مذاکرات لرزان صلح افغانستان در اسلام آباد

به گزارش وبلاگ تحصیل، مذاکرات پاکستان با هیأت مذاکره کننده طالبان افغانستان انتها بعد از تأخیری قابل توجه برگزار گردید تا به نگرانی و بدبینی مقام های غربیِ ترتیب دهنده این نشست ها برای رسیدن به صلح انتها بخشد. در این مذاکرات اسلام آباد که همیشه نفوذ زیادی بین طالبان داشته، از این گروه خواست وارد گفت وگوهای صلح با کابل گردد.

مذاکرات لرزان صلح افغانستان در اسلام آباد

هیأت اعزامی طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر که این هفته وارد اسلام آباد شد تا در آنچه روال برقراری آرامش در افغانستان نامیده شده، کوشیده است در مذاکره با طرف های پاکستانی خود ضمن آنالیز پیشرفت های اندک حاصل آمده در فرایند لرزان صلح افغانستان امکانات تازه ای را در این زمینه در اختیار پاکستانی ها قرار بدهد. این در حالی است که به گزارش نشریه دیپلمات در افغانستان دیدگاه خوب و مطمئنی درخصوص نیت پاکستانی ها در قبال طالبان و کل اتفاقات افغانستان وجود ندارد.

قریشی: ما استقبال می کنیم

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان روز سه شنبه پس از ملاقات با طرف های افغانی گفت دولت متبوعش از هرگونه بسط مذاکرات خود با طالبان استقبال می نماید و این را کلید حل مسائل امنیتی منطقه می داند. این درحالی است که طالبان به رغم تأثیرگذاری وسیعش بر اوضاع افغانستان در 30 سال اخیر پایگاهی مردمی ندارد و دولت فعلی کابل نیز طالبان را نفی می نماید و گفت وگوی اخیر سران این دو نهاد برای معاوضه زندانیان بین دو سو هنوز به ثمر نرسیده است. بروز خشونت های جدید در افغانستان نشانگر این است که فرایند برقراری صلح در این کشور بحران زده روالی بسیار ضعیف دارد و به رغم تمام پافشاری دولت افغانستان بر آغاز آتش بس توسط طالبان، سران این سازمان درخواست مذکور را رد نموده اند. با وجود این به گزارش رویترز قریشی دیروز در اسلام آباد گفت: با طالبان راجع به همه مسائل جاری در منطقه صحبت کردیم و راه چاره هایی یافتیم. آنها راه های انتخابی خود را ترسیم کردند و اینک زمان آنالیز ما است. این در شرایطی است که گفته می گردد سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان، رابطه کاری نزدیکی با نیروهای مسلح مخالف دولت افغانستان منجمله طالبان دارد.

بهترین و مؤثرترین راه

به اعتقاد قریشی گره همه این تعارض ها زمانی باز می گردد که طالبان بپذیرد بهترین راه برطرف بحران ها افزایش هرچه بیشتر دیالوگ ها بین نیروهای معارض افغانستان و بویژه بین طالبان و دولت کابل برای رسیدن به دیدگاهی نسبتاً مشترک و سپس پایه گذاری صلحی ولو غیر ماندگار بین طرفین دعوا است. به گزارش سایت خبری الجزیره وزارت خارجه پاکستان دیروز با انتشار اطلاعیه ای متذکر شد هیچ راه چاره نظامی برای برطرف شرایط جنگی در افغانستان متصور و مقدور نیست و فقط با گفت وگو می توان قدم به قدم به سمت صلح در منطقه حرکت کرد. این تذکری است که عمران خان نخست وزیر پاکستان هم قبل از آغاز مذاکرات قریشی با افغان ها به وزیر خارجه دولت خود داد و خواهان تعمیم این نگرش به مراحل مختلف گفت وگوهای دوطرف شد.

کارهای پنهانی در مرز

با این حال بمب گذاری انتحاری اخیر در نزدیکی یک پایگاه ارتشی در شهر بلخ واقع در شمال افغانستان نشانه روشن دیگری از مهیا نبودن شرایط یک صلح واقعی در این کشور است، بخصوص که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به وضوح گفته است حمله اخیر در بلخ پاسخ این سازمان به فیلم هایی است که اخیراً روی بعضی شبکه های مجازی آمده است و نشان می دهد که چگونه سربازان ارتش افغانستان در حال جمع کردن اجساد نیروهای کشته شده طالبان در بخشی از جنوب افغانستان هستند. این نکته نیز شایان ذکر است که در تمامی سال های اخیر سران افغانستان از جمله اشرف غنی رئیس جمهوری فعلی این کشور بر این باور بوده اند که پاکستان به طور پنهانی و بخصوص در نقاط مرزی از نیروهای طالبان حمایت و آنها را تغذیه و تقویت می نماید و از نو به درون خاک افغانستان گسیل می دارد تا فتنه های تازه ای را ایجاد کند. در همین ارتباط صدیق صدیقی سخنگوی دولت کابل دیروز گفت: متأسفیم که بگوییم دولت پاکستان تا به امروز به تعهداتش در قبال برقراری صلح واقع و ماندگار در افغانستان عمل ننموده است. به گزارش فرانس پرس وی گفته است: توقع ما این است که پاکستان به جای شعارگرایی و تقویت نیروهای مخالف دولت افغانستان در پشت پرده، آرامش را به منطقه برگرداند و آشوبگران صحنه های سیاسی افغانستان را تنها بگذارد تا به خودی خود بی اعتبار و مضمحل شوند.

منبع: ایران آنلاین

به "مذاکرات لرزان صلح افغانستان در اسلام آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات لرزان صلح افغانستان در اسلام آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید