آشپزی ویژه بیماران قلبی

به گزارش وبلاگ تحصیل، بیش از 20 میلیون نفر در دنیا به نارسایی قلبی مبتلا هستند و از آن رنج می برند. نارسایی قلبی در بدن به آهستگی بروز و پیشرفت می نماید و به تدریج ماهیچه های قلبی را ضعیف می سازد. در این شرایط قلب با قدرت کافی خون را پمپ نکرده و بنابراین خون در بدن به خوبی جریان پیدا نمی نماید و با مرور زمان ممکن است این شرایط بدتر گردد، ولی باید توجه داشت که می توان با یاری پزشک، کارشناس تغذیه و پرستار از پیشرفت بیماری جلوگیری نمود.

آشپزی ویژه بیماران قلبی

آشپزی ویژه بیماران قلبی

نویسنده: مریم آریافر

نارسایی قلبی چیست؟

بیش از 20 میلیون نفر در دنیا به نارسایی قلبی مبتلا هستند و از آن رنج می برند. نارسایی قلبی در بدن به آهستگی بروز و پیشرفت می نماید و به تدریج ماهیچه های قلبی را ضعیف می سازد. در این شرایط قلب با قدرت کافی خون را پمپ ننموده و بنابراین خون در بدن به خوبی جریان پیدا نمی نماید و با مرور زمان ممکن است این شرایط بدتر شود، ولی باید توجه داشت که می توان با یاری پزشک، کارشناس تغذیه و پرستار از پیشرفت بیماری جلوگیری نمود.

در واقع نارسایی قلبی بدین معناست که قلب نمی تواند خون را در بدن به خوبی پمپ کند و از آنجایی که عملکرد پمپی قلب ضعیف می شود، خون به رگ های خونی اطراف شش ها برگشت پیدا نموده و باعث دشواری در تنفس می شود. بسیاری افراد مبتلا به نارسایی قلبی پاهای ورم نموده دارند. این بیماری می تواند برطول عمر فرد مبتلا اثر بگذارد.

کنترل نارسایی قلبی:

داروها باید طبق دستور پزشک و منظم مصرف شوند،

از یک رژیم غذایی کم نمک پیروی نمایند،

به هیچ اسم از دخانیات استفاده ننمایند،

فعالیت بدنی مناسب داشته باشند و

در صورت اضافه وزن، وزن خود را کاهش دهند.

محدودیت مصرف نمک:

وقتی نارسایی قلب تشخیص داده شد، اغلب نخستین اقدام درمانی محدود کردن میزان سدیم غذایی می باشد، در این شرایط بسیار مهم است که میزان دریافت سدیم کاهش یابد، زیرا نارسایی قلبی باعث تجمع زیاد سدیم در بدن می شود و سدیم هم باعث تجمع زیاد آب می شود و تجمع آب اضافی در بدن کار قلب را سخت تر می سازد و باعث افزایش فشار بر قلب و تنگی نفس می شود. معمولاً پزشک با تجویز داروهای دیورتیک(ادرار آور) برای یاری به کلیه ها در جهت خلاص شدن از شر آب و نمک اضافی و کاهش حجم خون و بار کاری قلب یاری می نماید.

چگونه می توان از یک رژیم کم سدیم پیروی کرد:

گام اول: اضافه نکردن نمک به غذا

نمکدان را از دسترس خود دور نموده و هنگام طبخ غذا هم نمک اضافه نکنید، با این عمل میزان نمک دریافتی خود را تا 30 درصد کاهش می دهید. ممکن است فکر کنید که غذا بدون نمک فاقد مزه می باشد، بنابراین برای طعم دار کردن غذای خود موارد زیر را به کار ببرید: از گیاهان، ادویه ها و چاشنی های بدون نمک مانند سیر و پیاز تازه، پودر سیر و پیاز بدون نمک، رزماری، کرفس و در نهایت از لیموترش تازه برای سالاد و انواع گوشت، مرغ و ماهی بهره ببرید.

بعلاوه استفاده از سرکه، جعفری، زردچوبه، آویشن، زنجفیل، خردل، پودر کاکائو، دارچین، ریحان و سبزیجات معطر و فلفل سبز در افزایش طعم غذا بسیار مؤثر است.

گام دوم: استفاده از غذاهای کم نمک به جای انواع پرنمک

سعی کنید به جای غذاهای پرنمک از غذاهای مشابه و کم نمک بهره ببرید، برای مثال به جای یک برش همبرگر آماده از یک برش گوشت بدون نمک بهره ببرید.

گام سوم: استفاده از غذاهای تازه و کم سدیم

میوه ها و سبزی های تازه و منجمد شده سدیم کمی دارند، بعلاوه گوشت و مرغ و ماهی تازه و منجمد و انواع حبوبات مانند نخود، لوبیا، برنج و عدس هم فاقد سدیم می باشند و مصرف آنها مشکل ساز نیست.

گام چهارم: یادگیری استفاده از برچسب های مواد غذایی

با خواندن برچسب مواد غذایی می توانید متوجه شوید که غذای موردنظر شما چه میزان سدیم دارد، ولی طبق قوانین بیشتر مواد غذایی فرآوری شده و کنسروی و آماده مصرف سرشار از سدیم می باشند.

در ادامه توجه شما را به تهیه غذایی کم نمک جلب می نماییم:

خوراک سبزیجات

یک غذای کم نمک برای مبتلایان به نارسایی قلبی

روش تهیه:

گریل را از قبل گرم نمایید. بادمجان ها را برش دهید، با برس روی دو طرف آنها، روغن زیتون بمالید و در سینی قرار دهید و در فرگریل کنید تا کمی قهوه ای شوند. بعد آنها را برگردانید تا طرف دیگر هم برشته شود. آنگاه برش های بادمجان را خرد نمایید.

1 قاشق سوپخوری روغن زیتون را در ظرف مناسبی گرم کنید. سپس پیاز را برای حدود 10 دقیقه بر روی حرارت میانه تفت دهید و هم بزنید تا کمی طلایی شود. حالاسیر، فلفل و کدو را بیفزایید و برای 5 دقیقه دیگر بپزید. گاهگاهی هم آن را هم بزنید.

آنگاه گوجه فرنگی ها، بادمجان، سبزی های خشک و پودر فلفل را اضافه نمایید و در ظرف را بگذارید و برای حدود 10 دقیقه بر روی حرارت ملایم قرار دهید. گاهی هم آن را هم بزنید. اکنون خوراک را به صورت گرم سرو نمایید.

یک رژیم کم سدیم چیست؟

یک رژیم کم سدیم بیشتر از 3000-2000 میلی گرم در روز سدیم ندارد، یعنی حدود 3-2 گرم. جالب است بدانید که یک قاشق چایخوری نمک حدود 2300 میلی گرم سدیم دارد.

مواد لازم برای هر 6 نفر:

بادمجان میانه

2عدد

40 کیلو کالری

روغن زیتون

5-4 قاشق سوپخوری

600 کیلو کالری

پیاز برش داده شده

1 عدد بزرگ

57 کیلو کالری

سیر له شده

3-2 حبه

10 کیلو کالری

فلفل دلمه ای قرمز یا زرد خرد شده

1عدد بزرگ

30 کیلو کالری

کدوی خرد شده

2 عدد بزرگ

40کیلو کالری

گوجه فرنگی رسیده بدون پوست و خرد شده

650 گرم

110 کیلو کالری

سبزی های خشک*

1 قاشق چایخوری

15 کیلو کالری

پودر فلفل سیاه

به میزان لازم

  1. کیلو کالری

*مانند رزماری، آویشن و اورگانو

منبع: نشریه دنیای تغذیه، شماره 107منبع: راسخون

به "آشپزی ویژه بیماران قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشپزی ویژه بیماران قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید