نقشه زلزله های مهم ایران در سال 1400، هر ماه یک زلزله 5 ریشتری

به گزارش وبلاگ تحصیل، ایرج روحی در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص شرایط زمین لرزه های ایران در سال 1400 گفت: شبکه های لرزه نگاری مرکز لرزه نگاری کشوری در سال 1400 تعداد 8630 زمین لرزه را ثبت کردند. این زمین لرزه ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ داده و از طریق شبکه های لرزه نگاری ثبت و تعیین محل شده اند.

نقشه زلزله های مهم ایران در سال 1400، هر ماه یک زلزله 5 ریشتری

رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اضافه نمود: در این سال تعداد 167 زمین لرزه با بزرگی بیش از 4 در کشور به ثبت رسیده است که بزرگ ترین آن ها زمین لرزه های دو گانه فین هرمزگان به بزرگی های 6.2 و 6.3 در تاریخ 23 آبان در عمق های 10 و 19.5 به ثبت رسید که متأسفانه خساراتی به بار آوردند.

وی اعلام کرد: این دو زمین لرزه در دماغه هرمز رخ داده است؛ جایی که از لحاظ لرزه خیزی فعال ترین بخش زاگرس از نظر تعداد زمین لرزه رخ داده محسوب می شود. گسل های این منطقه گسل زاگرس مرتفع و گسل پیشانی کوهستان هستند.

تعداد زمین لرزه های 1400

روحی خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهد در سال 1400 در کشور به طور میانه در هر ماه حداقل یک زمین لرزه با بزرگی بیش از 5 رخ داده است. در بین استان های کشور استان خراسان رضوی با 1014 زمین لرزه ثبت شده، بالاترین تعداد زمین لرزه را در کشور داشته است و پس از آن استان های کرمان با 674 و اصفهان با 584 زمین لرزه قرار دارند.

نمودار میله ای فراوانی زمین لرزه های ثبت شده در کشور و نواحی همجوار بر حسب بزرگای زمین لرزه

نمودار فراوانی زمین لرزه های ثبت شده در کشور به تفکیک استان ها

رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: استان های زنجان، سیستان و بلوچستان و البرز کمترین تعداد زمین لرزه های ثبت شده را دارند.

جدول زمین لرزه های با بزرگی بیش از 5 کشور در سال 1400

رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ادامه داد: مرکز لرزه نگاری کشوری در سال 1400 تعداد 144 زمین لرزه در استان تهران ثبت کرد که بزرگترین آنها در حوالی پردیس با بزرگی 3.9 رخ داد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نقشه زلزله های مهم ایران در سال 1400، هر ماه یک زلزله 5 ریشتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه زلزله های مهم ایران در سال 1400، هر ماه یک زلزله 5 ریشتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید