درخت 1230 ساله ای که سرعت رشدش چندین برابر شده است!

به گزارش وبلاگ تحصیل، درخت کاج 1230 ساله

درختان قدیمی و پابرجای بسیار زیادی در جهان وجود دارند که علیرغم قدمت بسیار زیادشان، هنوز هم پا برجا هستند و حتی به جاذبه آن منطقه ای که در آن قرار گرفته اند، تبدیل شده اند. ما حتی یکی از برترین نمونه های این درختان در جهان را در ایران زیبا و پر شگفتی خودمان داریم، سرو ابرکوه در استان یزد. درباره سرو ابرکوه بین 4 تا 4 هزار و 500 سال می باشد که به زندگی خود ادامه داده است. اما ما امروز نمی خواهیم درباره درخت سرو ابرکوه صحبت کنیم بلکه می خواهیم درباره درخت کاج 1230 ساله ای در کشور ایتالیا صحبت کنیم که علی الرقم سن بسیار بالایش، هنوز هم رشدی جهشی دارد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، راز پویایی این درخت سالخورده و عجیب را بیابیم.

درخت 1230 ساله ای که سرعت رشدش چندین برابر شده است!

درخت کاج 1230 ساله

این درخت عجیب و کهن سال که در جنوب ایتالیا دیده شده است، بر اساس آخرین یافته های اعلام شده به وسیله محققان و دانشمندان، 1230 سال اعلام شده است. در جهان درخت هایی قدیمی تر از این درخت نیز وجود دارد اما درخت کاج 1230 ساله ما، در قاره اروپا به عنوان کهن سال ترین درخت موجود در این منطقه هنوز هم سرپا است و رهگذران و عابران را ر زیر سایه خود، مهمان می نماید.

دانشمندان نام این درخت را ایتالوس گذاشته اند. یکی از روش هایی که می توان بر اساس آن سن درخت ها را به دست آورد، روش کربن شناسی است حال تصور کنید که دانشمندان با استفاده از ترکیب این روش و کربن شناسی، با استفاده از ترکیب آنالیز حلقه های درخت و کربن گذاری، سن این درخت را 1230 سال بر آورد نموده اند.

به گزارش پژوهشگران و محققانی که بر روی این درخت کار می نمایند، این کاج باستانی که همانطور که گفتیم سن دقیقش برابر با 1230 سال است در کمال تعجب، هنوز هم در این سن و سال نیز در حال رشد می باشد.

آنالیز های محققان نشان داده است که این درخت در سال ها و دهه های اخیر دارای رشدی جهشی بوده است و هر سال بر طول ارتفاع این درخت و شاخه هایش نیز اضافه می گردد. البته رشد این درخت در حالی است که بسیاری از درختان موجود در منطقه مدیترانه در چنین شرایطی حتی کاهش رشد نیز داشته اند، ولی با این حال رشد این درخت کاج 1230 ساله افزایشی و جهشی بوده است و حلقه های بزرگ تری به تنه این درخت نیز اضافه شده است.

بر اساس گفته محققان، بعضی از درختان هستند که حتی وقتی در معرض تغییرات شدید اقلیمی هم قرار می گیرند، به صورت میانگین بیش از 100 ها سال زنده می مانند. اگر بخواهیم همین درخت را مثال بزنیم، این کاج باستانی بسیار قدیمی، طی دوران سرد قرون وسطا جوانه زده بوده است و سپس در دماهای خیلی گرم تر که در واقع دوره های خشکسالی بوده است، زنده مانده بوده است.

نژاد این کاج در واقع از نوع هلدریش است و در پارک ملی که در جنوب ایتالیا است قرار گرفته است. از نظرعلمی، آنالیز رشد این درخت که طی سالیان زیاد و شرایط مختلف اقلیمی که از نظر فیزیولوژیکی نیز زیاد برابر با شرایط زیست بومی خانواده این درخت نیز نیست ولی با این حال زنده مانده است، می تواند به درک این که چگونه جنگل ها به تغییرات اقلیمی مدرن واکنش نشان می دهند، بسیار مفید باشد.

یکی از محققینی که این درخت را مورد آنالیز قرار داده است، آقای ماکسیم کالریت است که در خصوص مرگ و میر درختان و از بین رفتن آنان نیز به صورت جداگانه نیز مطالعه می کند، درباره درخت کاج 1230 ساله می گوید:

من بر روی درختان چند صد ساله بسیاری مطالعه نموده ام و از آنالیز این درخت کاج 1230 ساله این را فهمیدم که مطالعه درختان چند صد ساله ای همانند این درخت، برای پیش بینی بهتر تاثیرات آینده تغییرات اقلیمی بر روی زیست بوم های جنگلی بسیار بسیار ارزشمند است.

اما بیایید تا داستان عجیب این درخت را با هم مرور نماییم. در جریان یک کاوش، گروهی از درختان کاج پیر یا مرده بر روی کوهی در پارک ملی پولینو در ایتالیا؛ این درخت را پیدا کردند.

زمانی که دانشمندان به این درخت برخوردند، متوجه شدند که معین سن آن به راحتی و با استفاده از آنالیز تعداد حلقه های آن ممکن نیست. بخش مرکزی درخت که حاوی قدیمی ترین حلقه ها استف از بین رفته بود.

آلفردو دی فیلیپو که عضوی از این گروه بود، می گوید که: بخش درونی چوب مانند گرد و غبار بود، چیزی که ما تا به امروز مثل آن را ندیده بودیم. او در ادامه افزود که:

ریشه های این درخت کاج 1230 ساله در شرایط بهتری بودند بنابراین پژوهشگران سن درخت را با روش جدیدی که حاصل ترکیب چند تکنیک است، تعیین کردند. هرچند هم ریشه و هم تنه درخت، حلقه های سالانه فراوری می نمایند، ولی ممکن است نرخ رشدشان یکی نباشد و نمی توان این همبستگی را کامل دانست.

دانشمندان با استفاده از روش تاریخ گذاری رادیو کربن ریشه های بیرون زده، زمان جوانه زنی درخت را برآورد کردند. پس از آن، دانشمندان با آنالیز زمان رشد حلقه در نمونه های ریشه و تنه سعی کردند سال هایی را که از روی تنه درخت قابل شمارش نبود، تخمین بزنند. پژوهشگران اشاره کردند که گرم شدن اخیر کره زمین روی درختان باستانی تاثیری نداشته است.

اگرچه بخش هایی از جنگل های درختان خزان نماینده در این منطقه بر اثر شرایط خشکی و امواج گرما از بین رفته بود، پیوسان که یکی از محققان است، به همراه همکارانش درباره این درخت فهمیدند که کاج باستانی رشد نموده است.

آنالیز حلقه های درخت نشان داد که بعد از این که در چند دوره حلقه ها کوچک تر شده بود، در 2 دهه اخیر حلقه های گسترده تری ایجاد شده بود که نشان دهنده شرایط محیطی بهتر بوده است. دلایل رشد مطلوب این درخت احتمالا پیچیده است.

کوهستان های مرتفع دارای میکرو اقلیم خودشان هستند و در آن ها دما سردتر باقی می ماند. کاهش آلودگی در نتیجه وضع و اجرای قوانین اخیر اروپا در جهت حفظ حیات بی تاثیر نبوده است. به این نکته توجه نمایید که درختان پیر در نهایت به خاطر وقایع بیرونی مانند بادهای شدید از بین می فرایند.

علاوه بر تمامین این این درختان پیر زمانی که تنها بخش کوچکی از آن ها زنده است، نیز زنده در نظر گفته می گردد. در خصوص کاج باستانی، بیشتر تاج آن از بین رفته است اما با این حال هنوز قادر به زنده ماندن در سال های زیادی است.

منبع: الی گشت

به "درخت 1230 ساله ای که سرعت رشدش چندین برابر شده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخت 1230 ساله ای که سرعت رشدش چندین برابر شده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید