نشانه های فیزیکی افسردگی که ممکن است بسیاری از افراد از آن بی اطلاع باشند

به گزارش وبلاگ تحصیل، بوجود آمدن گاه به گاه احساس ناراحتی در هر فردی امری رایج و عادی است، اما افسردگی مساله بسیار متفاوت تری است. افسردگی می تواند باعث بوجود آمدن علائم روحی و فیزیکی زیادی گردد که بر زندگی روزمره فرد تاثیرات منفی می گذارد.

نشانه های فیزیکی افسردگی که ممکن است بسیاری از افراد از آن بی اطلاع باشند

افسردگی یکی از بیماری های شایعی است که حدود 350 میلیون نفر در سراسر دنیا از آن رنج می برند. افرادی که افسرده هستند دچار احساس ناراحتی، ناامیدی و تنهایی می شوند و علایقشان به چیزهایی که روزی از آنها لذت می بردند، کم کم از دست می رود.

اگرچه بیشتر بیماران از این علائم روحی خود مطلعی دارند اما معمولا علائم فیزیکی نادیده گرفته می گردد. برای درک افسردگی، باید از علائم فیزیکی نیز مطلع باشیم. این کار می تواند به ما در تشخیص و درمان به موقع یاری کند.

در ادامه به چند علائم فیزیکی افسردگی که شاید انتظار آن را نداشته اید، اشاره می کنیم:

1- کاهش یا افزایش وزن

افسردگی بر روی هورمون هایی که اشتها را تنظیم می نمایند، تاثیر می گذارد و می تواند کاری کند که شما در روز بیشتر یا کمتر از حد معمول بخورید. بعلاوه مسائل خواب مربوط به افسردگی نیز می تواند این مشکل را بدتر کند، زیرا کمبود خواب می تواند در هورمون های گرسنگی و سیری تداخل ایجاد کند. از اینرو افسردگی می تواند باعث کاهش یا افزایش وزن گردد.

2- احساس درد

بعضی اوقات افسردگی می تواند علت بعضی دردهای ماهیچه ای و مفصلی باشد. هنگامی که احساسات خود را درون خود نگه می دارید، این احساسات در نهایت به صورت فیزیکی در فرم درد بدن بیرون می آیند. سرکوب احساسات می تواند به صورت هر درد فیزیکی مانند سردرد یا کمردرد آشکار گردد.

در بعضی موارد، درد بعلاوه می تواند منجر به افسرگی گردد. اگر هنگام راه رفتن یا انجام کارهای خانه درد زیادی دارید، این امر می تواند احساسات شما را به هم بریزد.

بعلاوه کمردرد یکی از مسائل شایع اضطراب و اختلالات مزاجی و خلق و خو است زیرا افراد افسرده معمولا به صورت دولا دولا و خمیده راه می فرایند که همین امر باعث کمردرد در آنها می گردد.

3- مسائل معده

یک ارتباط قوی بین افسردگی و مسائل گوارشی، نفخ، یبوست و به هم ریختن دل و روده وجود دارد.

روده به تغییرات خلق و خو و احساسات فرد واکنش نشان می دهد. بعلاوه سلول های عصبی روده، 80 تا 90 درصد سروتونین بدن شما را می سازند. سروتونین یک هورمون شاداب نماینده و انرژی دهنده است. اگر فردی دچار افسردگی باشد روده او نمی تواند به خوبی جوابگو باشد و به انداه کافی سروتونین فراوری کند.

بعلاوه افراد افسرده معمولا تمایل به خوردن مواد غذایی شیرین دارند. این مواد غذایی التهاب مغز را تحریک می نماید و باعث عدم تعادل باکتری های خوب و بد در روده می شوند.

4- مسائل خواب

افسردگی ممکن است باعث یک طیف وسیعی از علائم بی خوابی شامل به سختی خواب رفتن، به سختی خواب ماندن (پریدن از خواب) و احساس خستگی و خواب آلودگی در طول روز گردد.

افسردگی معمولا با کمبود انرژی و یک احساس خستگی غافلگیر نماینده همراه است. افسردگی بعلاوه می تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر منفی بگذارد. عدم کیفیت خواب می تواند منجر به اضطراب گردد و شرایط شما را وخیم تر کند.

5- میگرن (سردرد)

میگرن یک سردرد مزمن و شدید است که می تواند به افسردگی مربوط گردد. درحالی که افسردگی می تواند منجر به سردرد گردد، بعلاوه می تواند یک علامت شایع در افراد مبتلا به میگرن باشد.

پس میگرن می تواند به علت اختلالات خلق و خو مانند افسردگی بوجود آید و برعکس. یعنی میگرن نیز می تواند باعث افسردگی گردد. این ارتباط در افرادی که میگرن را همراه با آورا تجربه می نمایند قوی تر است. آورا یعنی فرد هنگام حمله میگرن نورهای چشمک زنی را نیز ببیند.

6- مسائل پوستی

هورمون های استرس به پوست شما آسیب وارد می نمایند. افسردگی با سطح بالای هورمون استرس کورتیزول در ارتباط است، پس طبیعی است اگر ببینیم شخضی که از افسردگی رنج می برد دچار مسائل پوستی نیز شده است. افسردگی حتی می تواند شرایطی مانند اگزما، پسوریازیس (بیماری های پوستی) و آکنه را بدتر کند.

بعلاوه یکی دیگر از دلایل ارتباط افسردگی با مسائل پوستی ممکن است قصور و غفلت در رسیدگی به خود باشد که یکی از عوارض شایع افسردگی است.

7- درد قفسه سینه

درد قفسه سینه یکی از علائم آشکار مسائل قلبی است. چیزی که بیشتر مردم از آن خبر ندارند، ارتباط درد قفسه سینه با افسردگی است و برعکس. افسردگی می تواند بر روی ریتم ضربان قلب تاثیر بگذارد، فشار خون، انسولین، کلسترول و سطح هورمون استرس را بالا ببرد.

8- سلامت ضعیف دهان

افسردگی بعلاوه می تواند بر سلامت دهانی فرد تاثیر بگذارد. این در درجه اول به علت کمبود رسیدگی و مراقبت از خود است که معمولا در طول افسردگی اتفاق می افتد.

در تحقیقی در سال 2014 معین شد که افسردگی و اضطراب با خراب شدن و از دست دادن دندان ها در ارتباط است که عمدتا به علت سهل انگاری فرد در مراقبت از خود است.

منبع: فوت و فن

به "نشانه های فیزیکی افسردگی که ممکن است بسیاری از افراد از آن بی اطلاع باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های فیزیکی افسردگی که ممکن است بسیاری از افراد از آن بی اطلاع باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید