برای مجسمه های فاخر شهر شناسنامه بگیرید

به گزارش وبلاگ تحصیل، رئیس انجمن مجسمه سازان ایران شناسایی و ایجاد شناسنامه برای آثار فاخر مجسمه تهران را از مواردی برشمرد که سازمان زیباسازی از آن غافل است و تاکید می نماید که در این شرایط اتفاقاتی مشابه آنچه برای مجسمه های پرویز تناولی اتفاق افتاده، چندان هم عجیب نیست.

برای مجسمه های فاخر شهر شناسنامه بگیرید

چهارشنبه 11 اسفند 1400 خبری مبنی بر دزدیده شدن لنگ کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران منتشر شد که باتوجه به گفته های مجید قادری، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران به وبلاگ تحصیل قرار است ترمیم این اثر صورت بگیرد.

اما این مجسمه نخستین اثری نیست که سال جاری بخشی از آن به سرقت رفته و حاشیه ساز شده است؛ همین سال جاری بخشی از دیگر آثار تناولی در پارک دانشجو به سرقت رفت و حواشی بسیاری را به همراه داشت که البته در همان زمان معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهری وقت شرحاتی را درباره برنامه های این سازمان برای محافظت از آثار شهری به وبلاگ تحصیل ارائه داد ولی اکنون قادری می گوید که مسئولیت نگهداری از این نوع آثار برعهده سازمان زیباسازی شهری نیست و آنها تنها وظیفه نصب این آثار را برعهده دارند.

به همین جهت صحبتی داشتیم با روح الله شمسی زاده ـ رئیس انجمن مجسمه سازان ایران ـ که او درباره سرقت مجسمه های شهری شرح داد: بحث مدیریت هنری شهر یک امر تخصصی است ولی دوستان ما در حوزه مدیریت شهری معمولا کسانی هستند که یا از مشاوره های هنرمندان استفاده نمی نمایند و یا اینکه از اهمیت آثار شهری شناخت ندارند و نمی دانند که این آثار سرمایه های شهری هستند.

او ادامه داد: این آشنا نبودن به حدی است که با شروع این سرقت ها در دهه هشتاد، نخستین راه حلی که به فکر آنها خطور کرد متوقف کردن ساخت مجسمه های برنزی و جایگزین کردن برنز با فایبرگلاس بود. گرچه که این امر نامناسب ترین راه چاره موجود و همچون این بود که با آتش گرفتن یک پمپ بنزین بقیه پمپ بنزین ها را نیز تعطیل کنیم.

این هنرمند اعلام کرد که شناسایی و ایجاد شناسنامه برای آثار فاخر مجسمه تهران، یکی از مواردی است که سازمان زیباسازی از آن غافل است. سازمان زیباسازی در برخورد با مجسمه های شهری وحدت رویه و استاندار ندارد و اساسا برنامه ای هم برای حفاظت از این آثار وجود ندارد؛ به همین جهت چنین اتفاقاتی عجیب نیست و رخ می دهد.

در ادامه از شمسی زاده درباره اقدامات انجمن مجسمه سازان از زمان تغییر هیات مدیره در سال 1400 سوال کردیم. پاسخ داد: سال جاری علاوه بر برگزاری مجمع فرهنگی هنری، اولین دوره انجمن صنفی را نیز داشتیم که بحث تشکیل مجمع، مراحل ثبت به وسیله وزارت کار و تشکیل کارگروه های ویژه ای که قرار بود برای شرایط صنفی خود شکل دهیم، دارای مراحل خاصی بود که بخشی از کار ما را به خود اختصاص داد. در دوره دوازدهم هیات مدیره انجمن هنری ، به برنامه های روتین انجمن چون نمایشگاه مجسمه های کوچک، رسیدگی کردیم.

او ادامه داد: کارهای اداری و دفتری انجمن و مجوزهای فعالیت را جلو بردیم. فضای لابراتوار که در بینال هشتم فعال شد و فضای چند منظوره پیدا کرد، اکنون محیطی برای گفت و گو است؛ به گونه ای که چندین جلسه هیات مدیره را آنجا برگزار کردیم. این محیط به یک فضای گفت و گو برای افرادی که در حوزه مجسمه سازی فعال هستند، دغدغه دارند و یا عضو انجمن هستند، تبدیل شده است. در این فضا بجز نشست های تخصصی که در قالب جلسات هیات مدیره داشتیم، جلساتی عمومی را تحت عنوان پرونده نسبت های بینارسانه ای مانند مجسمه و عکاسی، مجسمه و جامعه شناسی، برگزار کردیم. بعلاوه یکسری مجموعه نمایشگاه های ادواری را به صورت دوره ای با همکاری گالری های تهران و معرفی کیوریتورهایی به وسیله انجمن، برگزار کردیم.

این هنرمند توضیح داد: بخشی از کارمان هم به چاپ کتاب بینال هشتم سپری شد که اکنون مکاتبات و کارهای آن صورت گرفته و در حال ویراستاری کامل کتاب هستیم. در ادامه با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و مرکز توسعه هنرهای تجسمی وارد مکاتبات شروع تشکیل شورای سیاستگذاری بینال نهم و برگزاری بینال نهم، شدیم. بعلاوه به رایزنی با مراکز و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان پرداختیم تا بتوانیم در همکاری با آنها، بخشی از نیازهای جامعه را که قرار است از طرف مجسمه سازان رفع گردد، به انجام برسانیم. بحث استودیو ویزیت ها و تشکیل کارگاه های ویژه در استودیوهای اساتید مجسمه سازی با معین برنامه به وسیله انجمن نیز از دیگر اقدامات ما بود. درصدد این هستیم که با انجمن هایی که اشتراکاتی داریم مانند هفت انجمن تجسمی، جلسات مدون هفتگی داشته باشیم.

در خاتمه از او درباره برنامه انجمن برای سال آینده پرسیدیم. گفت: یکی از نهادهایی که انجمن با آن همکاری داشت، سازمان زیباسازی شهری بود. اما سال جاری رویداد درختستان که پروژه مشترک انجمن و سازمان بود را بدون در نظر گرفتن انجمن، فراخوان آن را به نام خودشان منتشر کردند. پس از این اقدام به گفت وگو با آنها نشستیم و شرح دادیم که این رویداد، یک همکاری مشترک بوده است و به لحاظ اخلاقی بهتر بود که به ما اطلاع می دادند تا پیشنهاد و نظر خود را عنوان کنیم که بنا شد سال آینده همکاری مان را توسعه دهیم ولی باید دید در سیاست گذاری آینده آنها چه اتفاقی می افتد؟

شمسی زاده توضیح داد: برنامه اصلی ما برای سال آینده برگزاری بینال نهم احتمالا در پاییز است. بعلاوه تعیین شدن شرایط انجمن صنفی و مجوزها و معافیت های ویژه، ارتباط با مراکز مرتبط با پارک های علم و فناوری و توسعه لابراتوار به عنوان مرکز فعالیت های مجسمه سازی تهران و توسعه آن در مراکز و رویدادهای خارج از تهران، تثبیت جایگاه انجمن به عنوان نهادی که می تواند بخشی از استاندارها را تعریف کند و بحث معین تعرفه های مجسمه سازی از دیگر برنامه های سال آینده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برای مجسمه های فاخر شهر شناسنامه بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مجسمه های فاخر شهر شناسنامه بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید