5 مزیتی که موفقیت اپل در زمینه خودروهای برقی را تضمین می نماید

به گزارش وبلاگ تحصیل، ساخت اتومبیل برقی از صفر، هدفی بلندپروازانه است و بسیاری از استارتاپ ها از جمله Faraday Future به منظور تکرار موفقیت تسلا دست به فراوری خودروی برقی زده و شکست خورده اند.

5 مزیتی که موفقیت اپل در زمینه خودروهای برقی را تضمین می نماید

به گزارش وبلاگ تحصیل به نقل از دیجیاتو، رویترز اخیراً با انتشار گزارشی اختصاصی از عرضه اتومبیل برقی اپل در سال 2024 اطلاع داد. اما با توجه به لغو شدن این پروژه در گذشته و تأخیرهای پی درپی، این زمانبندی تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

تحلیلگران وال استریت می گویند اپل دارای چند مزیت کلیدی است که می توانند ورود خودرو برقی این شرکت به خیابان ها در سال 2024 را به واقعیت تبدیل نمایند. بهره مندی از نیروی انسانی قدرتمند با قابلیت جابجایی و تطبیق پذیری بالا، ذخیره عظیم پول نقد و پیروزیت در عرضه محصولات اخلالگر (Disruptive)، از جمله دلایلی هستند که تحلیلگران وال استریت به آنها اشاره می نمایند.

ساخت اتومبیل برقی از صفر، هدفی بلندپروازانه است و بسیاری از استارتاپ ها از جمله Faraday Future به منظور تکرار پیروزیت تسلا دست به فراوری خودروی برقی زده و شکست خورده اند. اما تحلیلگران شرکت خدمات اقتصادی مورگان استنلی Morgan Stanley و RBC Capital Markets می گویند اپل به لطف بهره مندی از منابع عظیم و ده ها سال تخصص در فراوری محصول، از پس انجام چنین کاری برمی آید.

RBC Capital Markets معتقد است برند قدرتمند اپل به تنهایی عرضه پیروز یک اتومبیل برقی را در صورت عملی شدن وعده ها تضمین می نماید. علاوه بر این به گفته کارشناسان RBC و مورگان استنلی، دسترسی آسان اپل به ذخایر عظیم پول و همچنین توانایی در جذب و نگهداری استعدادهای درخشان، کمپانی کوپرتینویی را در جهت پیروزیت قرار داده اند.

اپل با داشتن بیش از 191 میلیارد دلار پول نقد تا خاتمه سه ماهه چهارم سال اقتصادی 2020، یکی از عظیم ترین ذخایر پول نقد را در بین شرکت های آمریکایی دارد. برای مقایسه، استارتاپ Rivian که آمازون یکی از حامیان اقتصادی آن است، برای عرضه اولین اتومبیل الکتریکی خود تا به امروز تنها 6 میلیارد دلار سرمایه جذب نموده است.

تحلیلگران مورگان استنلی می گویند اپل از اکوسیستمی غنی از انواع سرویس ها بهره مند است که پول ناشی از اشتراک آن ها منبع درآمد قابل توجهی را برای این شرکت ایجاد نموده اند. آنها اضافه می نمایند که یکپارچه سازی سرویس های اپل با اینترنت خودروها (IoC) پتانسیل سلطه بر بازار خودروها را ایجاد می نماید.

سرویس های اپل شامل Apple TV, Apple Music, اپ استور و iCloud، به سرعت در حال رشد هستند و میزان قابل توجهی از درآمد این شرکت از راه فروش اشتراک این سرویس ها ایجاد می گردد. تحلیلگران صنعت خودرو فرایند صعودی مشابهی را در نرم افزارهای خودرو مشاهده نموده اند، چرا که با انتشار آپدیت های نرم افزاری می توان با وجودی که خودرو یکبار به فروش رفته، به وسیله فروش سرویس ها و خدمات اضافه درآمد بیشتری کسب کرد. برای مثال می توان به تسلا اشاره نمود که می خواهد پکیج سیستم تماماً خودران خود را با قیمت 10 هزار دلار در اوایل سال 2021 برای خودروهای تسلا عرضه کند.

تحلیلگران مورگان استنلی پروژه اتومبیل برقی اپل را با محصولات دیگر مثل موبایل و گجت های پوشیدنی مقایسه نموده و معتقدند این شرکت می تواند با استفاده از فرآیند ادغام عمودی (Vertical Integration) در بازار خودرو اخلال (Disruption) ایجاد کند. از این مهم تر، اپل اخیراً در پنج فناوری بنیادی سرمایه گذاری نموده تا آنها را خودش فراوری کند که می توانند به این شرکت در توسعه اتومبیل یاری نمایند. این تکنولوژی ها شامل پردازنده ها، باتری، دوربین، سنسورها و نمایشگر می شوند.

تحلیلگران اضافه می نمایند که با وجود توانایی اپل در توسعه محصولات به شکل اختصاصی، پیروزیت این شرکت در عرضه اتومبیل برقی به استراتژی آن در همکاری با دیگر اتومبیل سازان برای ساخت خودرو نیز وابسته خواهد بود. آنطور که در گزارش روز دوشنبه رویترز آمده، کمپانی کوپرتینونشین ممکن است فراوری اتومبیل برقی خود را به خودروساز دیگری واگذار کند.

تحلیلگران مورگان استنلی در این رابطه به همکاری اپل با شرکت های فراوری نماینده محصولات برقی مثل فاکسکان برای فراوری آیفون اشاره نموده و معتقدند همکاری اپل با فراورینمایندگان خودرو این شرکت را در مقایسه با خودروسازان سنتی برای رقابت با عظیمانی مثل تسلا در موقعیت بهتری قرار می دهد.

منبع: جام جم آنلاین

به "5 مزیتی که موفقیت اپل در زمینه خودروهای برقی را تضمین می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مزیتی که موفقیت اپل در زمینه خودروهای برقی را تضمین می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید