آماری از تخریب، حفاری و سرقت آثار تاریخی

به گزارش وبلاگ تحصیل، درحالی که مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی گفته تخریب عمدی آثار تاریخی در یک سال اخیر کاهش داشته، اما آمارهای همین وزارتخانه نشان می دهد در سال 98، که هنوز ویروس کرونا پدیدار نشده و فعالیت های میراث فرهنگی رو به تعطیلی نرفته بود، اندازه تخریب، تجاوز به حریم ها و سرقت آثار تاریخی افزایش داشته است.

آماری از تخریب، حفاری و سرقت آثار تاریخی

هرچند سیدهادی احمدی روئینی در نشست خبری هفته میراث فرهنگی، معترف شد: حفاری های غیرمجاز در همین یک سال افزایش داشته و حتی مرگ حفاران غیرمجاز هم بیشتر شده است. البته او آماری نمی دهد، اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالنامه آماری که شرایط میراث فرهنگی در سال 98 را تشریح نموده، تایید می نماید که تا سال قبل از کرونا، حفاری های غیرمجاز به 606 مورد رسیده، درحالی که یک سال قبل تر از آن، 489 حفاری غیرمجاز اتفاق افتاده است.

اندازه تجاوز به حریم آثار غیرمنقول یا بناها و محوطه های تاریخی هم در سال 98 بیشتر شده و به عدد 329 رسیده، درحالی که 199 مورد تجاوز به حریم در سال 97 ثبت شده است.

آمارهای وزارت میراث فرهنگی نشان می دهد تعداد تخریب بناها و محوطه های تاریخی هم در سال 98 با افزایش روبه رو بوده است. در آن سال، 245 مورد تخریب شناسایی شده است.

بیشترین تجاوز به حریم به ترتیب در استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه، اصفهان، زنجان و فارس اتفاق افتاده است. بعلاوه استان های آذربایجان غربی و خوزستان شاهد بیشترین تخریب آثار تاریخی بوده اند.

بیشترین حفاری های غیرمجاز هم در اردبیل، فارس، قزوین و مازنداران اتفاق افتاده است.

به طور کلی، استان آذربایجان غربی بالاترین رکوردها را در تخلفات آثار تاریخی غیرمنقول در سال 98 داشته است. آثار تاریخی غیرمنقول شامل بناهای تاریخی واجد ارزش، مکان ـ رویدادها، عرصه ها و محوطه های تاریخی و فرهنگی است.

اما در ارتباط با جرایم علیه آثار منقول ـ هـر شـیء تـاریخـی، فرهـنگـی و هـنری کـه قـابلـیـت نقـل و انـتقـال دارد ـ، سرقت و قاچاق اموال تاریخی در سال 98 افزایش قابل تأملی داشته است. طبق اطلاعات همین سالنامه آماری (98)، 32 مورد سرقت آثار تاریخی شناسایی شده، درحالی که سال 97 تعداد سرقت های ثبت شده چهار مورد بوده است.

بعلاوه 29 مورد قاچاق اموال تاریخی در سال 98 ضبط شده است. اطلاعات آماری از اندازه قاچاق آثار تاریخی در سال های گذشته ثبت نشده است.

علاوه بر این، استفاده غیرمجاز از فلزیاب رشد فزاینده ای داشته است. طبق این آمارها، 220 مورد استفاده غیرمجاز از فلزیاب در سال 98 ثبت شده، درحالی که در سال قبل از آن، اندازه استفاده از فلزیاب 171 مورد بوده است. مازندران، گلستان و خوزستان هم به ترتیب بیشترین آمار استفاده غیرمجاز از فلزیاب را داشته اند.

منبع: گردشبان

به "آماری از تخریب، حفاری و سرقت آثار تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماری از تخریب، حفاری و سرقت آثار تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید