سردر جورجیر یکی از جاذبه های دیدنی استان اصفهان به شمار می رود

به گزارش وبلاگ تحصیل، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، سردر جورجیر یکی از جاذبه های دیدنی استان اصفهان به شمار می رود.

سردر جورجیر یکی از جاذبه های دیدنی استان اصفهان به شمار می رود

در یک کوچه باریک و نه چندان هموار در محله حکیم اصفهان، در ضلع شمال غربی مسجد حکیم، درست رو بروی یک سقا خانه، سردر آجری زیبایی تو را ناخواسته میخ کوب تماشای جلال و جمالش می نماید؛ گویی پرده ای خیال انگیز در پیش دید گانت به چشم نوازی برخاسته و در هر گوشه اش نقشی از خاطر کمال طلب آدمی را به تصویر کشیده است. در پیچ و تاب نقوش سردر که عاشقانه در آغوش هم نشسته اند، گلستانی شیدا می بینی که طول دیوارهای خاکی را پیموده، سر به آسمان نهاده و توسن خیال را با خود به بلندای آسمان آزاد می برد. دستان هنرمند ایرانی در ساخت این سردر خیال انگیز، رنگ و لعاب کاشی بکار نبرده تا این ظاهر خاکی نشانه ای از سادگی باطن افلاکی باشد.

این سردر زیبا روزگاری مردمان را به درون بنایی باشکوه به نام مسجد جامع جورجیر یا مسجد جامع صغیر در انتهای بازار رنگرزان راهنمایی میکرد؛ مسجدی که کار ساخت آن در دوره وزارت صاحب اسماعیل عباد، وزیر مویدالدوله و فخرالدوله دیلمی در نیمه دوم سده چهارم هجری قمری به انتها رسید و در پی حمله خانمان سوز مغول به ایران، بجز همین سردر، بقیه بخش های آن همانند مناره بی نظیر یک صد متری ویران شد و بعدها در دوران صفوی، مسجد حکیم به همت حکیم محمد داوود، پزشک شاه عباس دوم در جای آن ساخته شد.

منبع: همگردی

به "سردر جورجیر یکی از جاذبه های دیدنی استان اصفهان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردر جورجیر یکی از جاذبه های دیدنی استان اصفهان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید