تحلیل و از بین رفتن لثه

به گزارش وبلاگ تحصیل، درمان سریع لثه های تحلیل رفته برای حفظ سلامت دندان ها و جلوگیری از هر گونه بیماری پریودنتال لازم است. خطرات بیشتری در اثر پوسیدگی دندان، عملکرد پایین فک، زخم، از دست رفتن و تغییر رنگ دندان ها

تحلیل و از بین رفتن لثه

مترجم: مهناز مزارعی

منبع:راسخون

درمان سریع لثه های تحلیل رفته برای حفظ سلامت دندان ها و جلوگیری از هر گونه بیماری پریودنتال لازم است. خطرات بیشتری در اثر پوسیدگی دندان، عملکرد پایین فک، زخم، از دست رفتن و تغییر رنگ دندان ها به وجود می آید. به وسیله این مقاله علائم، درمان، و اقدامات پیشگیرانه بیشتری را متوجه می شوید.

آیا می دانید؟

حدود 60 درصد از جمعیت ایالات متحده راجع به اینکه عفونت لثه دارند بی اطلاع هستند و بیش از 75 درصد افراد مبتلا به بیماری لثه پریودنتال هستند که خطر ابتلا به سکته مغزی، دیابت، درد مفاصل و یا سرطان را دارند.

شرایط تحلیل لثه به دو صورت است: (1) از دست دادن بافت لثه که اطراف دندانی وریشه دندان قراردارند (2) تحلیل لبه لثه از قسمت بالای دندان. که به عنوان رکود لثه شناخته شده است. رکود لثه بخشی طبیعی از فرایند پیری است. که معمولا در بزرگسالان بالای 40 سال رخ می دهد. با این حال، در برخی از افراد ممکن است از نوجوانی نیز آغاز گردد.

علائم

برای تشخیص اینکه آیا شما از بیماری لثه رنج می برید یا نه، به این صورت است که درد در بالای دندان در نزدیکی خط دندان احساس می گردد.یا اینکه احساس می کنید که یک چیزکوچک در زیر خط لثه وجود دارد، این نشان دهنده رکود لثه است، که در نهایت باعث فروپاشی دندان های سالم شما می گردد.

هنگامی که دندان های خود را می شویید، لثه های شما ممکن است متورم، قرمز یا دردناک شوند. علاوه بر این، دندان هایتان ممکن است آسیب پذیر شوند.

اگر لثه ها تحلیل رفته باشند در هنگام مصرف غذاهای گرم و یا سرد یا مایعات دچار ناراحتی می شوید زیرا دندان هایتان دچار حساسیت شده اند. که بیشتر قسمت انتهایی دندان ها را در بر می گیرد، که این قسمت بسیار مشکل ساز است.

ممکن است لثه ها متورم شوند و خونریزی نمایند.

ممکن است احساس سوزش در لثه داشته باشید و متوجه شوید که ریشه دندان ها تغییر رنگ پیدا نموده اند. که این به علت ایجاد پلاک (حاوی میلیون ها باکتری) بر روی دندان ها و لثه ها می باشد. که اگر روزانه تمیز نشوند سمومی ایجاد می کندکه باعث تحریک و سوزاندن لثه ها می گردد. این فرایند التهابی بافت لثه را از بین می برد و به همین ترتیب باعث جدا شدن لثه از دندان می گردد

ایجاد فضاها و حفره هایی که باکتری های بیشتری را نگه می دارد مشکل تشدید می گردد.

علل

به دلایل ژنتیکی یا ارثی

مسواک زدن محکم و شدید

پریودنتال یا بیماری لثه

کمبود مراقبت های پزشکی

اضافه شدن بیش از حد پلاک در خط دندان

تغییرات هورمونی در زنان

دندانهای ناهموار

سیگار کشیدن

سوراخ شدن دندان

استرس، کمبود خواب و رژیم غذایی نامناسب

درمان

مکمل های غذایی مانند فسفر، منیزیم، کلسیم، ویتامین B و ویتامین C برای جلوگیری از تخریب بافت لثه مورد استفاده قرارگیرد.

برای بهبود دندان های معیوب، دندانپزشک ممکن است خمیر دندان حاوی فلوراید یا پماد را برای اعمال در ناحیه حساس تجویز کند.

در صورت ایجاد پلاک، تمیز کردن منظم پیشنهاد شده است. رزین های کامپوزیتی یا سایر انواع پر نمایند ه ها مانند آمالگام یا طلا ممکن است در دندان به وسیله دندانپزشک مورد استفاده قرار گیرد.

کسانی که دارای لثه های تحلیل رفته شدید هستند، تنها گزینه درمان برای آنها استفاده از پیوند از بخش دیگری از دهان است. و برای دندانهای ناهموار، ارتودنتمعمولا توصیه می گردد.

پرکردن دندان ها یک روش بسیار محبوب است که دندانپزشکان برای کسانی که دندان ها و لثه های سالم دارند استفاده می نمایند که مانع از عقب رفتن لثه می گردد

روش دیگر این است که سطح دندان را با یک مته دندانپزشکی هموار کنید. که به وسیله چسب و اضاف کردن مواد به دندان ها اعمال می گردد. با این حال، این روش به وسیله انجمن دندانپزشکی آمریکا تایید نشده است.

درمان های گیاهی نیز به وسیله اداره غذا و داروی ایالات متحده تنظیم نشده است. افراد مبتلا به بیماری های لثه همراه با سفت شدن مجدد لثه ها بایستی به دندانپزشک مراجعه نمایند تا تعیین گردد که آیا جابجایی در لثه یا از دست رفتن استخوان های اصلی لثه وجود دارد.

نکات پیشگیرانه

مسواک زدن همراه با مسواک براق نماینده به سختی می تواند باعث جلوگیری از بین رفتن لثه ها گردد.

از مسواک های نرم برای مسواک زدن بهره ببرید صورت مسواک زدن به سمت بالا و پایین، فشار ملایم تا میانه را اعمال کنید.

دندانپزشکان همواره توصیه می نمایند که استفاده از نخ دندان مناسب تر از مسواک زدن می باشد؛ بنابراین به طور مرتب نخ بهره ببرید.

بعلاوه باید فشاربه دندان ها را متوقف کنید.

دندان هایتان را پرکنید.

غرغره کردن با آب نمک و استفاده از روغن گل میخک برای ماساژ لثه ها، راه های موثر برای درمان بیماری های جزئی لثه است برای موارد شدید، جراحی توصیه می گردد.

برخی از مردم صورت ارثی مستعد بیماری لثه هستند. آنها باید روزانه مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشند و بیشتر به دندانپزشک مراجعه نمایند.

از این رو، حداقل دو بار در سال برای جلوگیری از هر گونه مشکل دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع: راسخون

به "تحلیل و از بین رفتن لثه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل و از بین رفتن لثه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید