیز خواهد نمود. حتما به اندازه کافی زمان بگذارید تا از تماشای این زیارتگاه و اطرافش لذت ببرید.

نقش رستم: گورستان پادشاهان افسانه ای

سفر به جنوب ایران، شما را بیشتر در تاریخ پارسی غرق می نماید؛ به دوران سلسله هخامنشی و دوره ای که پادشاهان مشهور پارسی مانند کورش، داریوش و خشایارشاه می برد و نفس شما را بند می آورد. این پادشاهان، افراد بسیار بزرگی در تاریخ انسانی بوده و دنیای باستان را شکل داده اند. آنها واقعا افسانه ای هستند و قاعدتا می بایست از مکانی که آنها زندگی و کشور بزرگ و پهناور ایران را رهبری می کرده اند، بازدید کنید. این تاریخ حماسی را می توان در حکاکی های نقش رستم، گورستان پادشاهان افسانه ای پارس مانند داریوش، کورش، خشایارشاه و داریوش دوم مشاهده کرد.

وقتی در مقابل این آرامگاه های باستانی مربوط به پادشاهانی که اولین امپراطوری پارسی را بنا نهادند می ایستید، زبانتان بند می آید. داستان آنها توسط انسانهای آن موقع بر روی سنگ حکاکی شده است. بازدید از نقش رستم اگر با بازدید از پرسپولیس همراه شود، سفر شما را شگفت انگیزتر خواهد نمود.

پاسارگاد: بنای یادبودی از بنیانگذار امپراطوری پارس

پاسارگاد یکی دیگر از معروف ترین جاذبه های دنیاگردی ایران بوده که در فهرست میراث دنیای یونسکو جای دارد. این شهر در گذشته پایتخت امپراطوری هخامنشی بوده و در فاصله 90 دقیقه ای از شمال شرقی شهر شیراز نهاده شده است. اگر به تاریخ علاقمند باشید، از تجربه بازدید از این مکان تاریخی و تصور کردن گذشته این ویرانه ها لذت بسیاری خواهید برد. اما آرامگاه سنگی کورش کبیر، بنیانگذار اولین امپراطوری پارس مهمترین بخش این بازدید خواهد بود.

این پادشاه بزرگ بین سالهای 530 تا 559 پیش از میلاد فرمانروایی می کرده و بزرگترین امپراطوری تاریخ در آن موقع را تشکیل داده بوده است. سایر بخشهای این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران، ویرانه ها و سنگ هایی هستند که در حقیقت بخشهایی از قصرها، باغها و شهری که در این مکان وجود داشته است، محسوب می شوند. همچنین بنای بسیار بلندی شبیه به آنچه در نقش رستم دیده اید در این مکان وجود دارد که زندان سلیمان نامیده می شود. در گذشته گمان برده شده بود که این بنا یک آتشکده است؛ اما هم اکنون هیچکس در این مورد مطمئن نیست.

پرسپولیس: شهر باستانی پادشاهان پارسی

پرسپولیس که به حق در فهرست میراث دنیای یونسکو جای گرفته است، از نظر دنیاگردان بین المللی یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران محسوب می شود. این شهر گذشته قدرتمند امپراطوری پارس و ریشه عمیق کشور کنونی ایران را به نمایش می گذارد. پرسپولیس توسط داریوش بزرگ و در قرن ششم پیش از میلاد ساخته شد و پایتخت آئینی امپراطوری هخامنشی بشمار می رفت. این شهر برای نزدیک به 200 سال در اوج رونق و زیبایی بود؛ تا اینکه اسکندر مقدونی و لشکرش در سال 330 پیش از میلاد مسیح به ایران وارد شدند. آنها پس از غارت کردن ثروت موجود در پرسپولیس، آن را به آتش کشیدند.

با وجود گذشت بیش از 2000 سال و ویرانه های پراکنده ای که از این شهر باستانی باقی مانده اند، هنوز هم چیزهای خارق العاده بسیار زیادی برای دیدن در این شهر وجود دارند. از جمله دروازه خشایارشاه یا همان دروازه ملل که فوق العاده بزرگ و باشکوه است. پرسپولیس مجموعه جذابی از قصرهای ستون دار، سالن و معبدهای تراشیده شده از سنگ است. وقتی در حال بازدید از این مجموعه بی نظیر هستید، به جزئیات آن از جمله کنده کاری های انجام گرفته روی ستون و دیوارها توجه کنید.

اگر امکانش برایتان وجود دارد، در هنگام غروب آفتاب به بازدید از این مورد از معروف ترین جاذبه های دنیاگردی ایران بروید. تماشای خورشیدی که در افق فرو می رود، همانگونه که بیش از 2500 سال در افق فرو رفته است، برایتان بسیار جالب و تماشایی خواهد بود. پرسپولیس در فاصله 50 کیلومتری از شمال شرق شیراز نهاده شده و برای بازدید از آن می بایست ورودیه بپردازید.

مسجد نصیر الملک: مسجد صورتی رنگ بی نظیر در شیراز

مسجد نصیر الملک که احتمالا آمار بیشترین تعداد تصاویر ثبت شده در میان معروف ترین جاهای دیدنی ایران را به خود اختصاص داده، یکی از آن نقاط است که می بایست حتما در فهرست برنامه های سفرتان در ایران قرار گیرد. هر روز صبح زمانی که اولین شعاع های نور به پنجره های شیشه رنگی این مسجد می تابند، سالن نیایش پر ستون این مسجد صورتی رنگ به ضیافتی از رنگ و نور تبدیل می شود. بنابراین، توصیه می کنیم صبح خیلی زود و هنگام باز شدن درهای این مسجد به بازدید از آن بروید تا بتوانید از لحظه های پرآرامش و کوتاه قبل از رسیدن تورهای گروهی شلوغ و پر سرو صدا لذت ببرید.

وقتی تورها سکوت و خلوت این مسجد را بهم زدند، بهتر است گوشه ای از سالن بنشینید و تنها به لذت بردن از پایکوبی نور صبحگاهی بر روی کاشی های رنگی مسجد، ستونهای حکاکی شده و فرشهای دستباف ایرانی مشغول شوید. حتما به بازدید از سایر بخشهای این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران نیز بروید؛ کاشی کاری جهت طاق دار که در نقطه روبروی سالن نیایش قرار گرفته است، بسیار زیبا و ظریف است. مسجد نصیرالملک در قلب شهر شیراز واقع شده است.

آرامگاه حافظ: نامه ای عاشقانه به شعر پارسی

کافیست زمان کوتاهی را در ایران بگذرانید و به سرعت متوجه می شوید که شعر و شعرخوانی در این کشور اهمیت بسیار زیادی دارد؛ تا حدی که یک مکان مرکزی و اختصاصی را در زندگی ایرانی ها و هویت فرهنگی آنها به خود اختصاص می دهد. برخلاف سایر نقاط دنیا که دانش آموزان و دانش جویان با سختی و اکراه به خواندن و یادگیری اشعار شکسپیر و دیگر شعرا می پردازند، در ایران با هرکس که دیدار کنید، چندین بیت شعر محبوب خود را با خوشحالی و ذوق فراوان برایتان می خواند. حافظ یکی از مهمترین و محبوب ترین شعرای ایرانی بوده که در قرن چهاردهم میلادی در شهر شیراز زندگی می کرد.

بنابراین در سفر به شهر شیراز، بازدید از آرامگاه حافظ را نباید فراموش کنید. خانواده ها، زوجهای جوان و دوستان در باغهای زیبای این آرامگاه به دور هم جمع می شوند و می توانید بیتهای اشعار جاودانه حافظ را بر روی در و دیوار آرامگاه و اطراف آن بخوانید. بهترین زمان برای بازدید از این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران، آخرین ساعتهای بعدازظهر و دقایق قبل از غروب آفتاب است.

غار شاپور در بیشاپور: محل تلاقی امپراطوری ها

اگر به امپراطوری های باستانی علاقمند هستید، حتما یک سفر یک روزه به بیشاپور که در فاصله دو ساعته از شمال غرب شیراز نهاده شده، داشته باشید. جهت بین شیراز و بیشاپور با مناظر کوهستانی و روستایی به خودی خود بسیار زیبا و خوشایند است. شهر بیشاپور بین سالهای 240 تا 270 پیش از میلاد مسیح، مقر پادشاه ساسانی شاپور اول بود؛ پادشاهی که با امپراطوری روم سر جنگ داشته و یکی از آنها به نام گوردیان سوم را به قتل رسانده است. او سپس با امپراطور بعدی به نام فیلیپ یک توافق نامه به امضا رسانده و امپراطور سوم به نام والریان و ارتش او را به اسارت خود در آورد.

داستان این جنگها بطور گسترده روی دیوارهای تنگ چوگان در نزدیکی شهر باستانی که توسط اسیران رومی ساخته شده بوده، حک شده است. جزئیات نقش های روی این دیوارها جذاب و حیرت انگیز هستند. در دهانه غار بیشاپور، مجسمه شاپور اول (دومین پادشاه ساسانی) نهاده شده و به همین دلیل این غار به این نام خوانده می شود. این مجسمه به علت زمان، زلزله های متعدد و تلاشهای بی ثمر برای حفظ آن، در شرایط ایده آلی قرار ندارد؛ اما بازدید از این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران این کاستی را جبران می نماید؛ بخصوص بخاطر آکوستیک برجسته ای که ارائه می نماید و انعکاس زیبای صداها در آن که به دل می نشیند.

سیستم آبی تاریخی شوشتر: شاهکار مهندسی باستان

بهترین روش برای تماشا و تحسین سیستم آبی تاریخی شوشتر که در فهرست میراث دنیای یونسکو جای دارد، این است که در یکی از کافه های بالای صخره های اطراف بنشینید، کمی چای یا یک قلیان سفارش دهید و از تماشای منظره آن لذت ببرید. چشم انداز این مورد از معروف ترین جاذبه های دنیاگردی ایران بویژه بعد از تاریکی هوا و زمانیکه تمامی چراغهای اطراف آن روشن می شوند، بسیار زیبا و خاص است. گفته می شود این مجموعه در قرن سوم میلادی توسط امپراطور اسیر شده رومی که والریان نام داشت و ارتش او ساخته شده است.

به این صورت که آب رود کارون را به سیستم خود وارد می نماید و این آب در مجموعه ای به هم پیوسته از پلها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های بزرگ راهنمایی آب که در ارتباط با یکدیگر کار می نمایند و مهارت مهندسی ایرانی ها را به نمایش می گذارند، راهنمایی می شود. اگر از نزدیک به بازدید از این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایران بروید، صدای خوشایند جریان آب در گوشتان می پیچد و می توانید جزئیات مهندسی این سیستم بزرگ را از نزدیک ببینید.

زیگورات چغازنبیل: نیاشگاه باستانی بی نظیر

با بازدید از زیگورات چغازنبیل، به زمانی بسیار قدیمی تر در دوران ایران باستان و دوران پیش از برپا شدن امپراطوری پارسی سفر می کنید. قدمت این بنای هرمی شکل طبقه طبقه به زمان ایلام حدود 1250 سال پیش از میلاد مسیح می رسد. چغازنبیل یک نیایشگاه باستانی است که بیش از سه هزار سال پیش در استان خوزستان در جنوب غربی ایران ساخته شده و نخستین ساختمان مذهبی در تاریخ ایران بشمار می رود. این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران با دیوارها، میدان ها، اتاقها و معابد خود یکی دیگر از بناهای تاریخی ارزشمند حاضر در فهرست میراث دنیای یونسکو است و با بیش از یکصد متر طول و ارتفاعی به اندازه یک ساختمان پنج طبقه در بین بناهای تاریخی دیگر خودنمایی می نماید.

در بازدید از این مورد از معروف ترین جاذبه های دنیاگردی ایران بهتر است به جزئیات کوچک مانند خطوط میخی حک شده روی آجرها توجه کنید. زیگورات چغازنبیل در فاصله 45 دقیقه ای از شوشتر واقع شده است. در کنار آن می توانید به بازدید از ویرانه های باستانی شوش نیز بروید. این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران نیز یکی از مجموعه های حاضر در فهرست میراث دنیای یونسکو است و ارزش بازدید را دارد.

منبع: همگردی

به "معروف ترین جاذبه های گردشگری ایران از نظر گردشگر ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین جاذبه های گردشگری ایران از نظر گردشگر ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید