حفاظت روزانه در برابر کووید-19 با اسپری بینی

به گزارش وبلاگ تحصیل، خبرنگاران/خراسان رضوی به تازگی، دکتر آنتونی فائوچی (مدیر موسسه آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا و یکی از مقامات ارشد ستاد مبارزه با کرونا در کاخ سفید) شرح داد که اولین واکسن های ویروس کرونا ممکن است قادر به جلوگیری از عفونت نباشد و خیلی زود است که واکنش افراد واکسینه شده در برابر کووید-19 را بیان کنیم، زیرا هنوز نتایج تحقیقات واکسن فاز سوم منتشرنشده است، اما بر اساس سناریوی ارائه شده ممکن است آزمایش مثبت ابتلا به کرونا پس از واکسیناسیون وجود داشته باشد.

حفاظت روزانه در برابر کووید-19 با اسپری بینی

به گزارش نیوز، این ویروس ممکن است بینی را آلوده کند که معمولا اولین مرحله از عفونت است؛ اما تا زمان ابتلا به ویروس، بدن از قبل آموزش دیده و آن را خنثی خواهد نمود. این مورد باعث می گردد ویروس به مجاری هوایی تحتانی وارد نگردد و پیروز به تکثیر و بروز عوارض تنفسی نگردد. در حال حاضر، دانشمندان داروهایی که ممکن است عفونت را کاملا مسدود نمایند نیز مورد آنالیز قرار داده اند. یکی از این موارد ایده آنتی بادی های مونوکلونال است که می تواند باعث افزایش آنتی بادی های خنثی نماینده گردد و در بیمار ایمنی موقت ایجاد کند. همچنین دارویی به نام ایورمکتین که در یک آزمایش در هند تاثیری سوال برانگیز نشان داد؛ اما یکی از جالب ترین ایده ها اسپری بینی است که می تواند یک روز کامل در برابر عفونت محافظت ایجاد کند.

نیویورک تایمز در گزارشی منتشر کرد که با استفاده از اسپری بینی، راسوها به مدت یک روز در برابر ویروس کرونا محافظت شدند به همین دلیل دانشمندان این ترکیب را روی انسان مطالعه می نمایند تا تاثیرگذاری آن را آنالیز نمایند.

دانشمندان دانشگاه کلمبیا کوشش بین المللی برای فراوری ماده ای دارند که دارای خواص ضدویروسی است. این دارو با قرار دریافت در بین گیرنده های سلول و پروتئین سنبله که مانند یک کلید بازنماینده سلول ها عمل می نماید، می توانند از آلوده کردن سلول های بینی و ریه ها توسط ویروس جلوگیری نمایند. ویروس بدون دسترسی به سلول ها قابلیت تکثیر ندارد و به نظر می رسد اسپری مانند واکسنی است که آنتی بادی های خنثی نماینده ای فراوری می نماید که پروتئین سنبله را مهار می نمایند.

محققان از اسپری در 6 راسو استفاده کردند و سپس به سه جفت تقسیم شدند و هرکدام در قفس دیگری قرار دریافتد. به ازای هر قفس به دو راسو اسپری دارونما داده شد. سپس محققان راسو آلوده به سارس-کوو-2 (SARS-CoV-2) را به داخل قفس فرستادند. راسوها یک روز زندگی مشترک داشتند و سپس محققان آن ها را آزمایش کردند. هیچ یک از راسوهایی که دارو را دریافت نموده بودند، آلوده نشدند و راسوهای گروه دارونما همه به این بیماری مبتلا شدند. محققان گفتند: با یاری این اسپری تکثیر ویروس به طور کامل مسدود شد.

اگر این مورد در انسان نیز پیروزیت آمیز باشد با یاری اسپری حدود 24 ساعت در برابر کروناویروس کووید-19 ایمن خواهید بود.

اسپری حاوی لیپوپپتید ساخته شده از ذره کلسترول است که به زنجیره ای از اسیدهای آمینه متصل است. لیپوپپتید دقیقا با توالی اسیدهای آمینه موجود در پروتئین سنبله که برای اتصال به سلول ها استفاده می گردد، مطابقت دارد.

محققان شرح دادند که پروتئین سنبله باز می گردد تا دو زنجیره اسیدآمینه در معرض اتصال به دیواره سلول قرار گیرد سپس سلول بسته می گردد تا فرایند معمول انجام گردد؛ در همین جا لیپوپپتید خود را وارد می نماید و ویروس نمی تواند به سلول متصل گردد.

جالب اینجاست که اسیدهای آمینه در امتداد پروتئین سنبله قرار می گیرند که بندرت جهش می یابند. محققان از لیپوپروتئین در چهار سویه مختلف ویروس کرونا ازجمله سویه های ووهان و ایتالیا استفاده کردند. آنان همچنین از آن در سارس (SARS) و مرس (MERS)، دو ویروس کرونا که باعث شیوع همه گیر در 20 سال گذشته شدند نیز استفاده کردند. این ذره کاملا در برابر سارس-کوو-2 و تا حدی در برابر سارس و مرس از سلول ها محافظت می نماید.

از دیگر ویژگی های برجسته این روش، فراوری لیپوپروتئین مقرون به صرفه است که به صورت پودر سفید خشک شده با یخ بوده و احتیاجی به نگهداری در یخچال ندارد. سپس ماده با قند و آب مخلوط می گردد تا اسپری فراوری گردد. درنتیجه و بدون ایجاد مسائل حمل ونقل این دارو می تواند در هرکجا موجود باشد. بعضی از واکسن ها در آزمایش فاز سه باید در دمای بسیار پایین از انجماد نگهداری شوند و کشورهایی که از زیرساخت مناسب برخوردار نیستند در استفاده از این واکسن ها مشکل خواهند داشت.

اسپری بینی در مقایسه با آنتی بادی های مونوکلونال که به صورت داخل وریدی در محیط بیمارستان موجود است، قابل دسترس تر است. گفتنی است،هیچ تاییدی در خصوص تاثیر اسپری در انسان وجود ندارد و قبل از تایید اسپری برای استفاده در انسان، آزمایش برای مشخص ایمنی دارو ضروری است.

این گروه درخواست ثبت اختراع محصول را داده و برای آزمایش های بالینی به بودجه بیشتری احتیاج دارد و بودجه این مطالعه توسط موسسه ملی بهداشت و مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا تامین شده است.

محققان دیگر نیز در حال کار بر روی روش های اسپری و آئروسل در مقابله با کووید-19 هستند. یکی از آن ها برای درمان عفونت موجود اینترفرون (نوعی از پروتئین ها هستند که سلول های میزبان آلوده به ویروس آزاد ساخته و موجب تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن می شوند) را به مجاری تنفسی می رساند. مورد دیگری ذره ای سفارشی را با همان هدف پیشنهاد می نماید. پروژه دیگری وجود دارد که نانوذره ای شبیه آنتی بادی فراوری نموده و می تواند در نبولایزرها (یا ریزپاش وسیله ای برای رساندن دارو به قسمت های مختلف دستگاه تنفس به وسیله استنشاق می باشند) مورداستفاده قرار گیرد. محققان هنگ کنگ نیز بر روی واکسن آنفلوانزای کروناویروس دوگانه فعالیت دارند که به وسیله اسپری بینی تحویل داده می گردد.

این مطالعه در مرحله پیش چاپ قرار گرفته است و احتیاجمند تحقیقات بیشتری است؛ اما نتایج آن تا به امروز امیدوارنماینده بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "حفاظت روزانه در برابر کووید-19 با اسپری بینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت روزانه در برابر کووید-19 با اسپری بینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید