دردسرهای حیوانات خانگی پس از عظیم شدن، سازمان محیط زیست خریدوفروش حیوانات در فضای مجازی را پیگیری قضائی می نماید

به گزارش وبلاگ تحصیل، افرادی که اقدام به نگهداری حیوانات در خانه می نمایند زمانی که این گونه های جانوری عظیم می شوند یا آنها را در طبیعت رها نموده و یا به ادارات محیط زیست تحویل می دهند که در هر صورت هم به حیات جانوران آسیب می زند و هم محیط زیست را تخریب می نماید.

دردسرهای حیوانات خانگی پس از عظیم شدن، سازمان محیط زیست خریدوفروش حیوانات در فضای مجازی را پیگیری قضائی می نماید

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری وبلاگ تحصیل، با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس بعضی از خانواده ها به منظور سرگرمی فرزندانشان حیواناتی را برایشان خریداری نموده تا اوقات فراغت آنها را پر نمایند.

با رشد و توسعه فعالیت های کسب و کار در شبکه های مجازی اما بعضی از تبلیغات برای فروش این حیوانات در این فضا انجام می گردد.

فارغ از احتمال انتقال بیماری های مشترک حیوان به انسان، خریداری و نگهداری این حیوانات مسائل زیست محیطی فراوانی را برای محیط زیست و حیوانات فراهم می آورد.

نکته قابل توجه در نگهداری حیوانات این که بسیاری از مردم زمانی که حیوانات کوچک هستند توان مراقبت از آنها را دارند ولی پس از آن که این جانوران عظیم می شوند تا حدودی خوی حیوانی و وحشی گری آنها نمایان شده و برای صاحبان وبلاگ تحصیلن مشکل به وجود می آورد و باعث می گردد افراد یا حیوانات را در محیط زیست رهاسازی نمایند و یا این که تحویل دستگاه های مسئول از جمله محیط زیست استان ها دهند.

از آنجایی که غالب این حیوانات بومی کشور نبوده و به صورت قاچاق وارد کشور می شوند در صورتی که در محیط زیست رها شوند چرخه اکوسیستم منطقه را به هم زده و متولیان حفاظت از محیط زیست را برای زنده گیری و یا حذف از چرخه منطقه به دردسر می اندازد.

نکته دیگر در بحث حیوانات غیربومی که توسط مردم نگهداری می شوند این است که در مواردی هم که این حیوانات در محیط زیست رها نمی شوند به ادارات کل محیط زیست استان ها تحویل داده می گردد و از آنجایی که این حیوانات فاقد هویت و مجوز هستند قابل بازگشت به مبدأ برای رهاسازی در زندگی طبیعی شان نیستند و چون قابل رهاسازی در محیط زیست کشور نیز نخواهند بود از آنها در مراکزی همچون پردیسان نگهداری می گردد تا در صورتی که باغ وحشی درخواست داده و حائز شرایط شد به آنها تحویل داده می گردد.

شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تبلیغات خرید و فروش حیوانات قاچاق در فضای مجازی در مصاحبه با خبرنگار وبلاگ تحصیل اظهار کرد: به محض این که تبلیغات برای خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می گردد همکاران ما در سازمان حفاظت محیط زیست موضوع را آنالیز نموده و به وسیله همکاری با دستگاه های ذیربط موضوع در مراجع قضائی پیگیری نمایند.

وی با بیان این که ما در مرزهای شرقی در کریدور قاچاق حیات وحش قرار داریم، گفت: متأسفانه حضور در این منطقه باعث می گردد تا در بحث ترانزیت حیوانات قاچاق تحت تأثیر قرار بگیریم.

مدیر کل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: به دنبال آن هستیم تا به وسیله تدوین سازوکاری با دستگاه های ذیربط در همان مراحل ابتدایی جانداران فاقد هویت و مجوز شناسایی، توقیف و به محیط زیست اطلاع داده گردد که البته این اقدام دارای فرآیندی سخت و زمان بر است.

منتظمی در پاسخ به این سؤال که آیا با انجام اقدامات فرهنگی می توان تقاضای خرید و فروش حیوانات قاچاق را در کشور متوقف کنیم، گفت: در ارتباط با این موضوع در همایش ها، نشست ها، رسانه ها، فضای مجازی و ... بارها صحبت شده ولی در بحث نگهداری حیوانات در خانه هر قدر اطلاع رسانی گردد کم است.

وی با اشاره به این مطلب که نگهداری حیوان همراه با سایر حیوان ها در خانه متفاوت است، اذعان کرد: نگرانی بیشتر ما از بابت سلب مسئولیت صاحبان این حیوانات از نگهداری آنها زمانی است این گونه های جانوری که بیشتر غیربومی هم هستند در زمان رهاسازی به اکوسیستم آسیب می زنند.

به نظر می رسد پیشگیری از نگهداری حیوانات در خانه ها نیازمند همکاری و تعامل فرابخشی است تا علاوه بر کنترل قاچاق حیوانات در کشور و همچنین فرهنگ سازی به منظور به صفر رساندن تقاضا مثمر ثمر خواهد بود که در این صورت می تواند به شناسایی و توقف قاچاق حیوانات در کشور یاری کند.

4105

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "دردسرهای حیوانات خانگی پس از عظیم شدن، سازمان محیط زیست خریدوفروش حیوانات در فضای مجازی را پیگیری قضائی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسرهای حیوانات خانگی پس از عظیم شدن، سازمان محیط زیست خریدوفروش حیوانات در فضای مجازی را پیگیری قضائی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید