فعالیت مجدد لودرها در دل الوند!، روزگار سیاه کوه مهربانی در بهار
به گزارش وبلاگ تحصیل، رکورددار صعود به الوند با اشاره به آغاز مجدد فعالیت های عمرانی در دل الوند، می گوید منطقه ای که با لودر به جان آن افتاده اند راه باریکه ای به نام جاده ضد یا زیگزاک و یکی از مسیرهای صعود الوند است که دارای شیب کمی بوده و مناسب صعود به این کوه است.
علی بیات رکورددار صعود به کوه الوند در گفت وگو با وبلاگ تحصیل، درباره جاده کشی در در راستا کوهستانی الوند گفت: الوند و دماوند در ادبیات ایران جایگاه خاصی دارند، به طوری که از دماوند به عنوان نماد استقامت و از الوند به عنوان نماد مهربانی یاد می شود و صعود به این کوه زیبا در تقویم ورزشی بیشتر گروه های کوهنوردی کشور گنجانده می شود. کوهنوردان مستقل همواره درصدد این هستند که صعود به الوند را در رزومه خود داشته باشند.
او اضافه نمود: منطقه ای که با لودر به جان آن افتاده اند راه باریکه ای به نام جاده ضد یا زیگزاک یکی از راستاهای صعود به این کوه است که دارای شیب کمی بوده و مناسب صعود است. همچینن درباره منطقه الوند باید این را بگویم که طرح اجرای بالابر (تله کابین) از نیمه دهه 70 کلید خورد و به دلیل کتیبه های گنجنامه که ممکن بود به دلیل حرکت تسمه های بالابر آسیب ببیند، متوقف شد.
این کوه نورد که بیش از 450 بار به الوند صعود کرده است و تمام اتفاقات احداث بالابر را به صورت تصاویر مستند دارد، گفت: با روی کار آمدن استاندار جدید در آن مقطع مجدداً این طرح فعال شد و با مشارکت شهرداری همدان و بخش خصوصی این پروژه مجدداً کلید خورد و جاده کشی غیر استاندارد همراه با تخریب انجام شد. مشخص بود افرادی که این جاده را می کشیدند هیچ طرح و نقشه ای نداشته و هرجا لودر نمی توانست پیش برود راستا را زخمی کرده و از یک راه دیگر راستا را ادامه می دادند که آثار مستند آن موجود است.
این راهنمای گردشگری کوهستان بیان کرد: این کار مورد اعتراض بسیاری از فعالان محیط زیست قرار گرفت اما متاسفانه امثال بنده مورد اتهام و شکایت قرار گرفتیم. اگرچه به لطف خالق الوند تبرئه شدیم اما انرژی ما گرفته شد. متاسفانه هر سال که فصل بهار می رسد شرکت به جان کوه الوند می افتد و هر ساله دنبال توسعه است بعد از ایجاد بالابر شاهد بودیم که آلاچیق ها و تالار پذیرایی در دشت بی نظیر میشان تاسیس شد که بعدها با پخش موسیقی در ایستگاه مقصدآلودگی های صوتی هم به آن اضافه شد. همچنین عشایر که ساکنین چند صدساله میشا نبوده و به نوعی حافظ دشت و چمن زار بودند به مشکل خوردند و کوچانده شدند.
بیات اضافه نمود: شغل های کاذب و فروش تنقلات با زباله های فراوان و فاضلاب و فروش قلیان در محل ورزشی کوهستان الوند باعث شد که محیط زیست آنجا از بین برود و بکر بودن و مفرح بودن خود را تسلیم گردشگران بعضا بی تعهد کنند که می گویند پول دادیم و وظیفه مسئولین است که آشغال های ما را جمع کنند. چنین شائبه دنبال کردن ساخت هتل بیشتر نگران مان کرد که خوشبختانه تا به امروز متوقف شده و نتوانسته مجوز بگیرد.
او در باره منطقه گنجنامه گفت: در خصوص گنجنامه هم باید اشاره کرد که چون جای خوش آب و هوا و تاریخی است تکرار پذیر نبوده و هر گونه آسیب بدان جبران ناپذیر است که متاسفانه شرکت خصوصی مذکور، ابتدا یک پاساژ چندین طبقه ساخت که قیمت مغازه های آن بسیار زیاد است. ساخت پارکینگ های سه گانه هم بر وسعت تخریب اضافه نمود که به احتمال تخریب جدید شامل احداث پارکینگ گنج نامه را نابود خواهد کرد. کوهنوردان بارها دلسوزانه تاکید کردند که این همه ساخت و ساز و افزایش جمعیت جز تولید زباله چیز دیگری ندارد.
این کوهنورد اضافه نمود: ما نیامده ایم که طبیعت خدادادی را به نام گردشگری و توسعه و بکام عمر ناچیز خود به باد دهیم و متاسفانه طبیعت دست کسی سپرده شده که هیچ تعهدی به فردای های الوند همدان ندارد.
رکورددار صعود به الوند اضافه نمود: طرحی به نام جاده سلامت قرار بود اجرا شود. این طرح باعث ایجاد و احداث جاده ای از نیمه راه همدان به منطقه گنجنامه خواهد شد و آن را به عنوان یک جاده گردشگری خواهند نامید. این طرح که مورد اعتراض واقع شده است ظاهرا تکذیب شد اما متاسفانه شاهدیم که در طول تعطیلات عید فطر و سکوت مسئولین کار جلو رفته، سوال مهم این است که مسئولین امر کجا هستند و به نظر می رسد که این اقدام آخر نخواهد بود چرا که هر ساله بهار الوند با این اقدامات سیاه بهار می شود و این اقدامات باید بواسطه ورود قوه قضاییه متوقف شود.
بیات در پایان به عنوان یک راهنمای گردشگری اضافه نمود: ما دوست دار رشد و تعالی و شکوفایی استان مان هستیم و مخالفتی با توسعه گردشگری نداریم اما باید تحلیل هزینه فایده داشته باشیم که چه چیزی از دست می دهیم و چی چیزی بدست می آروریم که در این بین طبیعت الوند قربانی بزرگ است.
منبع: خبرگزاری ایسنا