آبشار اوبن ؛ بهشت شش دانگ

به گزارش وبلاگ تحصیل، طبیعت شمال کشور پر است از جاذبه های دیدنی که در هیچ کجای دیگر نمی توان نظیرشان را یافت. اگر به منطقه حفاظت شده دودانگه در مرز استان های مازندران و سمنان بروید یکی از این گنجینه های ارزشمند را پیدا خواهید کرد. آبشار اوبن یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران به شمار میرود که در دامنه جبهه جنوبی خط الراس نرو-خیرو و پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه در شهرستان ساری قرار گرفته است.

آبشار اوبن ؛ بهشت شش دانگ

اوبن در زبان محلی به معنای زیرآب است. سرچمه این آبشار از چشمه طبیعی که بالادست آن تامین می گردد و در نهایت نیز به رودخانه شیرین رود و سپس تجن می ریزد. اوبن مجموعه آبشاری در دل جنگل های هیرکانی است که بی شباهت به قطعه ای از بهشت نیست. چشم انداز حرکت آب از روی خزه های پرشمار این منطقه واقعا تماشای است. با وبلاگ تحصیل همراه باشید.

جغرافیای آبشار اوبن

اوبن

محل آبشار اوبن در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا واقع شده است و قرارگیری آن در دل جنگل و میان درختان سربفلک کشیده و سرسبز چشم انداز ای رویایی و حیرت انگیز را بوجود آورده است. برای رسیدن به آبشار باید به روستای سنگده برسیدو راستا این روستا از جاده فیروزکوه قابل دسترسی است. کافی است تا در محدوده پل سفید وارد جاده ای فرعی به سمت شرق شوید و آن را تا روستای سنگده ادامه دهید. راستا رسیدن به آبشار از این روستا خاکی و جنگلی است که پیمودن آن خود بسیار لذت بخش خواهد بود. از روستا تا آبشار نزدیک به 37 کیلومتر راستا در پیش دارید که طی کردن آن حدود دو ساعت زمان می برد. البته یک راستا دیگر برای رسیدن به آبشار از روستای میانا در دامنه شمالی خط اراس نرو-خیرو نیز وجود دارد.

سفر به اوبن

سفر به اوبن تنها به بازدید از آبشار خلاصه نمی گردد و می توانید بنا به سلیقه خود آن را برنامه ریزی کنید. این منطقه به علت کوهستانی و جنگلی بودن امکان جنگل نوردی و کوهنوردی را به مسافران می دهد. پس از رسیدن به آبشار می توانید با طی کردن راستا دسترسی به سرچشمه رودخانه که در بخش هایی دارای شیب نسبتا زیاد است، یک کوهنوردی کوتاه داشته باشید. بعلاوه نوشیدن از آب خنک این آبشار که از دل کوه خارج می گردد تجربه ای تکرارنشدنی خواهد بود.

البته برای طی کردن این راستا احتیاج به کفش مناسب و آمادگی بدنی کافی خواهید داشت و باید مراقب خزه های لیز و سنگ های لغزنده طول راستا نیز بود. منظره ها حاشیه خط الراس سنگی کوه و برخورد کوه های سنگی با جنگل فوق العاده تماشای و مناسب برای عکاسی است. اگر از محل پارک خودرو در کنار آبشار با احتیاط به سمت داخل جنگل پایین بروید می توانید آبشارهای بیشتری را در راستا آب بیابید. عبور از میان درختان تنومند همراه با صدای زیبای آب رودخانه حسی تازه خواهد بود.

کمپ در اوبن؛تجربه شب در جنگل

کمپ در اوبن

پیشنهاد ما آن است که به شکل گروهی و همراه با دوستان خود و با تجهیزات مناسب برای کمپ زدن به این آبشار سفر کنید. راستا دسترسی به آبشار و تماشا از آن برای برنامه یکروزه مناسب است، اما ممکن است خسته نماینده باشد و نتوانید از زیبایی های منطقه به خوبی تماشا کنید. با خودروی مناسب خود را به آبشار برسانید و چادرهای خود را برپا کنید. اقامت در دل این منطقه بکر و جنگلی و شب نشینی دور آتش خارق العاده خواهد بود. دشت خرمن جینکا نیز که در میانه راه واقع شده است برای چادر زدن مکان مناسبی خواهد بود. اگر در این دشت اقامت کنید می توانید از آسمان پرستاره شب و منظره ها حیرت انگیز ارتفاعات صخره ای که گاهی مه آلود و جادویی تر می شوند نیز بهره مند شوید.

برترین زمان سفر

آبشار اوبن

بهار و اوایل تابستان برترین زمان برای سفر به منطقه دودانگه و تماشا از آبشار اوبن است. البته فصل پاییز و جنگل های رنگارنگ شمال نیز زیبایی حیرت انگیزی دارد، اما به علت ارتفاع بالای منطقه و ییلاقی بودن آن توصیه نمی گردد. از آن جایی که آنتن دهی تلفن همراه در این منطقه وجود ندارد باید بسیار احتیاط نموده و حتما از رفتن بدون راهنما و خودروی نامناسب به منطقه جلوگیری کنید. بعلاوه باید مراقب راستاهای فرعی در راه رسیدن به آبشار باشید، زیرا ممکن است شما را از راه خارج نموده و زمان سفرتان را بسیار طولانی تر نمایند.

در پایان اشاره به این نکته حیاتیست که مثل هرجای دیگر، باید در نگهداری از این جاذبه طبیعی خارق العاده و منطقه جنگلی بی نظیر کوشا باشیم. آبشار اوبن منطقه ای بکر و زیباست، اما اگر برای حفظ آن کوشش نکنیم خیلی زود شرایط تغییر خواهد نمود. در هیچ کجای راستا زباله نریزید و اگر مشاهده کردید حتما آن را بردارید. بعلاوه در این منطقه مراقب آتشی که روشن نموده اید باشید و همیشه آن را کنترل و هنگام رفتن خاموش کنید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "آبشار اوبن ؛ بهشت شش دانگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار اوبن ؛ بهشت شش دانگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید