دلیل پایین بودن کراتینین خون چیست؟

به گزارش وبلاگ تحصیل، خبرنگاران - سلامت - اگر فکر می کنید تنها افرادی که به طور منظم تمرین می نمایند باید نگران کراتینین خون خود باشند، سخت در اشتباهید. اگر سریعاً احساس خستگی می کنید و به سختی نفس می کشید، به احتمال زیاد کراتینین خون پایینی دارید. پایین بودن کراتینین خون می تواند نشانه از دست دادن توده ای عضلانی باشد که می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. برای آشنایی بیشتر در خصوص اینکه چه چیزی می تواند موجب پایین بودن کراتینین خون گردد و اینکه چگونه می توانید سطح کراتینین خون خود را به حالت طبیعی بازگردانید، ادامه این مقاله را بخوانید.

دلیل پایین بودن کراتینین خون چیست؟

کراتینین چیست؟

کراتینین ماده شیمیایی دفعی آمینواسیدی به نام کراتین است که در کبد فراوری و ذخیره می شود. سطوح کراتینین نشان دهنده متابولیسم عضلات است. کراتینین بعد از دهیتراته شدن کراتین وارد خون می شود. قبل از اینکه کراتینین به وسیله ادرار از بدن شما خارج شود، کلیه ها آن را از جریان خون حذف می نمایند. این فرآیند کلی، مسئول حفظ سطوح طبیعی کراتینین در بدن شما است.

سطوح طبیعی کراتینین معمولاً برای اندازه های مختلف بدن متفاوت هستند. محدوده طبیعی سطح کراتینین برای مردان بین 0.6 تا 1.2 میلی گرم در دسی لیتر است، درحالی که برای زنان بین 0.5 تا 1.1 میلی گرم در دسی لیتر است. سطوح کراتینین پایین تر یا بالاتر از این اندازه نشان دهنده آسیب به عضلات است.

اجازه دهید علائم و نشانه های پایین بودن کراتینین خون را آنالیز کنیم.

علائم و علل پایین بودن کراتینین خون

علائم و نشانه های پایین بودن کراتینین خون معمولاً با یکی از حالت های زیر مرتبط هستند:

  • بیماری های عضلانی مانند دیستروفی عضلانی که می تواند به علائمی مانند ضعف عضلانی، سفت شدن عضلات، درد و ناتوانی در حرکت منجر شود.
  • بیماری های کبد یا عملکرد ضعیف کبد هم می تواند به پایین رفتن کراتینین خون منجر شود. این امر ممکن است علائمی مانند زردی، تورم و درد شکم و مدفوع همراه با خونریزی را در پی داشته باشد.
  • پایین بودن کراتینین خون بعلاوه می تواند به علت از دست رفتن آب بدن (کم آبی بدن) ایجاد شود. این امر می تواند به علت بارداری یا مصرف داروهای خاص باشد.

همان طور که قبلاً گفتیم، تفکیک بافت های عضلانی موجب فراوری کراتینین می شود؛ بنابراین پایین بودن کراتینین خون می تواند نشان دهنده پایین بودن حجم توده عضلانی باشد. سو تغذیه و رژیم کم پروتئین یا مصرف گوشت کم از علل شایع پایین بودن حجم توده عضلانی است. برای تعیین سطوح کراتینین، پزشک ممکن است از آزمایش های متعددی استفاده کند.

روش های تشخیص

یکی از روش های تشخیص اندازه کراتینین خون، آزمایش کراتینین خون است که می تواند سطح کراتینین خون شما را اندازه گیری کند. روش دیگر آزمایش ادرار کراتینین است. در این روش برای تعیین سطح کراتینین، ادرار شما را تست می نمایند.

هنگامی که آزمایش ها انجام شد، دکتر به شما یک طرح درمانی پیشنهاد می دهد. پایین بودن کراتینین خون ممکن است به آزمایش های تشخیصی بیشتری احتیاج داشته باشد. تست بیوپسی عضلانی ممکن است برای تشخیص آسیب عضلانی انجام شود. هنگامی که علت پایین بودن کراتینین خون شما تعیین شد، دکتر شما گزینه های درمان را با شما مطرح می نماید.

درمان های دارویی

اگر شما در معرض بیماری های عضلانی هستید، هدف درمان شما مبارزه با بیماری و کاهش علائم آن خواهد بود. بعضی از گزینه های درمان بیماری های عضلانی عبارت اند از: مصرف کورتیکو استروئیدها که می توانند به تقویت عضلات یا درمان کامل یاری نمایند. پایین بودن کراتینین خونی که به علت بارداری رخ می دهد، معمولاً پس از زایمان به سطح طبیعی بازمی شود. اگر پایین بودن کراتینین خون شما به بیماری های عضلانی مربوط نیست، ممکن است احتیاجی به درمان های دارویی نباشد.

گزینه های دیگر درمان

اگر پایین بودن سطح کراتینین خون شما به علت بیماری های عضلانی نیست، پزشک شما ممکن است روش هایی را پیشنهاد کند که به افزایش و تقویت عضلات شما یاری کند و موجب شود سطح کراتینین خود را بدون دارو به اندازه طبیعی برگردانید. بعلاوه ممکن است از شما بخواهد سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهید یا برای افزایش حجم توده عضلانی خود، به طور مرتب تمرین های عضلانی انجام دهید.

شما می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

  • پیاده روی
  • شنا
  • ایروبیک
  • دوچرخه سواری
  • وزنه برداری

اگر دکتر شما شک دارد که کاهش حجم توده عضلانی شما به علت سو تغذیه، کاهش وزن یا رژیم غذایی است، ممکن است از شما بخواهد رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا ماهیچه های ازدست رفته تان را بازسازی کنید. در زیر فهرستی از رژیم های غذایی مطرح شده که با افزایش حجم توده عضلانی شما، موجب افزایش سطح کراتینین می شود.

رژیم غذایی پایین بودن کراتینین خون

شما باید با 5-6 وعده غذایی کوچک اما سالم این رژیم را آغاز کنید.

رژیم غذایی شما باید شامل غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، شیر، پنیر، ماست و سویا باشد؛ اما گیاهخواران پروتئین مصرف نمی نمایند بنابراین یکی از مضرات رژیم گیاهخواری این است که افرادی که از این رژیم پیروی می نمایند بیشتر در معرض کمبود پروتئین قرار دارند. ازاین رو، آن ها باید منابع جایگزین پروتئین را مصرف نمایند. هم چنین می توانید برای بهبود حجم توده عضلانی خود، تمرینات عضلانی انجام دهید.

ورزش هایی برای بهبود کاهش حجم توده عضلانی

بعضی از تمریناتی که می توانند به بهبود حجم توده عضلانی یاری نمایند عبارت اند از:

  • وزنه برداری
  • چمباتمه زدن
  • انجام حرکات لانگز
  • دمبل
  • انجام حرکات درازنشست برای تقویت عضلات شکم

درحالی که بعضی از این تمرینات را می توان در خانه انجام داد، بهتر است به باشگاه رفته و با دیگران ورزش کنید. در اینجا نکاتی مطرح شده که به جلوگیری از کاهش حجم توده عضلانی یاری می نماید.

نکات پیشگیرانه

  • رژیم سالمی را دنبال کنید که حاوی مواد مغذی مهم ازجمله ویتامین D باشد
  • به طور منظم ورزش کنید
  • به اندازه کافی بخوابید
  • مصرف کربوهیدرات را کاهش ندهید
  • مصرف الکل را محدود کنید
  • برای جلوگیری از کم آبی بدن، آب کافی بنوشید

بازیابی سطوح پایین کراتینین معمولاً آسان است، به ویژه هنگامی که به علت مسائل پزشکی ایجاد نشده باشد. بااین حال، اگر پایین بودن کراتینین خون شما مربوط به بیماری های عضلانی است، بهتر است با برنامه درمانی ارائه شده به وسیله پزشک پیش بروید.

امیدواریم این مقاله تصویر روشنی ازآنچه باید انجام دهید به شما ارائه داده باشد. اگر سؤالات بیشتری در این رابطه دارید لطفاً آن ها را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

برگرفته از: stylecraze

منبع: مجله انگیزه

به "دلیل پایین بودن کراتینین خون چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل پایین بودن کراتینین خون چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید